Sy pannebånd med filmhjelp

Endelig! Endelig! Har jeg nå blitt ferdig med syinnlegget av pannebånd! I dag har alt jobbet i mot meg. Ikke ville mr. Mac lage film sammen med meg, og ikke ville internett laste opp bilder. Så selv om jeg startet i dag formiddag på dette innlegget, så har jeg ikke kommet meg i mål før nå. 

Under viser Olivia og Otilie 5 forskjellige pannebånd-modeller jeg har sydd de siste dagene. Jeg fant ut at når jeg først skulle lage oppskrift på pannebånd, kunne jeg like gjerne lage noen valgmuligheter, slik at det er noe for alle.

Så la oss begynne med standarmodellen, som alle de andre utvikler seg etter. 

Men først til MØNSTER – dette tegner du opp selv slik:

Ta mål av omkretsen til hodet som skal få pannebånd. Vet du ikke det fordi du skal sy til din fem år gamle nevø, så sjekker du percentilskjema, som viser gjennomsnittlig omkrets på hoder til gutter og jenter i de forskjellige alderene.
Jeg bruker nøyaktig hodets mål på lengden av pannebåndet, med sømmer blir det litt strammere, og akkurat passe stramt til å sitte godt på hodet. 
Bredden på mønsteret har jeg på 9 cm til barna mellom 2 og 5 år, på voksene har jeg økt til 11 cm. Med sømmer blir ferdigresultatet litt smalere. 

STOFF: 
Bruk stoff med god stretch: eks ribb jersey, ribb ull. 

KLIPP UT STOFF: 
Brett stoffet dobbel slik at når du klipper ut mønsteret så blir det dobbelt så bredt. Bredden på mønsteret er 9 cm (barn), 11 cm (voksen) – men det utklipte stoffstykket har en bredde på 18 cm (barn), 22 cm (voksen). Dette fordi vi skal ha dobbelt stoff i pannebåndet. 

VIKTIG! Stoffet stretches bare i en retning. Så pass på at du legger mønsteret slik at stoffet har stretchen vannrett med pannebåndet. 

Da er det bare å sette i gang å sy, MEN husk at om du ikke har overlock som gir elastisk søm, så må du sy med en tvillingnål for stretchstoff. Det får du kjøpt løst, og kan festes på symaskinen som en vanlig nål, bare at du trer to tråder istedet for en. Tvillingnål for stretchstoff gir den elastiske sømmen du trenger til pannebåndet. 

SNURR FILM! 

Enkelt pannebånd

Det enkle er ofte det beste, er det ikke det de sier. På dette pannebåndet har jeg strøket på klesvinyl som jeg har laget med maskinen min (les mer om den her) . Anton på to år elsker biler, og ekstra stilig synes jeg det er at Anton er skrevet med refleksvinyl. 


Vridd pannebånd

Lages på samme måte som standar pannebåndet, men når du trer pannebåndet halveis igjennom slik filmen viser, så snurrer du den delen du vrenger igjennom en gang rundt før du legger den søm mot søm og syr rundt kanten. Ekelt og litt annerledes. 


Pannebånd med bånd

Klipp ut et ekstra rektangel, brett langsidene sammen, og sy langsidene sammen. Vreng igjennom og sy sammen endene slik at det dannes et rundt bånd. 
Sy pannebånd slik som vist i filmen, når du vrenger halveis igjennom trer du båndet på den delen du vrenger halveis igjennom før du legger kantene sammen og syr rundt. 


Pannebånd med sløyfebånd


 
Litt mer avansert, men på langt nær vanskelig. Du har mønsteret ditt, som er på (eksempel-mål) 46 cm x 9 cm. Du klipper ut pannebåndet som normalt ved å legge stoffet dobbelt med brettekant mot den ene langsiden av mønsteret, slik at når du bretter ut stoffet så er bredden 18 cm og ikke 9. Tilbake til mønsteret – brett det en gang på midten slik at det blir halvparten så langt og klipp ut en stoffremse som er lik som det mønsteret er nå – altså med eksempelmålene skal du få en stoffdel med målene 23 cm x 9 cm. Tilbake til mønsteret – brett det enda en gang slik at det blit halvparten så langt, og klipp ut en ny stoffdel. 

Da har du altså klippet ut stoff til pannebånd, bånd, og sløfte, de eneste du mangler er liten rektangel til å holde sløyfe og bånd sammen med, så klipp ut den. 

Nå skjer det noe litt annerledes. For pannebåndet skal du dele i to midt på, slik at du her får et pannebånd med sømmer på hver side av hodet i stedet for en i nakken. 

Så gjør du følgene: 

Brett langside mot langside av stoffdelen som skal være båndet på pannebåndet. Sy sammen, og vreng igjennom. Press med strykejern slik at det blir flatt og at du får sømmen midt under. Fest båndet på den ene pannebånd delen der du ønsker at båndet skal være på pannebåndet. Legg den andre pannebånd delen oppå, rette mot rette og sy de sammen slik at du igjen vår den lange rektangelen som var pannebåndet får du klippet det i to. 
Nå kan du sy på samme måte som pannebåndet på filmen. 

Lag sløyfe og fest den på slik bildene under viser. 


Pannebånd med blandet kombinasjon. 

Dette pannebåndet er et standarpannebånd med et pannebånd med bånd – bare at båndet utenpå standerpannebåndet er enkelt og ikke dobbelt. Derfor har jeg sydd inn klippekantene til baksiden med tvillingnål. Båndet har jeg tredd inn i standarpannebåndet rett etter at jeg har sydd langsidene på pannebåndet sammen. Og da er det bare å sy pannebåndet som på filmen. 


Masse lykke til! 

Dette er det ultimate gavetipset om ungene skal i en barnebursdag, eller du trenger å få brukt opp litt restestoff. 

– Speiltvillingene på Facebook – 

21 kommentarer
    1. Kan en nybegynnere stille et spørsmål? Må man ha en ekstra fot, eller innstilling på maskinen, for å bruke tvillingnål? Eller fungerer dette på alle maskiner?

    2. Hei!
      ELSKER sy-tutorialsene dine! De er veldig inspirerende og lette å forstå!
      Du har tidligere skrevet om hvordan man lager mønster selv, som f.eks bukse etc. Ettersom du nå har fått et flott mønsterdesign-program, kunne du ha skrevet en ny post om hvordan man kan lage ulike varianter av klær basert på ett mønster og lagt ved et digitalt mønster i ulike størrelser? Jeg ser så ofte nydelige barneklær på utenlandske Instagram-kontoer, og hadde vært veldig nyttig å lære mer om hvordan man kan gjenskape barneklær man ser og liker, men ikke får tak i, selv!
      Stå på videre, er fast leser av bloggen din!

    3. Yvonne: Så klart du kan 😀 Nei, du trenger ikke en annen fot en standarfotet. og du syr som vanlig med rettsøm. Den eneste forskjellen er at du trer to overtråder, en til hver nål. Og det skal fungere på alle symaskiner 😀

    4. Line: Herlig! Tusen takk 😀

      Jeg har ikke fått noen flotte mønsterdesign-program dessverre. De koster en formue. så jeg tegner for hånd, men har mulighet til å gjøre om det tegnede til digitalt, bortsett fra at det tar dager og uker -_-

      Så når jeg tegner mønster selv til nye plagg så tar jeg utgangspunkt i det jeg vet om mønster, og så tar jeg i bruk mønster jeg allerede har, eller klær fra skapet slik at jeg får et mønster som skal bli riktig 🙂

      Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, for jeg tror det bare handler om erfaring. Jeg har sydd mye, og da blir det lettere å se hvordan en kjole er laget når jeg ser en på bildet. 🙂

    5. Takk:) tvillingtnål innkjøpt og pannebånd sydd. Fungerte som en drøm og dette er jo perfekt stoff for en nybegynner.

    6. FINE pannebånd! Det som såg strikket ut som du selv hadde på deg, åssen type stoff er det? Det var virkelig fint 🙂 Du er så flink!

    7. Har du prøvd å lage litt smalere pannebånd, av velour/fløyel lignende stoff??
      og trur du de er vanskelig å lage sann stor hårstrikk av velour/fløyel stoff?

    8. Jeg er ny når det gjelder å sy så dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg prøver for det. Når man ikke har overlock og syr med tvillingnål, skal jeg da sy med sikksakksøm eller vanlig rettsøm?
      Ellers vil jeg takke for en utrolig inspirerende syblogg! Du har vekket min syinteresse i hvert fall!

    9. Hei Stine. Har fulgt bloggen din lenge å elske dine inspirerende innlegg ♡ Spørsmål. Kommer meg ingen vei idag men har såå lyst til å sy pannebånd. Stoff har jeg men ikke tvillingnål. Til poenget. Kan jeg sy sikksakksøm istedenfor? Da blir det vel fortsatt elastisk? Hilsen nybegynner 😂

    10. Tusen takk for god forklaring og for å vise ulike varianter. Det går lang tid mellom hver gang jeg syr dette, så fint med tutorials på nett. Denne var enkel å følge og resultatet ble kjempefint. Moren til toåringen som skal få dette ville gjerne ha på en liten firkant foran, så da ble det ekstra jentete 🙂

    11. Hei, vil først takke for mange flotte symønstre og masse lærdom. Jeg har blitt mye bedre til å sy og synes du er fantastisk flink til å forklare, samt at mønstrene dine er enkle til å forstå 😊 Bøkene dine brukes flittig 😍 Har lett etter hodeomkrets til barn og ser at du også hadde et svar på det. Men jeg savner en cirka omkrets på lår til barn. Har sydd flere av shorts mønstrene dine, men synes lengden på strikken rundt låret er vanskelig å finne ut. Elsker å sy til barn, men har dessverre ingen småbarn lengre og derav ingen jeg kan ta mål av. Håper du har noen cirka lengder som du kan dele

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg