Ferien til 150,- var den beste

Hele denne sommeren har vært magisk! Jeg har gjort og opplevd så mye fantastisk. Overskriften er derfor kanskje ikke helt korrekt, for jeg ville ikke vært foruten Sverigetur til sommerhuset, eller bytur til København. Men når det er sagt, så var denne siste lille turen like bra. Et bevis på at en ferie ikke trenger å koste mye penger for at det skal være en verdifull ferie. 

Vi bråbestemte oss for å dra på kanotur samme dag som vi dro, og det var på vei hjem i bilen at vi hørte på radioen om de som ikke hadde penger til å dra på ferie. Med fred i sjelen etter vår lille reise kunne jeg ikke være enig i det. Alle har råd til å dra på ferie, for en ferie trenger ikke vært lagt opp til Dyreparken eller Hellas. Ferie er og blir hva du gjør den til, bytt hus med en familie i en annen by, og du har ferie. For spør du meg er definisjonen på ferie: Tid med mennesker du er glad i, uten at andre forstyrrende elementer avbryter den tiden. Ferie er når man har tid til hverandre og kan slappe av. 

Vi tok turen til naturen. Det billigste reisemålet som er å finne, og som samtidig finnes overalt rundt oss. Utstyr til en tur kan koste skjorten, men som oftest finnes det alltid noen rundt som han låne bort det ene og det andre. Vi lånte blant annet telt av naboene og en ekstra fiskestang fra søster. Kanoen er vår gamle kano som jeg ble padlet rundt i fra spebarnsalder. 
 

Vi reiste opp til et vann jeg ikke har besøkt de siste 15 årene, men som jeg tilgjengjeld har vært så mye ved at jeg omtrent måtte felle en tåre da jeg endelig kom tilbake. Mamma og pappa tok oss alltid med opp til dette vannet, og flere ganger dro min søster og jeg med pappa alene. Alt var like vakkert, og helt likt som da jeg var der i barndommen. Jeg ble faktisk nødt til å sende pappa en takk for alle turene han har tatt oss med til dette paradiset, og bygd en barndom med uendelige mange gode minner. Langs vannet tok jeg meg i å fortelle mine barn og samboer de samme setningene min far en gang fortalte meg. 

Alle fire fant meningen med livet der vi kun hørte lyden av vann som så vidt skvulpet mot steinene til land, fossen som suste i det fjerne, og bjellene til kuene som antageligvis begant seg mange kilometer av gårde. 

Til hvilken pris? 150,- for fiskekort og en bom. 

Otilie fikk den første ørreten av oss alle, men størst av alt, sin aller første fisk. 
Og selv om 15 år er gått siden min siste tur, satt fiskeknuter og sløying av fisk som støpt fast i fingrene mine. 


– Litt skriving kom jeg ikke unna, men med penn på papir? En uvanlig koselig vri – 

Det er ingen tvil om at det kommer til å bli mange slike spontanturer fremover! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

23 kommentarer
    1. Er tydelig at dere ikke er ofte ute
      med kano. Å sette en så stor hund i
      samme kano som de 2 jentene er rett og
      slett foreldresvikt. Enda godt det
      gikk bra. Ikke gjør det igjen.

    2. Det dyreste feriene trenger ikkje å være de mest koseligste feriene!
      Så ut som dere koset dere kjempe mye! Hadde det ikkje vært for at eg er pissredd for å dra ut i kano hadde vi å gjort det hehe! 😀
      Ha en finfin dag Stine <3

    3. Båtførereren: I alle dager? På bildet du ser hvor hunden sitter i kanoen, står kanoen på land. Ute på vannet lå hun pent i bunn av båten i mellom beina mine. Så veldig dramatisk var det ikke å ha med hunden vår på tur. Hun kommer til å bli med igjen.

    4. Så ut som en superhyggelig tur! Skal selv på kanotur med fire voksne og tre barn senere i august, gleder meg! Av ren nysgjerrighet (er fra nordre Vestfold), hvor var dere hen?

    5. Jeg ble rørt …akkurat slike turer er det man husker i årevis …selv etter 15 år ..er minnene der 🙂

    6. Håper virkelig ikke du tar til deg den første kommentaren du fikk fra “båtføreren”! Aldri i livet om det der er foreldresvikt. Hva er faren med at hunden er med i kano? Det skal litt til for at en kano skal velte, og Tyra fremstår i tillegg som en oppdragen og snill hund. Og hva så om kanoen mot all formodning skulle velte? Jentene hadde redningsvest på, og dere var 2 ansvarlige voksne som fint hadde klart å redde jentene. Lurer på hva “båtføreren” hadde sagt til foreldre for kun noen få generasjoner siden. Da var det ingen som brukte redningsvest, verken barn eller voksne. Men jammen gikk det bra med dem også! Blir litt oppgitt av enkelte mennesker/nettroll. Håper du fortsetter å gjøre som du gjør. Jeg elsker at deres barn får lov til å være barn, og at dere ikke overbeskytter barna deres. Så håper jeg dere fortsetter å ha Tyra med dere på opplevelser 🙂

    7. Ja, for hunder er jo kjente dyr som ligger helt rolig. Kanoer velter fort, spesielt med hunder som veier litt. Det aller mest skumle er at ikke engang tar hensyn til advarsler du får. Darwinismen lenge leve.

    8. Så utrolig koselig 🙂 mine beste minner er alle kano turene vi var på med familien som små. Hvilket vann er dette? Hajern?

    9. A: Folk har nok veldig forskjellig syn på hunder. Noen dårligere enn andre. Tyra er en veldig oppdragen og snill hund, så hun er det en glede å ha med på tur 🙂
      Her skal barn og hund få være med på alle turer.

    10. Båtførereren: Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med hunder, men Tyra er for oss veldig kjent for å ligge still når hun får en beskje om det. Når sant skal sies, så ligger nok hunden mer still enn barna.
      Kanoer kan velte ja, men så fort velter de heller ikke. Som en øvelse med idrettklassen skulle vi fremprovosere en velt, og det var ikke som å sitte i en kajakk. Foruten om det har jeg aldri opplevd å velte i kano, og jeg har ikke få kanoturer bak meg.

      Jeg forstår at du ikke er enig med meg, men vi tar alle forhåndsregler når vi er på tur uten at det skal gå ut over at dyr eller barn må bli hjemme av den grunn.

    11. slutt å heng derre opp i andres sakker …snart så går vel alle unga i barnehagen med hjelm og kne beskyttere…… stå i kanoen og piss menn bruk vest

    12. Hahaha, jeg må le av den øverste kommentaren! Da jeg var liten var vi på kanotur mange ganger hver eneste sommer. Og vi hadde ikke bare én stor hund med oss, vi hadde TRE(!) Kanoen velta ikke en eneste gang, selv når hundene prøvde å hoppe ut.
      Veldig koselige bilder. Tror jeg må låne kanoen til mamma og pappa snart 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg