Trening og mat

 

Kroppen og mat

I sommer så trente jeg toppen 4 moderate økter på 6 uker. Jeg spiste meg sprekkeferdig ved hvert måltid, om det så var frokost, lunsj, middag eller kvelds. I tillegg til alle mellommåtidene! Alle mellommåltidene… Jeg lurer på om jeg gikk 15 minutter uten mat i munn denne sommeren, eller la meg gjøre en rettelse på mat: is, sjokolade, og annet snop ved siden av maten. 
Ikke at jeg mener det var noe galt med det, jeg nøt hver bit av velvære jeg puttet i munnen, men… Ja, det er vel alltid ett men!  Jeg skjønte også denne sommeren at det har skjedd noe med kroppen, jeg kan ikke lengre spise hva jeg vil, når jeg vil, uten at det faktisk legger seg på hoftene og magen.
Jeg er visst ikke 14 år og aktiv fra morgen til kveld lengre. For den gang da kunne jeg stengt tatt spise hva det måtte være uten å ha en bekymring i verden for noen ekstra gram her eller der, men så skjer det noe…

Samboeren min begynte å merke endringen på kroppen da jeg gikk gravid, sympati-mage, er det ikke det det heter når pappan voksen sammen med mammaen?  Og det er så fort gjort å spise mer enn det kroppen trenger, eller fyse på noe usunt når kvelden sniker seg på. Det er så alt for lett og så alt for hardt å gi slipp på de usunne vanene. 

Men jeg har funnet ut en ting, og den ene tingen har gått igjen hos alle jeg kjenner. Den ene tingen er: 

Hvis man kommer i gang med fysisk aktivitet, så “skjer” det noe med kostholdet:

Er det ikke rart? Vi hører jo oftes om på det på denne måten: Du må spise sunt når du trener, hvis ikke kommer ikke resultatene, for mat er 70 % av treningen… bla bla bla.. Jeg orket ikke det maset der da jeg startet å trene. Jeg ristet på hodet da våre spreke naboer byttet ut sjokolade med cottage cheese og innførte godtestopp, gud vet hvor lenge.

Men så.. denne dagen.. I dag, laget jeg meg denne lunsjen.. En helt vanlig lunsj  for mitt vedkommende (så klart uten så mye fin dandering som på denne dagen da;)
Jeg putter i meg, frukt, bær, cottage cheece og en håndfull nøtteblanding som så klart er usaltet.. 

For når man er i gang med regelmessig fysisk aktivitet så endrer tankene seg, det gjør de i hvert fall hos meg, og den første jeg så det hos var min samboer. Han bestemte seg for å trene slik at han kunne fortsette å spise hva han ville, ikke for å oppnå vaskebrett og boblearmer. Neida, det brydde han seg fint lite om, bare kiloene ikke forstatte til magen ble større enn gravidemagen min. 

Men da han hadde trent en liten stund, så skjedde det noe. Resultatene begynte å komme, noe som ga en selvtilfredset over det harde arbeidet og plutselig kom han hjem med en pakke druer i hånden fremfor en pakke med kjeks. 

Og det er slik, at de dagene jeg trener, som jeg prøver å få til 4 dager i uken, så velger jeg å spise sunnere fordi treningen gir meg det ekstra overskuddet som jeg ikke vil ødelegge med mat som legger seg som sement i magen. De dagene jeg trener har jeg lyst til å spise sunt! Det er stor forskjell fra tidligere, hvor det jeg egentlig hadde lyst til, var å spise alt som ikke er sunt, – så klart uten å ikke legge på meg.. Men  det  funker  ikke 😉 
 

Image and video hosting by TinyPic

Det fine i dag er at det finnes så mange treningsblogger og matblogger, at det å finne inspirasjon til ny og sunn mat er veldig enkelt. 
Og det gjør en forskjell.. 

Men nå er helgen her! – så nå har jeg tre dager på meg til å fortære minimum 2 sjokoladeplater (Freia 200 gram’s plater så klart), en pose potetgull, eplekake og lakris! – For i helgen har jeg treningsfri 😉 

God helg – eller hælj som jeg sier da!  😀
 


– Speiltvillingene på Facebook – 

12 kommentarer
    1. Vet akkurat hva du mener, det er rart hvordan hjernen faktisk vil ha sunne ting etter trening 🙂 det er så deilig, og nå som jeg har kommet meg godt igang med treningen etter sommeren har jeg endelig mindre lyst på usunt også de dagene jeg ikke trener. Er det ikke deilig <3

    2. Jeg har masse sunne middagstips på min blogg så hjertelig velkommen å lese:) Det meste er vegetarisk 🙂 Sunn mat gir så mye mer energi enn raske sukkerrike løsninger:)

    3. Wow, så flott du er!
      Dette må komme av hardt arbeid.
      Vil du anbefale crossfit framfor “vanlig” styrke og kondisjon på et treningssenter? Bor i Trondheim og her er det crossfit-senter.

    4. Marthe: Åh, takk <3 Det har vært mye trening ja, men ikke slik jeg hadde sett det for meg, for det er så gøy å trene crossfit at det nesten ikke føles som trening, selv om det er beintøft under økta 😀 Haha.
      Jeg anbealer det ja, ved mindre du har en PT som kan få i gang motivasjon. På crossfit er man på timer med mange andre og en god trener. Da yter man mer, og det blir gøy. Aldri feil å dra på en prøvetime, det har de helt sikkert der du bor 🙂

    5. Hei Stine!
      Jeg er endel år eldre enn deg, men alder har da ingen ting å si eller? 😉 Jeg er lærer, men er for tiden hjemmeværende mamma, fordi jeg trives med det. Men jeg må si, sånn imellom klesvask og husvask, når jeg finner kaffekoppen og tar en pause så er bloggen din my go to place! Herlighet så hÆrlig du er, både hvordan du skriver og “bloggpersonligheten” din. Ærligheten din med den halvdårlige samvittigheten ovenfor hvordan du noen ganger blir sinna, men allikevel takler to (usedvanlig vakre) småjenter som krever sitt av deg til tider, til hvordan du sysselsetter jentene, til den harmoniske roen jeg ser i familien din, til hvordan du lar oss få ta del i de humoristiske samtalene du har med jentene… Fantastisk altså! All kred til deg og bloggen din, takk for at jeg får ta del i det du deler 🙂

    6. 4 barnsmamma’n: Dette må være den fineste tilbakemeldingen jeg har fått på lenge! Kjære vene, jeg burde henge den på veggen så jeg kan lese den om jeg har en dårlig dag. Tusen takk for gode ord, det varmet virkelig godt <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg