Nye hjemmesydde gardiner

Ikke for å skryte meeen… Se hva som skjer når mine to gode venner står fremme!  😀 Haha, da blir ting plutselig gjort, så jeg forstår at det er farlig å rydde symaksinene bort. 

Jeg har fått meg gardiner, eller nei. Jeg har ikke fått noe som helst, jeg har sydd gardiner. Nå har stua faktisk vært gardinløs i to måneder, de gamle tok jeg ned for vask, men de kom aldri opp igjen for jeg var alt for klart til å få meg noe nytt. 

Jeg bestemte meg like gjerne for å sy de selv da jeg ikke fant det jeg lette etter i butikken. Det er jo også ekstra stas med det som er hjemmelagd, for det får sin helt egen sjarm. 

Stoffet har den nydeligste struktur, og den perfekte gråtone – to ting som egentlig er klin umulig å se på bilder ! Haha. Det var faktisk slik at da jeg så stoffet i butikken så vurderte jeg det ikke en gang, jeg rasket med meg helle rullen og fikk med 13 m hjem! 

Det finnes mange varianter av opphenget på gardiner; ringer, rynker, stanglomme, fane topp, dobbelt plissert osv. Jeg gikk for rynkekant fordi det både er lettvint, pent og annerledes av hva jeg har hatt tidligere. 

For å lage rynken har jeg sydd på et rynkebånd som er 6,5 cm bredt. La meg vise hvordan det fungerer: 

1 – Stryk ned en kant som er stor nok til å dekke rynkebåndet. 
2 – Finn fram rynkebåndet
3 – Sy det fast oppe og nede
4 – Rynk gardinen ved å stramme trådene
5 – Tilpass på fremsiden slik at rynkene blir javne
6 – Fest på hemper og heng opp gardinen


 


– Speiltvillingene på Facebook – 

13 kommentarer

Siste innlegg