Duften av nybakt grovbrød

I dag har jeg sanket husmorpoeng !
– og la meg bare si det slik; det er jeg nødt til å dokumentere, for jeg er ikke av de beste til å sanke så mange av de poengene. 

Jeg har i flere år tenk at jeg skal bake mitt første brød, men det har visst latt seg vente på – siden dette er det første brødet jeg har bakt! haha. 

På fredagen satte BT og jeg oss ned og sjekket økonomien vår. La meg bare si det slik, vi fikk oss et ganske stort sjokk da vi oppdaget at vi bruker opptil 15 000 kroner på dagligvarebutikker i måneden. 15 000,- !! Vi har visst at vi har et høyt forbruk på mat, og jeg kommer nok aldri til å bli av dem som bruker minst. Jeg er en ekstremt matglad person som er helt avhengig av å ha gode råvarer til alle måltider, om det er jentenes matpakke eller middag for alle fire. Jeg er også svært opptatt av å spise sunt, og sunn mat er langt i fra det billigste, men vi kan helt klart spare mye penger på matbudsjettet bare ved å planlegge litt bedre. 

Vi satte oss derfor ned og skrev  en 10 dagers matmeny og handleliste. Noe som jeg var ekstremt god på de første månendene av dette året, men som sakte, men sikkert skled ut igjen. 

Denne planleggingen ga meg også gnisten til å få satt i gang med brødbaksten som jeg har hatt bak i tankene så alt for lenge. Siden jeg heller ikke kjøper av de billigste brødene på butikken, kan jeg like gjerne lage brødene selv, og jeg har flere grunner til hvorfor: 

– de blir billigere
– de smaker bedre
– de er ikke tilsatt fargestoffer for å se grovere ut, jeg vet jo hvor grovt brødet faktisk er
– de blir ikke tilsatt tilsetningstoffer for å holde lengre, noe som ikke er like bra for kroppen 

Og når det er sagt, så var det jo kjempegøy både for jentene og meg. 

Alt er så mye enklere bare man bestemmer seg! 

Jeg må jo også legge til at jeg vasket ned kjøkkenet og gangen i dag, og da mener jeg vasket ned som i at alle flater fikk en real omgang med vaskefilla! Steike, jeg tror jeg må sette et lite kryss i taket for denne dagen. 😉 

/ Det fine med å være dårlig i noe, er at man bare kan bli bedre! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

 

30 kommentarer

Siste innlegg