17 tegn på at man er gravid

Ungene sang av full styrke i bilen, tostemt “alle fugler”, ikke planlagt tostemt, men en mangel på samstemthet. Det var allikevel ikke så værst å lytte til, faktisk var det riktig så pent. Nei, kanskje ikke så pent, men rørende og vakkert, helt klart. En murring i korsryggen minnet om at den røde uken var like rundt hjørnet, men murringen lot tankene skifte retning der lyden av de sangglade barnestemmene traff meg i ørene. Tilbake til den tiden jeg var blitt så nylig gravid, til den tiden jeg fant ut at det var på tide å ta en graviditetstest siden murringen i korsryggen hadde vart i en hel uke. Minnet gravde seg videre tilbake til tiden som gravid; jeg så meg selv den gangen jeg sto i dusjen, med viten om at det fantes liv inni meg. Lite viste jeg da at jeg 4 år senere skulle sitte i bilen og høre to jevnaldrene perfekte jenter synge av full hals til alle fugler.. For der jeg sto i dusjen og trodde jeg skulle vite at et liv vokste til, så merket jeg absolutt ingenting.. 

Det er snart to uker siden jeg delte: 17 tegn på at man er mor. I dag er det på tide å dele: 17 tegn på at man er gravid



 

1. Skuffet oppdager du det var strekene på gravidetesten som opplyste deg om livet i magen og ikke den indre troen du var så sikker på skulle fortelle deg om hemmeligheten først

2. Når du er på matbutikken og begynner å løpe i det du passerer fiskeskranken, i desperat jakt etter et toalett, eller frisk luft

3. Du lokaliserer en bortgjemt grønnsak som en sporhund i kjøleskapet etter å ha klaget i flere dager på at hele huset lukter kadaver, helt uten samtykke fra andre  

4. Når samboeren får omgangssyken, så jubler din indre stemme, og empati uteblir. Nå kan dere i hvertfall holde hverandre med selskap ved spybøtta. 

5. Småbarnskompisen til barnefar spør ikke om du har det bra, men om han har det bra

6. Fire måltider om dager blir til 8, der to av dem forgår på natten

7. Nattessøvn er oppskrytt, dobesøk derimot er svært undervurdert .. 

8. Favorittmat blir plutselig ekkelt, mens olivien du aldri har spist før, er noe du bare må ha!

9. Du begynner å sammenligne magen din med Juliet statuen i Verona, som er slitt der alle legger sin hånd over 

10. Du har konstant flekker på klærne rundt navelpartiet, for magen har blitt din nye personlige matoppsamler, klut og støvfille 

11. Du har fått deg en personlig armstøtte, og ender alltid med å hvile armene, eller godteriskåla på toppen av magekulen

12. Du tror fremdelen du er slankere om du går sidelengs igjennom et trangt parti, helt til du hardt braker inn i mennesket du skal passere. Det til tross for at du holdt inn magen

13. Når du skal reise deg opp fra sengen, så reiser du deg ikke. Du ruller i stedet rundt som en strandet hval og bukter deg opp på armer og knær før du med et stønn reiser deg opp på de to beina du har

14. Du humrer for deg selv når du ser en høygravid kvinne som har lagt seg til en bredbeint gange, før du selv innser at du har en støttende hånd på korsryggen og tar en titt ned og oppdager beinposisjonens brede plassering 

15. Du later som slipperser, eller tøfler er en del av motebildet, og bytter de ut med skoene selv om det er midtvinters

16. Du begynner å glede deg til fødsel, som du har gruet deg til hele livet, fordi du tror ikke det kan være stort vondere enn å være høygradiv stort lengre

17. Du googler fødsel og hva en rie er, i tilfelle du ikke skal skjønne når det skjer ;P 


– Speiltvillingene på Facebook – 

13 kommentarer

Siste innlegg