0 av 5 kjoler er ferdige, 1 mnd til bryllup !

Livet mitt har blitt en stor blonde! Eller er det kanskje boble det kalles, det spiller ingen rolle, for jeg lever både i en boble og inntullet i en gigansisk blonde alle ledige øyeblikk av min tid. 

Jeg hadde et mål, og det var å sy de fem kjolene (brudekjolen, 2 brudepikekjoler, 2 forloverkjoler) før 1. mai. Nå er det 5 mai, og så mange som ingen av kjolene er ferdige. Jeg får rødt utslett og hyppige åndedrag, men mamma mener jeg ikke trenger å stresse. Det er bare det at jeg og mamma er lagt av det samme materialet, to “siste-liten” personer. Så jeg vet jo at det kommer til å bli noen intense sytimer framover. Mamma som jeg trodde jeg skulle sy alt dette sammen med, hun syr bunader på høygir om dagen, så det er flere trøstene ord om at “detta klarer du Stine!” enn hender i arbeid på bryllupsprosjektene. 

Jeg ber de som er rundt meg ta bølgen hver gang jeg når meg et lite delmål, og de er alle så snille og løfter armene i været for meg. Jeg innser at jeg har begynt å bli tullerusk når det kommer til disse blondene. Noen ganger får jeg lyst til å kjefte på de, andre ganger tror jeg vi skal være sammen for evig og alltid, så da jeg førte opp sytid i kalenderen min, skrev jeg ned at jeg skulle sy blonder den 17. juni – altså uken etter bryllupet. Forhåpentligvis så er jeg ferdig med blondejobben litt før den tid. 

Denne uken har sola vært min beste venn, og jeg har jobbet hardt med brunfargen sammen med blondene. Det tar jo ikke noe raskere tid å få litt farge til bryllupet og den hvite kjolen, så dette været har passet helt fantastisk bra! 

Men den største trøst i frustrete sytimer for hånd, er at resultatet blir 100 % magisk! Jeg er glad jeg ikke visste hvor mye jobb jeg hadde foran meg, men aldri om jeg kommer til å fjerne så mye som en liten blonde, for å gjøre jobben litt raskere. 


 

18 kommentarer
    1. Hei! Har ett spørsmål som ikke handler om dette innlegget i det hele tatt 🙊 meen må bare spørre. Veit att dere har Cybex sirona bilstol til jentene, har samme bilstol til min jente. Lurte på om du har snudd de til forovervendt? å isåtilfelle, veit du om det er slik att man må bruke de putene da, eller kan man bruke den uten? har prøvd å googla litt, men finner ikke svar på det :/

    2. unni: Hei, vi snudde de ikke framover, fordi vi hadde de bakovervendt til de fylte 4, så de har akkurat fått nytt sete ettersom de vokste ut av Cybex Sirona. Jeg vil absolutt ikke anbefale å snu barnet før fylte fire år. Er barnet 4 og du ønsker å snu, så bruker du puta. 5 punktseler er ikke helt heldig ved en bråstopp ettersom barnet da kan få nakkeskader av slengen, om de sitter fast med begge skuldrene. 🙂

    3. Bare for å være pirkete, ikke bruk pute på bilstoler. Det er livsfarlig ved en evt kollisjon og trygg trafikk fraråder det.

    4. Stå på videre med kjolesyiingen! Du er kjempeflink! Du har faktisk inspirert meg til å sy egen kjole til et bryllup jeg skal i i sommer.

    5. Jeg trodde kjolene til jentene var ferdige, de du viste på bloggen? Eller har du ombestemt deg om de? 🙂

    6. Så flott at du kommer med informasjon om viktigheten av bakovervendt og risikoen med fempunktsele framover! Vil bare nevne at jeg har lest flere steder i det siste at det er gjort tester hvor barnet sklir ut/opp av Sirona når det brukes framovervendt med pute, dersom bilen går rundt og opp-ned ved krasj. I tillegg vet man lite om hvilke skader puten eventuelt gir på indre organer i magen da man vanligvis tester skader på bare hode, bryst og nakke. Litt usikker på hvilke kilder dette kommer fra. Etter hva jeg har forstått kan det likevel ikke brukes med fempunkt. Mange anbefaler å kjøpe et større bakovervendt sete i stedet, dersom barnet ikke er stort nok til å sitte framover uten fempunkt/pute. Axkid minikid/rekid eller Britax maxway er eksempler på stoler hvor barnet har mye bedre plass enn f. eks Sirona. Facebookgruppen bilstoler har mye info.

    7. Til Unni:
      Bilstoler med pute foran magen er livsfarlig, og de fleste blir trukket fra markedet nå. Hvis barnet ditt vokser ut av setet sitt nå, finnes det feks et sete som heter Axkid Minikid. Dette setet holder til barnet er ca 120-125 cm høy og 25 kilo. Setet festes med bilens belte bakovervendt, og da kan setet justeres slik at barnet får godt med benplass. I et slikt sete kan barnet sitte trygt bakovervendt til det er 5-6 år 🙂

    8. Titter innom bloggen din minst 4 – 5 ganger daglig nå for å se om du har nye innlegg om bryllupsforbredelsene dine. Jeg skriver en bachelorgrad nå, og er så hyggelig å drømme seg litt bort i dine innlegg om den store dagen 🙂
      Nesten sånn at jeg gruer meg til bryllupet ditt er over – for da er det slutt på disse typen blogginnlegg x)
      Dette var min første kommentar på din blogg, etter å ha fulgt deg i noen år! Jeg ser i hvertfall veldig opp til dine kreative ideer, og gjenbruks-hjerte ! Stua mi er veldig preget av dine DIY innlegg 🙂
      Hilsen student, 23 år

    9. Gleder meg til å se det ferdige resultatet, du er jo virkelig helt utrolig 🙂
      Må også gi deg en STOR tommel opp for kommentaren over meg, angående bilsto-bruk 🙂 Hadde bare flere vært klar over dette!

    10. Du er helt utrolig flink. Gleder meg til å følge med deg. Fine brudepikekjoler og du blir nok helt nydelig uansett hva du kler deg i. He, he striekjole med blonder 😉

    11. Du har en veldig inspirerende blogg! Jeg har nylig lært meg å sy og synes det er kjempespennende å se hva du syr og å prøve oppskriftene du har lagt ut.
      Jeg var så heldig å nettopp få en brukt overlockmaskin, og det er et par ting jeg lurer på angående maskinen som du kanskje kan svare meg på. 1. Brukes overlockmaskin kun til jersey eller kan den brukes til å sy sammen klesplagg i bomullsstoff også? 2. Bruker du 3-tråds eller 4-tråds søm når du syr sammen barnetøy? Jeg synes 4-tråds søm blir ganske bred, men det er kanskje bedre at den er bred og holdbar enn smal og mindre holdbar? 3. Hvordan snur/svinger man på en overlockmaskin? Hvis jeg vil ta en krapp sving så får jeg litt problemer, for eksempel når jeg prøvde å sy siklesmekke med litt v-form..da ble det vanskelig å få til en v i bunnen og jeg måtte sy utenfor og deretter “starte på nytt”, hvis du skjønner, i stedet for én sammenhengende søm.. Supert om du har mulighet til å svare! Tusen takk!

    12. Malin: Hei 🙂 1. du kan sy i alle stoffer. 2. Jeg bruker 4-tråds søm, men 3 fungerer også fint. 3. Du gjør det helt rett, det er ikke mulig å sy en v i en søm med en overlock 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg