DIY dotteteppe

Do It Yourself dotteteppe til soverommet, som putetrekk eller sitteunderlag. 

8. desember og det er klart for den 8. luke i DIY julekalenderen. Jeg har valgt dette dotteteppe litt tidlig i desember, for om noen har lyst til å prøve seg så tar det litt tid å lage. Til gjengjeld er det et prosjekt du gjerne kan slå sammen med julefilmer eller tvserier. For det krever ikke store oppmerksomheten å lage. 

Jeg minnes tilbake til barneskolen når jeg sitter om kveldene og lager dott etter dott. Jeg husker så godt at vi gjorde dette i kunst og håndtverktimer, og i friminutter. Det er jo så enkelt, og man kan lage mye mer enn en luedusk. Det er nok mange der ute med litt større barn enn mine, og da er dette et morsomt prosjekt å sette i gang sammen med barna.  Jeg har en drøm om å lage et stort rundt teppe med dusker som kan ligge på jentenes soverom i duse farger med lilla og rosa – slik jentene liker det best. Jeg hadde ikke tid til det nå rett før jul, så derfor laget jeg en prøve for å vise. 

Teorien er jo enkel, og de fleste har vel laget slike dusker i sitt liv. Hvis ikke gir jeg deg en rask gjennomgang:

Du trenger: 

  • garn i ønsket farge og kvalitet. Som sitteunderlag er det godt med ull. 
  • ark klippet ut i smulteringer. 
  • saks
  • heklenål
  • skliunderlag til gulvtepper

For å spare litt tid på å lage dusker er det greit å lage klar en snor med ca 10 tråder på ca halvannen meter. 
Smulteringen mine er på 5 cm i diameter og har en 1,8 cm diameter stor ring inni. 

Så begynner du å snurre trådene rundt to smulteringer. Bruk heklenålen til å dra trådene igjennom hullet. 

Fortsett til smulteringen er tett i midten.

Klipp så opp smulteringen langs kanten. 

Knyt en tråd i mellom de to smulteringen, stram godt og knyt dobbelknute. 

Fjern smultringene ved å rive de opp og dra de ut.  

Når du har mange dotter kan du begynne å montere

Det gjøres veldig enkelt, man tar tråden som har knyttet dottene sammen og knyter de fast til en sklimatte. Du velger selv hvor rett eller systematisk de skal festes. 

Mister du tålmodighet, eller har lyst på et litt raskere alternativ, kan du jo lage noen dottekaniner i stedet ? Enkelt og morsomt! 

– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebook siden til Speiltvillingene –

26 kommentarer

Siste innlegg