På tide å beskjære øynebryna?

Er det en ting jeg er helt sikker på, så er det at mine barn har arvet de lekreste øynene etter faren sin. Glitrende grønne øyne, med de lengste sorte øyevipper, og de karakteristiske øynebrynene som pappaen deres har, samt hans to søsken og deres mamma. 

Øynebrynene jeg selv så gjerne skulle hatt!! Så jeg slapp å tegne på øynebryn hver morgen for å fylle på de 10 glissende hårstrående som stikker ut over øyebuen. Ikke er det noen form på brynene mine heller, så jeg beskjærer de under for å lage en form på dem.

– Det kan vel være at barna har fanget opp akkurat den rutinen der. 


Onsdagkveld tappet vi opp vann i badekaret for jentene. De kledde av seg og hoppet oppi. Normalt sett er det nesten helt umulig å få de to barna opp igjen, men denne kvelden hørte vi: “MAMMA!” hylende fra den ene jenta vår, etterfulgt av “MAMMA” hylende fra den andre jenta, så i kor: “MAMMA”. “Jaja, hva er det nå da?” Sa jeg mens jeg gikk de få skrittende fra stua til badet. “Vi vil opp!! Vannet blir rødt! Det er bloood!” “Men i alle dager?!” Sa jeg å lette etter en forklaring, før en skyldig hånd kom opp fra det skumbelagte vannet. I håndet holdt hun barberhøvelen. “Nei, nei, jenter! Dere må jo ikke leke med den! Dere vet jo det!” Sa jeg og skyldte litt papir i kaldt vann som jeg la over den blødende leppa. 

Blod i seg selv er jo ganske så dramatisk for to 3 åringer. Blod fra leppe i vann, gjør ikke saken bedre. Opp fra badekaret var det med jentene, før det ble en god kosestund på pappas fang før leggetid. 

“Jeg sjekket at barberhøvelen lå godt plassert på hylla, så var dere å hentet den?” Spurte pappen, “Ja, hun henta den!” svarte en betuttet jente med en kald klut på leppa. “Også skulle dere barbere barten da eller?” spurte jeg meg et lite flir. En kald klut og litt leppomade var det som skulle til for å lege de små sår, før vi sa god natt. 

Det var ikke før morgen etter, hvor dagslyset var på plass at jeg stusset over hvor annerledes de to små snuppene så ut. Jeg oppdaget forskjellen og brøyt ut i krampelatter. “DERE HAR JO BARBERT BORT ØYNEBRYNA!!” 
Jeg klarte ikke å stoppe å le, selv ikke da de to snuppene fikk se seg i speilet selv og bevreleppa startet. “Det er ikke pent å le!” Sa Olivia strengt til meg. “Nei, det er ikke pent å le. Jeg beklager, men.. Haha. Nei, unnskyld. Det gjør ingenting, de vokser ut igjen.” 

“Jeg vil ha tilbake øynebryna mine!” sa snuppelura trist og strøk fingrene over det lille som var igjen. “Du får det, men akkurat som med sår, så tar det litt tid å gro!” svarte jeg, fremdeles mens jeg slet med ikke å bryte ut i ny latter. “Men jeg er Olivia fordet!” “JA! Det er du, verdens fineste Olivia!” Svarte jeg og ga henne den største bamseklemmen. 

Jeg tror de to små kommer til å vente i ganske mange år, før de på ny finner ut at øynebryna skal beskjæres. 

Fine er de uansett! Med bryn eller uten. 

 


– Speiltvillingene på Facebook – 

18 kommentarer
    1. Aller først – jeg er glad det gikk så bra som det gjorde.
      Men du og du som jeg lo 😛 Tårene trilla av latter, helt fantastisk 😛 De små ser og lærer. Mi eldste er også 3 og er typen til å finne på det samme, så her føler jeg bare de øverste skapa i alle rom bllir brukt 😛 hahaha

    2. Bare vent til de finner saksa, og klipper håret… Hørte om en gutt som klippet broren sin. Etter at klippen var gjennomført så han at håret var flekkvis helt borte. Da tok han en sprittusj og fargela barflekkene i håp om at det ikke ble oppdaget 🙂
      Jeg måtte bare le da jeg så jentene dine nå 🙂

    3. Altså, jeg mener overhodet ikke å være stygg, men er det greit å la de være alene uten tilsyn i badekaret? Jeg hadde aldri turt å gå fra min 4 åring mens han badet.. Og takk Gud for at de ikke skadet seg, en baberhøvel kan være farlig! Jeg liker deg og bloggen din skikkelig godt, men dette kjente jeg at jeg reagerte litt på…

    4. Hahahaha nei er det mulig! Jeg ler meg skakk av disse jentene dine altså!😂 Alt disse små finner på, du må for all del gjemme saksene i hus så de ikke skamklipper seg/hverandre også! Hahaha!
      Og apropos bryn, det er så utrolig urettferdig at gutten min på litt over året har mer “brows on fleek” enn mamman sin!

    5. E: Jeg ser ingen poblemer med det, døren står åpen og vi er lett tilgjengelig. Vi har ikke et større badekar enn en litt stor badebalje, ettersom badekaret er i dusjkabinett, med fordypet bunn. Det er vel forskjell på barn også, hadde de badet slik at de hoppet fra kanten og herjet rundt, så hadde jeg måtte være der, men de er av typene som sitter stille i vannet og leker med badeleker, så jeg er veldig lite bekymret for å la de bade uten konstrant tilsyn. 🙂 En barberhøvel skal man så klart ikke leke med.

    6. Haha, nå lo jeg høyt for meg selv! Det der var en helt utrolig morsom historie, takk gud for at det gikk så bra.. Et par øyenbryn er liksom ikke verdens undergang! XD

    7. “de er av typene som sitter stille i vannet og leker med badeleker”, sier du, men tydeligvis så er de ikke ALLTID det 😉 Dette kunne gått riktig gale, men heldigvis så gjorde det ikke det denne gangen. Hvis ikke man hører at de kravler opp etter barberhøvler, hører man da hvis et barn skal leke med ansiktet ned i vannet? Drukning skjer ekstremt fort og selv om barnet ikke drukner der og da, forekommer sekundær drukning. Dersom barnet har fått vann i lungene og går og legger seg kan det drukne mens det sover, flere timer etter vannet ble pustet inn. Du kjenner dine barn best og jeg skal ikke dømme deg ut ifra en blogg post, men sett utenifra så virker det ytterst uansvarlig å gå fra tre år gamle barn under bading. Les gjerne om sekundær drukning.http://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/Dette-bor-alle-foreldre-vite-om-sekundar-drukning/

    8. B: Det er mye som kan gå riktig galt, jeg prøver å ikke tenke på den måten. 🙂 Det blir nok litt vanskelig for meg å forklare det på en måte som blir forståelig, så jeg legger den død her.
      Vi er opptatt av sikkerhet og velferden til barna våre, så ikke betvil det 🙂

    9. Enig med Stine:)
      Barna mine bader også mens jeg går litt til og fra. Er kun når yngste på 20 mnd badet sammen med søskene at jeg sitter der hele tiden. Men 2 og 6 åringen bader mens jeg gjør andre ting samtidig:)
      Man man ikke dømme noen fordi ungene fikk tak i en barberhøvel en gang

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg