DIY julekjole til jenta

Jeg lette meg grønn og blå etter mønsteret til denne kjolen i går kveld, etter gjentatte banneord ga jeg opp og bestemte meg for å sjekke søpla dagen etter. I garasjen lå takk og lov mønsteret som jeg hadde kastet i en pose. Posen levde og jeg hylte til da to mus hadde funnet det for godt å flytte inn i posen. De jobbet med å lage posen om til sitt hjemsted og hadde begynt å makulerer ark til redet. Da musene var forsvunnet og jeg fant mønsteret mitt ble jeg så lettet at jeg lo høyt av de musespiste kantene… #Livet.på.gård! 

Jeg fikk heldivis reddet mønsteret både fra min egen kasting og så musene, så da blir det kjoleinnlegg i dagens 2. luke av julekalenderen! 

Skriv ut mønster til julekjolen 

Stofftips: bomull eller lin, eller en blanding. Dette stoffet er kjøpt på stoff og stil.
Du trenger i tillegg til stoff, en skjult glidelås og knapper.


Steg for steg søm: 

Start med å sy frontstykkene sammen ved å legge de rette mot rette og sy som bildet under. Om du syr med symaskin og ikke overlock så syr du to sømmer, en rettsøm og en sikksakk-søm helt mot kanten slik at stoffet ikke rakner. 

Når stykkene er sydd, vrenger du det og presser det med et strykejern. 

Sy skuldrene sammen på bryststykke og bakstykke ved å legge de rette mot rette. 

Det samme gjør du med de små bryststykkene og bakstykkene.

Legg så det lille bryst- og bakstykket på det store, igjen rette mot rette…

… Disse stykkene syr sy sammen slik: fest hele siden på bryststykket, og hele halsringen, men ikke ned ryggstykket, for der skal du sy inn en glidelås.

De små innerstykkene har jeg sydd den utvendige kanten med overlock for at de ikke skal rakne, du kan sy en sikksakksøm med vanlig symaskin. 

Når du har gjort dette på begge sidene, vrenger du de slik at sømmene kommer på vrangen, og så presser du stykkene med strykejernet.

Finn fram armene, press bunnen av armen, altså den rette siden, to ganger opp på ca en cm. Sy fast brettekanten med en rettsøm. 

Sy med store sting en søm som går over buen på armen, rynk sammen stoffet ved å dra i overtrådene.  TIPS: alltid store sting når du skal lage rynkekant.

Fest armene rette mot rette til armhulen på bryst-bak-stykkene, og sy armene fast. 

Sy så sammen sidene – fra armen og ned til overstykket stopper. 

Plasser fronstykke over bryststykkene, tilpass så den havner med lik avstand til hver sidesøm, og sy den fast til bryststykkene. Husk at her skal ikke bryststykkene under ligge inntill hverandre. Legg de to sidene slik at bakstykkene treffer hverandre, og slik at sidesømmene ligger flatt, før du plasserer frontstykket. 

Sy skjørtedelene sammen på sidene. 

Sy så en ny rynkesøm rundt hele skjørtekanten oppe, og snurp den sammen til den har samme omkrets som overdelen. Fest skørtet til overdelen og sy de sammen. 

Sy fast glidelåsen ved å vrenge bakstykkene til vrangen, og legge glidelåsen i mellom det lille bakstykket og det store bakstykket. Her kan du velge hvor lang glidelåsen skal være, om du vil ha den til å fortsette i skjørtet, klipper du opp skjørtet den lengden du ønsker å ha glidelås. Jeg har stoppet glidelåsen der skjørtet starter. PS: husk at glidelåsen må være litt lengre enn åpningen du skal sy glidelåsen i. 

Når du har sydd fast glidelåsen så syr du en søm under som går fra glidelåsen og “fader” ut til kanten. På den måten får du lukket stoffet ved glidelåsens ende og du får en pen overgang på rettsiden. 

Et bilde som viser vrangsiden av kjolen, når glidelåsen er sydd på. 

Så syr du opp bunnen av kjolen ved å stryke kanten to ganger opp, ca 1 cm av gangen og syr en rettsøm som fester oppbretten (på samme måte som armene). 

Og til slutt fester du knapper som holder frontstykket fast til bryststykkene. 

FERDIG! 
Tag gjerne deres versjoner med #skolissykrok om dere deler bilde på IG. 


 


– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebook siden til Speiltvillingene –

3 kommentarer
    1. Så utrolig søt kjole! Hvor er den røde sløyfen hun har i håret fra?? Leter overalt etter fine, litt store hårsløyfer til jenta mi!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg