Syoppskrift: Hettegenser

Da har jeg fått tegnet opp mønster til hettegenseren i størrelse 1-8 år. Anbefalt stoff til denne genseren er et stoff med stretch i. Hvis ikke blir det vanskelig å få den over hodet. Det finnes flere alternativer, med jerseystoffer er gode. 

OBS: Her må man sy med tvillingnål for å få elastiske sømmer, om man ikke har overlock maskin. 

Skriv ut mønster HER 

Klipp ut mønster på stoffet slik: 

OBS: Husk at tråretningen ligger riktig når du klipper. Stretchen skal alltid gå horisontalt på klærne, altså skal du kunne strekke stoffet/genseren til å bli bredere og ikke lengre. 

Mønsteret er ikke iberegnet klippekant, så klipp 0,5 cm på utsiden av mønsteret. 
Framstykket klippes en gang, brett stoffet slik at du legger “brettekant” (merket på mønster) mot brettekant, og klipp ut. Da får du et helt stykke. Det samme gjør du på bakstykket. 

Armene må også klippes på samme måte som fram- og bakstykke, du skal ha to armer (naturlig nok) 

Hetta klippes ut i fire stykker. Bruk gjerne det samme stoffet, eller to forskjellige. 

SØM: 

Sy sammen skuldrene på fram- og bakstykke, rette mot rette. 

Fest armen med midten mot skuldersømmen. Det er den buede siden som skal festes til genserdelene. Fest med nåler rette mot rette, og sy fast. Gjør det samme på andre siden

Vreng genseren slik at den ligger som en genser på vrangen, og sy en søm som fester arm og sidene av genseren : altså sy fra håndleddet og helt ned til der genseren ender på hoften. Det gjør du på begge sider. 

Sy to og to hettestykker sammen, rette mot rette. Da skal du kun sy sømmen som er bak og oppå hetta. 

Vreng stoffet du skal ha inni hetet, slik at den får rettsiden ut, tre så den andre hetten på, slik at de to hettene ligger rette mot rette. Sy en søm rundt hele fronten på de to hettene slik at de fester seg sammen. 

Vreng hetten slik at sømmene kommer inni, og press med varmt strykejern på sømmene. 

Sy sammen fronten av hetten, rette mot rette. 

Merk opp “midt foran” og “midt bak” på genseren med to nåler. 

Tre hetta inn i genseren og fest den til halshullet. Pass på at du har baksiden av heten mot midt bak på genseren, så du ikke syr fast hetten feil vei. 

Sy kanten rundt slik at du fester hetten til genseren. 

Brett opp armene 2-3 cm og sy rundt. Ha stoffet i symaskinen på samme måte som bildet under viser, det er lettest og gir penest resultat. 

Til slutt gjør du det samme rundt hele bunnen av genseren som du gjorde på armene. 

Se alle syoppskrifter til barn HER 


– Speiltvillingene på Facebook – 

24 kommentarer
    1. Takk for oppskrift. Denne har jeg ventet på! Gleder meg til å teste den ut så snart jeg får anledning. 🙂

    2. Takk for flott oppskrift!!😊 Er stoffet du brukte i den siste også fra stoff og stil? Kan man følge den samme oppskriften og bare droppe hetta?

    3. Sitter og syr denne genseren nå til gutt og jente! Tusen takk for mønster! Skal lage bukser til også så blir det et helt sett 😊

    4. Hei igjen! Da har barna fått hver sin genser og er superfornøyde 😊 Vil bare informere om at genseren i 92 ble veldig trang i halsen, kan være jeg som har gjort noe feil eller så stemmer ikke mønsteret helt. Hettene er også ganske små! Skjønner at dette er hjemmetegna, men skal definitivt sy disse igjen med noen justeringer. Igjen tusen takk!!

    5. Ser at men skal legge til 0,5cm sømmon, men hva med de cm man bretter opp i armene, er de ink i mønsteret? 🙂

    6. Andrea: De er inkludert ja. Fått en tilbakemelding på at hetten kan være litt liten i størrelse 92, og at du gjerne kan lage halsen litt videre 🙂

    7. Tusen takk for oppskrift! Lagd den i 128, og ble veldig bra! Jeg har fortsatt noe å lære når det kommer til sømmene og å få det fint, men frøkna er fornøyd. Så da er jeg snart ferdig med min andre denne uka😁👍🏼

    8. Tusen takk for flott oppskrift:). Har nettopp begynte sy. Er det mulig å sy genseren uten tvillingnål og overlock maskin?

    9. Hei! Så hærlig at du deler de fine mønstrene dine:-)
      Jeg lurer på om størrelsen på mønsteret er riktig ved vanlig utsrikft fra pdf? Jeg får riktig cm på kontrollmålet, men jeg synes delene er så store når jeg setter sammen mønsterdelene. 110 blir liksom lang nok til meg som er en small. Hva kan jeg ha gjort feil?

    10. Tone: Jepp jepp 😀 Det er nok helt riktig altså. Jeg har sydd tester i flere størrelser og de stemmer alle sammen. Genseren blir nok ikke lang nok til deg når den er ferdig sydd. For det første så vil det forsvinne 3 cm av lengden på søm, og i tillegg forsvinner en del cm over skulderen. Også er det jo en løs genser som går litt ned over rumpa 🙂

    11. Jeg er så dårlig på å regne ut stoff, har du en “formel” for hvordan man gjør det?
      Skal sy denne i str 4 år, hvor mye stoff går det da? 😛

    12. Marit: Tja, jeg tenker ofte på hvor langt barnet er. Jeg kan godt ta eksempel i en 4 åring siden mine er det. Skal jeg lage en bukse, så vil lengden på stoffet være omtrent halvparten av lengden til barnet, men så må man plusse på litt siden det går bort en del cm på nedbrett i livet, og oppbrett på beina. Så hvis barnet mitt er 100 cm langt (for å gjøre det enkelt), så må jeg i alle fall ha 50 cm for en genser eller en bukse, så slenger jeg alltid på 10 cm til fordi mønsteret er større enn selve lengden på plagget, og gjerne 10 cm til fordi stoffet skal vaskes før det klippes i, og de fleste stoff har en krympeprosent.
      70 cm bør derfor være mer enn nok til å sy en bukse, eller en genser. Siden denne modellen i tillegg har hette, så ville jeg slengt på 30 cm til, da du antagelig ikke får alle mønsterdelene på en stofflengde. Så kjør 1 meter du, eller 1,10 for å være sikker 🙂 (det er hvis stoffet er 120 cm bredt eller mer, er stoffrullen smalere, trenger du mere stoff fordi du kanskje ikke får plass til alle mønsterdelene på en lengde)

    13. Hei:) skal prøve sy for første gang, jeg klipte ut delene igår, men er det bare meg eller ligger ikke mønsteret for skuldrene ute? :/

    14. Tenkte det samme som Stina, hvor er de små delene du syr på skuldrene? De små “firkantene” som er med på bildet her oppe, de er ikke i mønstret, hvilke mål er det på de? Kan det være pga de at noen her har opplevd at genseren er smal i halsen?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg