DIY glassbrikker

Vi vet alle hvor vanskelig det kan være å finne på en morsom gave til bestefar, pappa, mann eller bror. Så da jeg ramlet over dette prosjektet, havnet det fort i “lagre til senere”! Nå har jeg fått tatt i bruk prosjektet, for i min lille DIY julekalender så mangler det kanskje et lite hjemmelaget prosjekt til mennene i livene våre. – Jeg tenkte at disse glassbrikkene var midt i blinken til det. 

Hvor stilig er det ikke å komme til et dekket bord med slike brikker under en middag med selvjaktet vilt på bordet? Det er jo mange jegere der ute, og jeg tipper du kanskje kjenner en. 


Glassbrikkene, eller ølbrikkene om du vil er enkle å lage.  

Du trenger: 

  • treskiver: Du kan gjøre som meg, rydde litt i skogen, og kappe opp en trestamme selv. Eller du kan kjøpe ferdige i hobbybutikker. 
  • kantaktpapir
  • maling 
  • olje, eller “Varnish / Glue” (panduro)

Om du finner materialene dine i naturen, må du starte med å kutte opp treskiver på ca 1 cm tykkelse. Det er jo bare sjarm om de blir i litt forskjellig høyde. Jeg har tømmersag fordi jeg bor på en gård med det mest utrolige av verktøy. Jeg regner jo ikke med at de fleste ha dette, men en håndsag kan du fint bruke, selv om det er litt mer jobb. 

Når du har kuttet klare treskivene dine er du klar for å pynte de opp med et personlig preg. Det er jo ingen grenser for hva du kan dekorere de med. 
Du kan velge å skrive med tusj, eller du kan male et bilde. Det jeg mener er viktigst er at det blir personlig. For når man gir hjemmelagde gaver så har man de aller beste forutsetninger for å gjøre gaven så personlig som det overhode er mulig. 

Kjenner du en jeger, kjør på med dyrene han eller hun jakter. Kjenner du en fisker, så kjør på med ulike slag fisk. Eller kanskje du bare vil legge fra deg noen morsomme quotes som gir det personlige preget. 

Først og fremst må du finne motiv du ønsker å bruke. Jeg sier bare: hva har vi ikke internett for. Der finnes det uendelig med maler som kan passe til ditt bruk:

 

Når jeg lager print så bruker jeg kuttemaskinen min Silhouette Cameo (hvis du ønsker å lese om den og hva det er så kan du gjøre det her)! Men jeg viser dere allikevel hvordan dere kan gjøre det uten en maskin som gjør jobben for deg. 

Du klipper ut en firkant med kontaktpair som du legger over silhuetten du ønsker å bruke på dataen. Tegn så omrisset. Når omrisset er tegnet, kan du klippe eller skjære ut motivet. Jeg liker best å bruke en tapetkniv til å skjære ut motivene mine med. Jeg legger da kontaktpapiret på et skjærebrett, og skjærer ut. 

Så fester du kontaktpapiret på treskiven, og passer på å feste den godt ned i treverket. 

Så er det bare å male. Når malingen er tørr kan du fjerne kontaktpapiret. 
Til slutt bør du male over med et strøk olje eller Varnish / Glue slik at du forsegler overflaten. Da tåler den gris og kan tørkes av med en klut. 

Det jeg har gjort på mine eksempler her, er å ha skogens dyr på den ene siden, og fisker på den andre. Hvorfor: fordi brikkene da blir mer anvendelige. Da kan de dekkes på  bordet ved villtretter og fiskemenyer. Kanskje har man en treretters med fisk til forrett, og vilt til hovedrett. Hvor morsomt er det ikke da og be alle gjestene om å snu brikkene i mellom rettene. Det kan ikke bli stort mer gjennomført enn det! 

Abbor, kveite, torsk og laks. Ser du hva som er hva? 

Ha en god start på uken! Nå er det ikke lenge igjen til jul 


– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebook siden til Speiltvillingene –

14 kommentarer
    1. Så utrolig mye flott du lager! Er helt imponert😍
      Men jeg skjønte ikke helt hva du gjorde i steget der du la kontaktpapiret på treskiven; klippet du fisken i kontaktpapir og så har du annet papir over denne igjen? Eller er det blanke papiret over fisken også kontaktpapir?

    2. Jeg elsker bloggen din! Jeg sjekker den hele tiden og denne kalenderen er genial! Det er så gøy å være kreativ. Vi har arrangert jentekveld neste uke hvor vi skal lage masse av det du har lagt ut. Sagt det før og sier det igjen; du har den beste bloggen! <3

    3. Hei:)
      Jeg lurer på hvor du har kjøpt glassene uten stett?:)
      Digger bloggen din:) Du skulle starta opp hobbybutikk:) Eller kurs:)

    4. Stine: Jeg brukte ask, men noen av de har sprukket litt opp, så treet burdet nok vært tørrere! 🙁 Så da er det kanskje en fordel å kjøpe ferdige, og du ikke skal lagre det til neste år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg