Snøfall i advent

Nissene, og de hvite trærne har funnet veien fra juleskapet og tilbake til stuen. Desember nærmer seg, og jeg kan aldri være tidlig nok ute med å ønske velkommen til den koseligste måneden i året. Bare ordet desember får det til å gå varmt igjennom kroppen min mens bilder fra barndommen begynner å spinne bak øynene på meg … 

… Selv om det var kjølig i huset av de kalde morgene i Desember, så var det ingen hinder i å få den lille kroppen min til å sprette ut av sengen litt tidligere enn jeg normalt ville. Målet var kjøkkenet, det var alltid på kjøkkenet. Min søster og jeg hadde hvert vår hjørne, der årets julekaleder sto og støttet seg på brystningspanelen og veggen bak. En liten luke å åpne, en dag nærmere jul… 

Ting har endret seg på 20 år, alt har blitt så mye mer ekstremt, men jeg spør meg selv om det egentlig har blitt noe bedre? For det jeg husker fra juletiden er ikke gavene jeg fikk hver jul, men den ekstra kosestunden sammen med familien. Jeg husker alle bakedagene, alle juleverkstedene mamma satte i gang, og de små tingene, som julekalenderen på barnetv, grøt på lillejulaften og gleden av å åpne en liten luke i bordkalenderen hver dag. Jeg husker min søster som pleide å åpne litt flere enn en om dagen, og endte opp med tomme luker de siste 10 dagene før jul. 

/ Samarbeid med Cappelen Damm /

I går kjøpte jentene og jeg en adventskalender som verken er overdådig eller dyr, men en adventskalender som gir gode verdier og enkle gleder. En kalender som handler om å lande litt i julemaset, få oss til å sette oss ned med familien og videreføre gode tradisjoner til våre barn. 
Snøfall bordkalenderen er en adventskalender med 24 luker, der hver luke passer til dagens episode av Snøfall som er årets julekalender på NRK Super kl 18:00.  

Snøfall er en historie om mot; om mot til å være seg selv, til å kjempe for det man tror på og til å møte det man frykter mest. Men først og fremst er det en historie om tilhørlighet og det å ha noen som du deler noe med. Hovedpersonen Selma er 9 år og foreldreløs. Hennes høyeste ønske er å ha en familie, og dette skriver hun i et brev til Julenissen. Brevet finner veien til nisseriket Snøfall, og etter hvert havner også Selma der, selv om Snøfall er et rike som ikke er tilgjengelig for vanlige mennesker.
Snøfall er et klassisk eventyr, hvor vi følger vår helt Selma, og hennes reise mot å finne de hun hører hjemme sammen med. 

Julen handler nettopp om familie, og om flere tyngre spørsmål enn hva som havner under juletreet. Det å sette seg ned med barna og snakke om budskapet til årets julekalender fikk de små hodene til å tenke – hva er mot? Hvem er viktige? 

Vi teller ned dagene til 1. Desember, og gleder oss stort til førjulstiden. 

Du finner Snøfall bordkalenderen i dagligvarebutikker over hele landet.
– Bare 13 dager igjen nå! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

17 kommentarer
    1. Jeg gleder meg veldig til å se denne nye julekalenderen. Og jeg håper inderlig at de ikke har lagt så mye vekt på den “onde” fostermoren. Jeg skulle ønske for en gang skyld at de laget noe som viser positive sider ved det å bo i fosterhjem, ikke bare at de er sure og sinte. Men jeg skal ikke dømme denne serien før jeg har sett den, så jeg gleder meg til å se den i desember, med min fosterdatter 🙂

    2. Kan jeg spørre om noe? 🙂 Når du sprayet vinglass til lysestaker: Hvilken tape brukte du? (Elektro?)Ventet du til lakken var helt tørr før du tok av tapen? Og var det ikke lett at glassene satt fast i underlaget? Om du sprayet helt ned slik at det også kom lakk på det glassene sto på? På forhånd takk! Du gir oss så gode ideer 🙂

    3. Må innrømme at som fostermor gjennom mange år og nå beredskapshjem så er jeg skeptisk til denne adventskalendere snøfall … er redd dette vil stemple fosterhjem som kalde og strenge noe jeg ikke kan si jeg kjenner meg igjen i som fostermor eller beredskapsmor .. jeg er redd barna som kommer hit skal grue mer enn nødvendig for hva som venter de i et eventuelt nytt hjem og hva andre barn kan finne på å si til de om den sårbare situasjonen disse barna allerede er i 😔 vi er like glade i gutten vår som kom inn i familien på en litt annen måte enn de andre som jeg har født . De barna som kommer inn i livene våre nå for kortere eller lengere perioder tar vi inn i hjertene våre alle i familien og for min man og meg så får hver og en en plass i hjertet og blir husket på og snakket om med kjærlighet i ettertid ❤️

    4. Bjørg: Elektrotape ja, får kjøpt det på europris. Vent til lakken er tørr ja. Hadde ingen problemer med at de satt fast i underlaget av hva jeg kan huske.

    5. Åh nå fikk jeg julestemning! 🙂 Gleder meg til juletiden med egne små barn i fremtiden 🙂 Kanskje allerede neste jul! 😀 Du har så fin blogg, Stine. Fast følger her 😉

    6. Denne gleder vi oss veeldig til her hjemme ! Her i huset har nemlig pappaen vært med på å lage serien, noe både store og små er stolte over. !!
      Så gøy å se at det er flere som gleder seg til spennende Barne-TV tid før jul !

    7. For et fint innlegg!! Og så fint dere har det. Kan jeg spør om en ting? Den hylla på veggen, hvor har du kjøpt den? Utrolig fin!!

    8. Hei! Så koselig innlegg, vi har gledet oss masse vi å, og nå er endelig ventetiden over😀
      Et spm; Hvordan har du laget de skje-trærne dine?😊
      Ha ei fin førjulstid! Klem❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg