De 7 små 19 dager gamle

Jeg er ganske sikker på at du skal lete lenge før du finner ett søtere rumpebilde enn dette!  

Og her er de altså! Hele den livlige gjengen på 7 – for nå begynner de å bli litt av en gjeng utforskende fluffy koseklumper. Så nydelige at de er til å spise opp. Men som dere også kan se, så er det en rumpe og et hode som er litt mindre enn de andre, det er så klart lille Hero som jeg skal komme tilbake til litt lengre ned på siden. 

Men det er på tide med en liten presentasjon av gjengen vår. Otilie og Olivia syntes det var veldig rart at det bare var Hero som hadde fått navn, så da måtte vi tre tenkehettene på og finne navn til resten også. De syv kaninene, eller skal jeg si seks, vokser og gror for hver dag som går. De har ganget sin egen størrelse med 4 siden de ble født, og nå er det ikke lenge før de er helt dekt med den mykeste kaninpels. Jentene er skråsikre på at de hvite er jenter, og at de brune er gutter fordi mammaen er hvit og pappaen brun. Vi vet jo ikke kjønn enda, men det var vi ikke så nøye på da navnene ble gitt. Og antaglig kommer de til å bli hetene det de heter selv om en jente har fått guttnavn og en gutt har fått jentenavn – det er vel bare litt av sjarmen når ungene får være med på avgjørelser. 

Først ute har vi den største kaninbabyen vår, han har jeg kalt Tjukken i lang tid av den simple grunn at han har vært tjukkest. Så han fikk enkelt og greit navnet:
Tjukke Mann.

Så har vi de to helbrune eller gule som fargen kanskje egentlig heter. De ligner mest på hverandre med den ene har en hvit prikk på nesen og den andre en liten hvit stripe i pannen. 

Dette er altså Bruno. Et navn kusinen til Otilie og Olivia fant på til han, hun forklarte det slik:”Han her burde vel hete Bruno, siden han er helt brun”. Og det kunne vi ikke si oss annet enn enige i. 

Den andre helbrune med en liten hvit stripe i pannen har fått navnet fra Ole Brum historiene, og heter så klart: Petter Sprett

Neste mann ut har jeg fått velge navn til, og han ble hetene Trampe. Trampe har de stiligste fargetegningene, med et klart og tydelig bles i pannen, og et skille midt på ryggen som gir han et sort bein og et hvitt bein, før han blir brun hele veien fra skulderbladene og bakover. 

Så har vi to hvite. Og de hvite er av en eller annen grunn jentenes yndlinger. Jeg vet ikke helt hvorfor, men kanskje er det fordi de to er jenter i jentenes hodet. De to hvite har fått navn fra Otilie og Olivia og heter Bell og Minni, men jeg må huske å spørre de hvem som er hvem etterpå, for det husker ikke jeg. Selv vet de veldig godt hvem som heter hva, for de har hver sin faste som de alltid plukker opp på fanget. 

Den ene av de hvite kaninene, har fått røde øyne, så jeg må nok lære meg de skikkelig navnene og slutte og kalle den for Devil Eyes 😉 

Sist ut, gutten (eller jenta) som trakk det korteste strået er vår lille Hero, som min pappa lurte på om het “Pjusken”. Pjusken hadde kanskje vært mer passende, men Hero er hans navn, for det er ikke en hver kanin som kan si at de har overlevd flere nær døden opplevelser. 

Hero altså! Han er ikke helt som de andre, og kanskje skulle han ikke blitt reddet de tre gangene han har vært i ferd med å stryke med. Men så har vi blitt så glad i den lille rare at vi ikke bare kan gi slipp uten å kjempe. For om han kan klare seg selv etter hvert og leve opp til å bli en voksen rakker, så er det verdt å ha en litt tøff start. Og er det en kanin som kan få oss i godt humør, så er det han her. Han finner på det utroligste. 


“Kutt ut Mamsen! Jeg har ikke rukket å vaske vekk melken du griset på meg!” 

Mens de andre seks har sluttet å få morsmelkserstatning, får lille Hero fremdeles ekstra påfyll i tillegg til å die sin mor. Kanskje er han født annerledes, ellers så har han blitt annerledes av å nesten dø. Hva vet vel vi, men det vi ser er en liten Hero, som er annerledes, men som allikevel kjemper for puppen til mamma, og klatrer for å havne på toppen av de større søsknene sine for å finne kos og varme. Han vasker og steller seg, klør seg, smaker på høy og morens avføring som de andre. Altså gjør han alt det de andre gjør, selv om han ligner litt mer på en mus enn en kanin. Han har vokst siden fødsel, men ikke på langt nær like godt som søsknene. 

Men hva gjør det vel å være litt annerledes, når man har 6 søsken som godtar en for den en er. 

/Kompis


– Speiltvillingene på Facebook – 
 

31 kommentarer
    1. Nommen, for et nydelig “lite” kull! Det var ikke rent få ninuser dere hadde fått heller, hihi. Skjønne lille Hero, krysser fingrene for ham fremover også <3

    2. For en fantastisk jobb du har gjort! Varmer en dyreelsker når noen tar så godt vare på dyra sine 💜🐇

    3. Hei! Jeg vil bare fortelle om vår ene kanin som ble født med sykdommen E cuniculi. Dette er parasitter som angriper nervesystemet og indre organer og kan gi en rekke symptomer (holder hodet på skakke/skeiva,dårlig balanse, problemer med øyne osv)
      Vi hentet to kaninunger på ni uker i sommer, og da vi hentet dem sa eieren at den ene kaninen var mer rolig/medgjørlig enn den andre, hoppet ikke så fort avgårde osv. Da vi kom hjem og dagen etterpå skjønte jeg at det feilte den noe siden den holdt hodet på skakke, så ut som den stadig kikket opp i luften.. Søkte på nettet og leste om e cuniculi. Tok de med til dyrlegen og hun kunne bekrefte at den hadde e cuniculi. .Fikk medisiner, men vår kanin viste desverre liten bedring og ble bare verre i balanse/syn. Døde desverre på sensommeren. Eierne sa i ettertid at kaninen var minst i kullet. Tenker på Hero, håper ikke han har noe lignende! Vil bare gjøre deg oppmerksom på sykdommen så du kan lese om den (kan bli syk i kaninmors mage) og være forberedt i tilfelle. Jo raskere en slik infisert kanin får behandling jo større er sjansene for å bli frisk! Medisinene var en liten tube som den skulle ha litt av hver dag i 28 dager.. Heia Hero! Hilsen kaninvenn som du inspirerer veldig med blogger din, ikke bare innen emne kaniner, men alt annet også!

    4. Åh så søte de er!! Så koselig med oppdatering om de! Og så utrolig flinke de små jentene dine er med dyr, er så fantastisk å lese.
      Søte lille Hero!!!

    5. Kan prøve å si hva fargene heter nå, men det er fortsatt litt usikkert.
      Lille Hero ser ut til å være svart/gul japaner.
      Tjukke Mann: svart/gul japaner.
      Bruno ser viltgul ut. Dersom han har svarte prikker eller svarte områder, er han også svart/gul japaner.
      Petter Sprett ser ut til å være viltgul wienertegnet. Dersom han har svarte prikker eller svarte områder, er han svart/gul japaner wienertegnet.
      Trampe er svart/gul japaner wienertegnet.
      Bell og Minni er viltgul broket. Dersom de har svarte prikker eller svarte områder, er de svart/gul japaner broket.
      Den av Bell og Minni som har hvite ører, er viltgul (eller svart/gul japaner) broket wienertegnet.
      Håper du forstod, og tar dette med forbehold om at man kan se feil ut fra bilder og at de fortsatt er små:)

    6. Underbar resa ni låter oss följa med på med dessa små kaninliv. Lille Hero verkar vara en riktig liten kämpe.

    7. Hei. Hvor mye morsmelkerstatning gir du og hvor ofte? Jeg har 2 stk på 9 dager, der mor ikke dier dem..

    8. Så nydelige bilder, tøffe Hero, håper du vokser deg stor og sterk, du kom til verden med rett familie rundt deg<3kjærlighet

    9. Ååå jeg smelter!
      Har selv to hermeliner på litt over 2 år. Elsker kaniner og blir så glad når jeg ser nlen som vet hvordan de skal behandles, for det er det ikke alle som gjør dessverre, kaniner er så misforståtte dyr

    10. isabelle: Det er du ikke alene om <3
      Vi vet ikke helt enda, men vi har alt to vennefamilier som kunne tenke seg noen av dem, så vi får se hva det blir til 🙂

    11. Hannah: Uff! Det hørtes ikke noe godt ut <3 Hero gutten viser naturlig utvikling selv om han er mye mindre enn de andre, har har nok hatt litt problemer med å ta til seg melk, noe som nå ser ut til å fungere mye bedre <3 Men takk for deres erfaring.

    12. Michelle: Er du sikker på at mor ikke gir de melk? Hvis de er ni dager, mor ikke har gitt de melk, og du ikke har gitt de tillegg, så tviler jeg på at de hadde levd nå. En kaninmor er hos kaninungene 1 eller 2 ganger i døgnet for å gi de mat. Da er de ved redet i omtrent 5 minutter. Så det er ikke lett å fange opp at kaninmor er hos dem. Har kaninungene runde mager, er alt som det skal være. Er det en eller flere kaniner som er dehydrerte med rynkete hud og utsultede mager så kan du gi vikingmelk (kjøpes i dagligvarebutikk) og gi de 3-4 ganger til dagen. Oftere fordi denne melka ikke er like næringsrik og fet som kaninmelk. Den skal være kroppstemperert, og hos meg har de små drukket omtret 10-15 mm ved hvert måltid.

    13. Jeg har gitt dem kattemorsmelkerstatning siden dag 2 vel. Har gitt 2-3 ganger om dagen ca 5 ml hver gang per kanin, da mor ikke bryr seg særlig om de. Hun bare vasker dem, og når de går mot henne for å die, hopper hun bare unna.. Jeg har også holdt mammaen slik at ungene kan die, men hun synes svært lite om dette. Den ene er dobbelt så stor som den andre, men har like mye pels. Den ser bare så rar ut, men jeg synes det ser ut som om dem har fine mager og beveger seg fint. De bryr seg også fint lite om denne melka jeg gir, den er dem egentlig ikke interessert i.
      Jeg kastrerte hannkaninen min for snart 3 uker siden, så nesten samme skjebne som dere. Var ikke helt planlagt liksom. Han er ute, men tok hun inn med barna siden denne ene som er mindre, var halvdød når jeg fant han/hun. Det eneste som skiller de er størrelsen.
      Har du kaninmor med barna inne eller ute? Hvordan vil det gå med tilvenningen ut igjen, tenker du? Skal barna være inne i vinter?

    14. Michelle: Jeg skjønner, høres jo ganske likt ut som her.. Jeg satte opp filming igjennom to døgn for å se at kaninmor ikke matet ungene, så er ganske sikker på at hun ikke gjorde det. Her dier alle sammen, ved at jeg holder mor. Så den siste uken har det hun vært en jeg har måtte tilleggsfore, eller Hero da. Jeg vet ikke om du så innlegget hvor jeg skrev om matingen? Det er i såfall her: http://stineskoli.blogg.no/1475880447_mating_av_7_kaninunge.html

      Kaninmor og kullet har jeg tatt inn, så de kommer til å bli inne fram til våren, siden det nå bare blir kaldere. Vi skal skaffe oss en ny kanin til Kløver som står igjen ute alene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg