Familieeventyret!

– Øyeblikket vil aldri kommer til å glemme –

/ Reise i samarbeid med Visit Sweden /

Vi har kommet oss til dag nummer to av tre på vår reise med Visit Sweden, til vest-Sverige. (Les om den første dagen her). Etter en fantastisk dag i fiskbäckskil, våknet vi opp etter en god natts søvn og spiste en av de bedre frokostene på hotellet. Så gikk turen med nesen vendt hjemover til Nordens Ark. Dette var vårt tredje besøk til dyreparken, men vårt første besøk på vinterstid.

Nordens Ark må bare oppleves, det er en dyrepark som er helt fantastisk flott, og den ligger bare en time unna grensen til Sverige, og to timer unna Oslo. Det er dyr fra store til små, og fra ville til tamme, i alt 100 dyrearter, hvorav 50 er truede. Dyrene har fantastiske områder og god plass, og siden dyreparken er så stor, virker det aldri for overfylt av mennesker selv på høysesongen. Det er flere fine spisesteder, veldig tilrettelagt for rullestorbrukere og oss med vogn, selv om det finnes noen litt bratte bakker ettersom dyreparken følger terrenget.

– Les mer om Nordens Ark, på hjemmesiden deres.

Dere vet alle hvor overgira vi som familie er til dyr. Vi bor og omgås ganske mange dyr, og vi er veldig opptatt av at dyr skal ha det godt. Jeg tror ikke jeg kunne levd et liv uten dyr i livet mitt, så da vi overraskende fikk være med på mating av rød panda fikk jeg tårer i øyne og verdens størte smil. Jeg tror det eneste jeg fikk fram var “Det er helt fantastisk!”

Siden det var lørdag fikk pandaene litt lørdagsgodteri i form av pære i tillegg til bambus som de må spise 5 kg blader av hver dag. Jeg tror vi alle hadde lyst til å ta med disse pelsballene hjem, de sjarmerte oss i senk!

Vi gikk litt videre, og guiden vår spurte jentene om hvilket dyr de så ville se, svaret var samstemt: TIGER! Da vi fikk være med inn og mate disse også holdt jeg det nesten ikke ut, det var en så vanvittig stor gave til oss alle. Så fantastisk å se disse gigantiske kattedyrene på nært hold. Jentene er så vandt med dyr fra små kaninbabyer til 600 kg hest, at en tiger ikke var mer skummel enn et stort kosedyr.

Jeg har vært i dyreparker i andre land enn norden, med klump i halsen og med kvalme i magen. Det skal nevnes at ikke alle dyr har det like godt, men det er også derfor dyreparkene her i norden er en glede å besøke. Noen vil antagelig fremdeles tenke: “Men ville dyr har det ikke godt uansett i en dyrepark!” Turen denne gangen fikk meg til å forstå hvor godt disse dyrene egentlig har det. I Nordens Ark har de i dag 4 tigere, en tiger er hentet fra det ville liv, en tiger er oppfostret i dyreparken og de to siste tigerne er hentet fra sirkus. Den tigeren som er fra det ville liv, kom inn fordi den nybakte moren hennes døde. Siden rasen er utrydningstruet så gjør de det de kan for å redde de som er igjen, og fostrer opp nye slik at rasen ikke skal dø ut.

Tigeren på bildene er en stor hann og far til den ene tigeren som er i parken. Han har det bedre i Nordens Ark hvor han kan løpe og klatre i en gedigen luftegård, enn på en henger til og fra plasser for å opptre på et sirkus.

Bare se på den størrelsen!

Da vi hadde takket og sagt farvel til guiden vår gikk vi rundt og utforsket parken på egenhånd. Selv om vi alle fire har vært der 2 ganger fra før av, så er det virkelig like spennende og gøy. Snøen begynte å falle da vi gikk rundt, og alt ble bare helt magisk!

Da vi etter 5 timer i dyreparken satte oss i bilen, kjørte vi fremdels i retning hjem, men stoppet på Strömstad Spa for overnatting. Strömstad Spa vet å levere! Hotellet er helt fantastisk, og ble nyoppusset i 2016. Det er egentlig bare å nyte god mat, hyggelig atmosfære, stilfullt innredet rom, nydelig utsikt og fantastiske spa og badeopplevelser. Hotellet ligger bare noen få minutter unna sentrum av Strömstad, en koselig by med flere butikker, brosteinsbelagte gater og naturskjøn beliggenhet som man også kan ta seg en tur innom.

Da vi gikk trøtte og fornøyde til sengs denne lørdagskvelden, hadde vi en følelse av at hele dagen var uvirkelig, at det hele var en drøm eller fantasi.
Vi syntes jentene fortjente hver sin bamse fra Nordens Ark og det ble så klart en tiger og en rød panda slik at de kan minnes tilbake til opplevelsen.

Har du fremdeles ikke sjekket ut pakketilbudene hos Visit Sweden, så bør du virkelig gjøre det nå. Jeg kan ikke huske sist vi hadde en så minnerik tur!

Følg også Visit Sweden på Facebook – om du vil få nyheter om reiser og det som skjer i Sverige.