Migrene er mer enn bare vondt i hode

Hvor fantastisk hadde det ikke vært å ha en fjernkontroll på sitt eget liv? En knapp til å sette verden i slow mo’ når man får følelsen av at det renner bort som sand mellom fingrene. En pauseklapp til å stoppe opp på de mest fantastiske øyeblikkene. En volumbryter så man kunne skrudd ned lyden på barna når de bråker på sitt verste. 

I dag skulle jeg ønske det fantes en spoleklapp så dagen kunne ta slutt, og morgendagen komme. 

Jeg våknet før klokken var slått 06:00 av et lys fra vinduet så blendene sterkt at det slo meg hardt i hodet. Det er ikke en gang morgensol i nordviduet, og ute var det overskyet. Minutter senere var jeg på desperat leting etter medisiner.. Så desperat, til så liten nytte! Dette er så jævelig dårlig gjort, skrek jeg. Jeg visste at det allerede var for sent med medisiner, de medisinene som ikke virker selv når jeg tar de i tide. 

Bare et migreneanfall, ikke noe alvorlig, ikke noe farlig. Migrene, et negativt ladet ord, et ord jeg føler er brukt opp, en sykdom der man ikke kan finne noe fysisk galt ved en undersøkelse. En sykdom som heller ikke gir utslag på blodprøver eller bildediagnostikk – er det ikke bare vondt i hodet?
Det er en sykdom som for meg er min daglige angst og min hverdagsfrykt. 

Jeg må passe på så jeg får nok søvn, men hva når migrenen setter i gang mens jeg enda sover? Jeg må ta medisinene så fort jeg får aura (synsforstyrrelsene før hodepinen), men hva når migrenen setter i gang før jeg har åpnet øyene for dagen? Jeg ungår mine triggere. Medisiner: Betablokkere, NSAIDs, Triptaner – jeg bruker alt, det er ikke medisinene jeg mangler, de lar seg bare ikke virke!  

– Er det ikke bare vondt i hodet? Da jeg var 14 år og fikk mitt første migreneanfall så lå jeg med hodet i fanget til mamma, jeg skrek i panikk: “Jeg dør!” igjen og igjen. Jeg tror ikke jeg dør når jeg har hodepine, jeg vet i dag at jeg ikke dør når jeg har migrene, men smertene er de samme. I dag gråter jeg kun stille, men jeg gråter hver eneste gang. 

Før barna rakk å stå opp hadde jeg tilbragt halvannen time i fosterstilling på sofaen med sovemaske over de lysømfintlige øyene, med untak av da jeg hang over doskålen og kastet opp til det ikke var mer igjen å hente. Migrene er mer enn bare vondt i hodet. 

Da barna sto opp fikk jeg meg ikke til å lage frokost, jeg bare lå der i sofaen ved siden av dem med tårer som rant nedover kinnene. Jeg klarte å sette på en film, men de måtte skru ned lyden, og da de kranglet gråt jeg mer, da gråt de med. De holdt hendene mine, det er ikke første gang de har sett mammaen sin ute av stand til å fungere. Migrene er mer enn bare vondt i hodet. 

Jeg ringte til pappaen, jeg sendte melding om hjelp – men han var på jobb uten å se det. Halv 10 ble barna hentet, jeg hadde fått tak i deres farmor som reiste så fort hun fikk min melding om hjelp. “De har ikke fått mat!” var mitt siste ord, og jeg hørte de forklare:”Mamma er ikke i form, så hun gråt, og vi gråt!” 

– migrene er mer enn bare vondt i hode

Da klokken var 15 våknet jeg igjen til liv, men enda ligger jeg her, under dynen på sofaen. Jeg fikk gleden av å si god natt til mine barn, men da de var uenige om at det var natt så sa jeg:”I dag klarer jeg ikke å diskutere med dere, når mamma er syk så må dere være snille og høre. Jeg orker ikke krangle for hodet mitt tåler det ikke!” og er det ikke da rart at mitt barn på fire år svarer: “Men i morgen mamma, da kan vi vel krangle igjen?” 

“Ja, i morgen er jeg frisk, da kan vi krangle igjen” og så lo vi, lavt men ekte, for jeg forsto at de heller vil ha en mamma som kan bli streng, enn en mamma som er syk. 


– Speiltvillingene på Facebook –

80 kommentarer
    1. Er mange som tar en piercing i øret, dette skal visst nok hjelpe veldig på migrene. Du kan jo google det om det kunne være noe for deg! Er visst fantastisk for de med migrene. Noen som har tatt den og trykket bare forsvant.
      God bedring ♡
      Klem

    2. Migrene er virkelig ikke noe å spøke med. Har det selv og hatt det siden 12-13 årsalderen. Er 19 nå. Man blir liksom aldri vant til det heller, det er en så stor påkjennelse.. Hvis man kan kalle det det så er du nå litt “heldig” å bare ha det i en dag da ;P Min varer som regel i minst tre dager.
      Så jeg kan helhjertet bekrefte det du skriver. Migrene er mer enn bare hodepine. Mye mye mye mer enn det..
      God bedring!!!

    3. Kjenner meg alt for godt igjen desverre <3 Har selv vært helt utslått med kraftig migrene siden søndag :/ Håper du føler deg bedre snart!

    4. Jeg skjønner veldig godt hva du mener! Har selv migrene og det er mange som mener de har det bare fordi de har litt vondt i hodet. Migrene blir nå til dags brukt til “bare vondt i hodet”. Jeg blir gal. Hver gang jeg sier jeg har migrene, blir jeg nesten latterliggjort.. Hva skjer liksom.. Det er faktisk en kronisk lidelse. Håper det går bedre og at du får en fin dag etter hvert! 🙂
      Btw. Hvorfor er det reklame midt inni innlegget? Er det noe oppdatering på siden? 🙂

    5. Huff. Jeg vet akkurat hvordan du har det. Hvilke midisiner går du på? Har du prøvd imigran nesespray? Fungerer hvis du får tatt i tide selvfølge må alle slike midisiner tas i tide… er så sinnsykt irriterende år migrenen overtar kroppen, og livet ditt (mitt). Har hatt det siden jeg vsr 14 selv. Begynte med at legene trodde jeg hadde kronisk bihulebetennelse men neida etter 2 år med bihullene så fikk jeg kalender for hodepine. Ringte til legen etter en uke.. at dette går ikke. Inn til time og diagnosert migrene.. kraftig migrene.. borte fra læretid (2års læretid) i 7 mnd til sammen.. huff.. enda finner de ingen årsak til problemet. Men kronisk smerte i nakke og skuldre og nattevakt som jobb sier nok sitt. Nå tror jeg at jeg har skrevet meg heøt bort her. Skulle jo bare sende deg en kondorlanse og vet hvordan du kan ha det. Gi en lyd når du har funnet den fjernkontrollen for å pausd livet.

    6. Første gang jeg leser en blogg og får tårer i øyne mine. Du er sterk og tøff Stine, og du klarer dette helt fint! Og du er super mamma!

    7. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, jeg også er i samme situasjon og det er helt jævlig. God bedring

    8. Jeg føler med deg, er heldigvis ikke plaget med migrene selv, men vet jo hvor utslått jeg blir av et kraftig anfall av hodepine. Ville bare ønske deg god bedring! Og nevne at en kollega som er veldig angrepet av migrene har god nytte av botox-injeksjoner i hodet. Vet ikke om du har hørt om det før, eller fått tilbud om det? Høres dramatisk ut, men har hjulpet henne enormt.

    9. Jeg kjenner meg så igjen..
      Har selv diagnosen kronisk hodeverk og migrene med aura og en sønn på snart 4 år.
      Ikke nok med at migrene er ille i seg selv, men det å ha barn som ser at mor er syk er fælt.
      Lillegutt her spør hver dag om jeg har vondt i hodet nå og gir meg ett nuss på hodet så det skal slutte å verke.
      Vi går glipp av så mye pga dette her.
      Må si jeg ser dumt på de som sier migrene bare er hodeverk og klager på at de har migrene helt plutselig for å dra hjem. De skulle bare visst!
      Jeg håper virkelig du kommer deg til nevrolog, få medisiner og forebyggende som hjelper deg.
      🙂

    10. Vett akkurat koss d e me migrene.Å d e så sjibt når du ikje klare å ta medisinen i tide. Jaffal når du har små du må tenke på…
      Ein ting e å ha migrene hvis d bare e deg å maen, men någe heilt aent med små i hus. Mammarollen kan du ikke bare legge vekk når d står på…. godt du har god hjelp rundt deg…
      Å masse god bedring… eg leve i håpet om at ein dag så har eg bare vokst ifra migrenen tvile jo sterkt på det men ei sa d ein gang mens ei aen sa at d ville forsvinne ved første graviditet (for det stemte jo såååå godt liksom)
      Virka jo for godt t å ver sant, MEEEEEN det e jo lov å håpe!!!! Unne ikke min verste fiende ein gang migrene..

    11. Har d samme i mange år lammende aura , tror du får hjerneslag .. snakk med din lege om Topimax , men har eindel bivirkninger første mnd …nesten sann att du ikke holder ut! Men migrenen … borte vekk😉! Bivirkningene gir seg også. Verste bivirkning kanskje over tid for deg , du vil gå ned i vekt. Lykke til 😄🙌🏻

    12. Endelig noen som får sagt det. Sliter selv m migrene, kronisk. Ingen medisiner hjelper og føler virkelig “døden er nær” hver gang. Bare et lite snev av hodepine så er dagen ødelagt. Så ødelagt at 90% av anfallene så havner jeg på sykehus. Sist på a-hus, på akutt slagpost.
      “er jo bare vondt i hodet”, sier folk.
      Nei, d er ikke det. Tror ingen vil forstå før de opplever de smertene selv.
      Og forresten, bloggen din er fantastisk! Du og den flotte familien din ❤

    13. Hei.
      Skal ikkje utbrodere noko om min migrene, men sliter med mykje av det samme.
      Så vil bare gi et tips, mulig du ha prøvd, men uansett følte eg for å skrive det til deg.
      Eg prøvde akupunktur og kopping, og det funka veldig bra på meg. Reduserte anfalla og no funker faktisk medisin dei gangane det trengs. Som sagt bare et tips!
      Masse god bedring!!

    14. Har hørt at flere har mye mindre anfall etter at de tok daith-piercing i øret. Om det er tilfelle aner jeg ikke, men er man desperat nok, så prøver man kanskje alt?
      Håper du slipper unna på den store dagen ❤️

    15. Har også migrene! Mine symptomer er, i rekkefølge, synsforstyrrelser, noe blir “lammet” (for eksempel noe så tilfeldig som tunga), klarer ikke å snakke ordentlig og til slutt hodepine. Blir også gradvis mer fjern i tankene. Har ikke det ofte, men ofte nok til at jeg vet hva jeg må gjøre når jeg får de første symptomene; legge meg i et stille, mørkt rom og bli der resten av dagen. Det som er verre er hvis man er i en storby eller på tivoli xD Men ja, sist jeg hadde det gråt jeg av den bankende hodepinen mens jeg lå i senga og til slutt sovnet – migrene er mye mer enn hodepine altså!

    16. Migrene er grusomt. Jeg hadde det akkurat som deg i mange år- inntil jeg ble tipset om botox. Bruker ca 10000 i året av “egen lomme,” men det er verdt hver eneste krone. Har ikke hatt et lignende anfall siden- og jeg har hørt om mange som nyter samme effekt.

    17. Bare godt ment det her altså, men ville det ikke være lurt å ikke lage så mye stress med sying til bryllupet og alt når du blir så dårlig? 🌼

    18. Åh jeg vet så godt hvordan du har det, migrene er satans verk.. har du prøvd nesesprayen? Den fungerer for meg, om anfallet ikke er altfor ille… jeg må unngå sukker, karbohydrater i store mengder og holde meg varm på skuldrene… lett trening for å motvirke stive skuldre, og ikke minst masse av væske! Man lærer å leve med det men jeg skulle gitt ganske mye for å slippe… *god klem*

    19. Dette høres helt forferdelig ut 🙁
      Ja, de som har migrene vet alle at det er mer enn bare vondt i hodet, men vi som ikke har hatt det kan nesten ikke forestille oss hvor fælt dette må være.
      Bare det at en spyr av smerter viser jo hvor alvorlig det er. Masse masse god bedring Stine. Håper det blir leeeeenge til neste gang <3

    20. Hei på deg! Jeg var sterkt plaget med hodepine som liten og mye migrene i tillegg. Om det hadde noen sammenheng har ingen klart å bevise, men migreneanfallene mine har i vært hvertfall så og si stoppet. Jeg begynte med briller og siden nå linser. Det er ikke snakk om store styrken ( +0,75). Jeg ser fint uten, men merker forskjell over tid om jeg ikke bruker det. Stram i nakken, høye skuldre og liten konsentrasjon. Som barn gikk jeg også til akupunktur for hodepinen hos en flott akupunktør på Teie. Så om dette er noe som kan endre noe for deg er det verdt å dele min erfaring hvertfall:) håper du våkner opp med mindre vondt i dag og får en flott dag!😃 Hilsen en som vet hvordan det er å ha flombelysning på soverommet selv om rullegardinene er nede….😅

    21. Jeg har også migrene, men jeg har en ekstra ting i tilleg til det du har. Jeg mister følelsen i halve kroppen mellom auraen og hodepinen ;(

    22. Hei Stine,
      Jeg vet akkurat hvordan du har det. Sliter med migrene selv og opplever ofte at folk “snakker det ned” med at det er jo bare vondt i hodet. Da blir jeg så irritert, for det er helt tydelig at de ikke vet hva de snakker om.
      Vi som sliter med migrene er de eneste som kan uttale oss om smertene. Det er som jeg ofte sier når noen klager over vondt i hodet.: ” du aner ikke hva det vil si å ha vondt i hodet før du får migrene anfall”
      Jeg ble satt på blodtrykksmedisiner for en tid tilbake og det har fungert noe bedre for meg. Har ikke migrene like ofte som før. Men kjenner fort når symptomene melder seg.
      Krysser alt jeg kan krysse for at du slipper å få det på bryllupsdagen din, så håper jeg du krysser fingrene for at jeg slipper det samme når jeg skal gifte meg i september 🙂
      Håper dagen idag blir bedre for deg.
      God klem fra fast leser 🙂

    23. Du må gå å ta den piercingen i øret som treffer nervene til migrene:) håper det hjelper! Har skrevet det til deg før:)

    24. Du beskriver det SÅÅ bra… Og FOR noen gode jenter du har! Jeg sitter på jobben og (smug)leser bloggen din før dagen starter, men i dag måtte jeg faktisk lukke døren, for selv jeg gråt noen tårer…. :-)Håper du er bedre nå, vet at etterdønningene også kan vare en tid – og at du ikke akkurat har `all verdens tid` for å fullføre alle de nydelige prosjektene dine. Håper du har god hjelp av fine venninner – men er ikke det minste i tvil om at du kommer til å komme i mål til den store dagen din! 🙂 🙂 Takk for at du skriver – og deler! 🙂

    25. Føler med deg – har selv migrene. Min sorg er at datteren min har arvet det, men i værre grad, hun har Clusters hodepine også kalt selvmordshodepine. Folk tror jo migrene bare er vondt i hodet…
      bra det gav seg – jeg hater de meningsløse dagene man ligger å har så vondt at man bare vil dø….

    26. Mammamia: Skrekken. Jeg husker da jeg første gang hørte om Clusters hodepine, jeg ble uvel i hele meg. Håper datteren din og deg finner noen gode løsninger for å slippe unna driten

    27. Henriette: <3 Tusen takk for en fantastisk tilbakemelding <3 I dag er hode på plass igjen, selv om energinivået fremdeles er litt redusert, men jeg tenker at litt sying med en god bok på ørene i dag er min belønning 🙂

    28. Marlen: Nesespray er prøvd, med nei, fungerer ikke det større. Her er det søvnmangel, stress, hvile etter stress, sterke sanseinttrykk, store forventninger og menstruasjon som utløser migrene. Ting som egentlig er ganske vanskelig å unngå til en hver tid som kvinne og småbarnsmamma, som gleder seg til det ene og det andre.

    29. Trine: Søm er ikke blant mine triggere, søm er mer som min meditasjon:) Denne gangen var det nok hvile etter et sterkt sanseinttrykk (utdrikningslag) som var triggeren.

    30. Sivvi: Ja, det er faktisk det at jeg er mamma som er det verste oppi det hele. Følelsen av å ikke klare noe så dagligdags som å lage frokost til barna er vondere enn selve hodepinen.

      Migrenen opphørte da jeg gikk gravid, så kanskje bare være gravid resten av livet? haha.

    31. Terese: <3! Så mange som sliter med det samme, og så lite som hjelper. Imigran nesespray er den verste av alle medisinene jeg har tatt fordi den ga meg så mange negative bivirkninger i tillegg til migrene som ikke ble bedre 🙂 Tatt i rett sekund kunne jeg kanskje ha migrene en time kortere enn normalt.
      Ja, den fjernkontrollen skulle jeg gjerne tatt patent på 🙂

    32. hbraathu: Ja, det er veldig synd det der. Jeg føler jeg alltid må si at jeg blir totalt slått ut, med oppkast og det hele, for at folk skal forstå at jeg faktisk ikke bare hadde litt vondt i hodet.

      angående reklamen: Nettavisen driver med litt oppdateringer hos oss, men vi satte greit ned foten på reklame som bryter opp tekstene våre, så de forsvinner igjen. 🙂

    33. Kjenner meg igjen i beskrivelsene dine av denne h*lvettes kroniske sykdommen! Noe av det kjipeste er å måtte forklare omverdenen hvordan livet med faktisk migrene er, det er nemlig ikke bare vanlig hvermanns hodepine.. Hvis du prøver ut denne piercingen, håper jeg på et innlegg om dette 😀
      Krysser fingrene for en migrenefri bryllupsdag Stine!

    34. Takk! Takk for at du skriver om dette slik at folk kan forstå! Sliter selv med kraftig migrene og har gjort det siden jeg fikk det første gang i en alder av 11. Klarer verken finne triggeren eller medisiner som hjelper.
      Anfallene er aldri gode. Og det at folk kaller det for “bare vondt i hodet” gjør det ikke bedre. Så takk for at du deler dine tanker og opplevelser slik at samfunnet kan få en større forståelse!
      Ser du har skrevet i kommentarfeltet at du skal ta daith piercing, håper du kommer med tilbakemelding om hvordan det har fungert for deg!
      God bedring <3

    35. Hei 🙂
      Selv har jeg vært hos 3 forskjellige nevrologer og flere legevakter på grunn av migrene og endelig har jeg fått ordentlig hjelp, nevrolog Anne Poole på Sandvika nevrosenter. Har bare vært på én konsultasjon der,og prøver derfor ut forskjellige ting nå. Men denne dama er første som blant annet innførte Botox som forebyggende mot migrene i Norge,og mange har fått et nytt liv etter det. Hun har lang ventetid og det koster litt, men anbefaler det virkelig 🙂

    36. Hei!
      Selv om jeg er innom her daglig, så er jeg dessverre elendig på å kommentere. Du er sterk, modig og god, og etter å ha vært innom her føler jeg meg alltid bra. Takk for det. Og takk for dette innlegget, jeg er så lei av at folk dømmer meg de gangene jeg har anfall – “for det er jo bare litt vondt i hodet”. Heldigvis roet deg seg for meg etter tenårene, og nå har jeg det bare et par ganger i året, da klarer jeg liksom å leve med det. Men jeg føler så innmari med deg, og kjenner magen min vrenger seg i sympati når du skriver at du har hatt anfall. Jeg har dessverre ikke noen gode tips til deg, annet enn at sukker, og spesielt faktisk mørk sjokolade, trigger mine anfall. Derfor spiser jeg lavkarbo. I tillegg har jeg funnet ut at høyintensiv trening faktisk kan stoppe et anfall som brygger seg opp. Det er selvfølgelig helt grusomt å ta burpees uten synsfelt på det høyre øyet, og jeg tenker alltid at enten stopper det migrenen, eller så dør jeg. Begge alternativene er bedre enn migrene, hihi.
      God bedring-klem til deg!

    37. Off! God bedring!
      Jeg kjenner meg så godt igjen, på samme tid tror jeg at du kanskje har det enda verre en meg og det unner jeg ingen 🙁 !
      Har du prøvd alt av migrene medisiner? hvis ikke håper jeg du finner en som faktisk virker! Jeg har en “nesespray” medisin (husker ikke navn) som virker for meg, den første av mange typer. Problemet er at den gir så ekstremt ekkel ettersmak at jeg istedet blir kvalm og kaster opp av den… Bruker den ved de verste migreneanfallene, prøver å la være så lenge jeg klarer!

    38. Pleier egentlig ikke å kommentere, men i dag traff du meg virkelig i hjertet <3 Har migrene selv, men har heldigvis litt hjelp av medisiner dersom jeg får tatt de til riktig tid.
      Migrene er totalt forskjellig fra hodepine! Folk pleier å se rart på meg når jeg sier at jeg synes migreneanfallene er verre enn en fødsel.. Og da skal det sies at fødselen jeg var gjennom var veldig traumatisk.

    39. Hehe… ja min og forsvant når eg gjekk gravid med første. Tenk kun 3 anfall på 9mnd herregud d va ein drøm så då trodde eg at det kanskje va noe sant i d utsagnet men an kom fort tilbake etterpå.
      Så når endelig nr 2 va på vei tenkte eg yess!!!! 9mnd t me lite anfall… yeah right sko aldri tenkt den tanken… hehe…
      Men ja ver gravid heila tiå… håpe d hjelpe deg… hehe….så får eg håpe på ein mirakelkur…

    40. Huff, migrene kan være noe fryktelige greier. Selv sliter jeg også med migrene, men heldigvis ikke så gale som det høres ut som du har det. Men til poenget: En venninne av meg som konstant hadde migrene tidligere anbefalte meg å sette inn spiral til fordel for å bruke p-piller. Hun har nesten aldri migrene lenger etter at hun satt inn spiral selv. Er ikke sikkert at migrenen din skyldes hormonelle årsaker, men for mange så er dette grunnen (og østrogen i p-piller kan gjøre at man får migrene). Kan også hende at du visste dette allerede, men hvis ikke så ville jeg i hvert fall informere om dette i tilfelle det kan hjelpe 🙂

    41. Du skal vite at du er ikke alene! Det hjelper ikke der og da, men er kanskje en liten trøst.. så fint at du setter ord på dette. Sliter selv med migrene og har alltid fått høre “ta deg en paracet, da”, hvor folk tror jeg er svak og tåler lite når jeg sier det ikke hjelper. Så tror de fleste at vi bare sutrer fordi det er jo “bare hodepine”.. Har dessverre ingen tips til deg. Her går det i regelmessig søvn og fysisk aktivitet i desperat forsøk på å forebygge!

    42. Huff, synes så inderlig synd på deg! Fikk migrene for første gang i svangerskap, jeg 😔 etter å ha vært igjennom noen, fikk jeg det uten å være gravid og. Mister språk og vet ikke hva😔
      Kjipt når folk tror migrenen går over om “et par timer”, og du er så dårlig at du spyr som en gris, og kryper bortover for å komme tilbake til senga.
      Håper du finner noe som funker for deg!❤

    43. Har selv migrene, og vet hvor fælt det er!! Har ikke barn, men har selv tenkt på hvor ekstra slitsomt det kan være med migrene da..

    44. Godt skrevet!
      Migrene blir noe helt annet når man får barn og ikke lenger bare kan gå til sengs og vente på at det går over. Fine jenter du har i hvert fall! ♡
      Er det ikke rart hvordan de egentlig vet så lite om migrene? Og hvor ulike anfallene er fra person til person?
      Min migrene er helt klart hormonrelatert. Etter at jeg sluttet på p-piller har jeg heldigvis bare noen få anfall i året. Og den utløses av stress. Får ikke migrene når jeg stresser, men når jeg er ferdig med en stressende periode og endelig slapper av igjen. Kroppen vår er jammen fascinerende,selv om jeg gjerne skulle vært migrenen foruten!

    45. Dette hjelper kanskje ikke å høre nå, og er egentlig bare tull, men jeg gikk fra å ha migrene 4-5 ganger i uka, til å være helt fri for anfall i tre uker, fra dagen vi giftet oss 😀 Ble helt satt ut, og det var så deilig å ha så mange fine hvetebrødsdager 😉 Så du har noe å se fram til der da!

    46. Hei Stine. Så utrolig trist å høre at du sliter så mye med migrene. Jeg har lite erfaring med migrene selv, men jeg så en utrolig lærerik dokumentar på Netflix som heter; sick, fat and nearly dead. Tittelen på filmen høres kanskje uinterresant ut for deg, men det er en dame i filmen som merker betydelig forskjell på migrenen ved forandring av kostholdet. Selv om migrenen din utløses av lite søvn og stress, så kan det å spise mer plantebasert hjelpe. Jeg anbefaler deg veldig å lese deg opp og prøve ut en mer plantebasert diett, samt begynne med meditasjon og yoga. Forhåpentligvis er dette noe som kan hjelpe deg.
      Jeg krysser fingrene for deg!

    47. Hei!
      Har du prøvd å bytte prevensjon? Da jeg sluttet på p-piller forsvant migreneanfallene jeg har hatt gjevnlig i mange år. Bare et tips! 🙂

    48. Huff, så fælt, får virkelig vondt av å lese. Jeg har kun hatt migreneanfall kanskje tre ganger i mitt liv, vet ikke om det går an å ha migrene så sjelden eller om det da kalles noe annet, men jeg fikk i hvert fall aura, lysømfintlighet og den drepende hodepinen. Trodde jeg hadde fått hjerneblødning eller noe.
      Så i kommentarene at du vurderer daith piercing, så håper det kan dempe anfallene for deg. Og at du slipper unna i oppløpet til og på bryllupsdagen din ♡

    49. Åh det her kjenner jeg meg så godt igjen i. Så fort jeg merker et symptom/anfall var det rett fram med medisinen i håp om at jeg er tidlig nok ute. Jeg får synsproblemer, ser prikker ol, lys og lydsky, talefeil så det holder, svimmel, og kvalmen kommer som regel bare minutter før selve anfallet. Men de første symptomene som synsforstyrrelsene og talefeilen kan jeg allerede få en halv dag i forveien, noen ganger og noen ganger bare få timer før. Så skjønner deg så godt når man våkner med et anfall! Jeg har hatt så fryktelig kraftig anfall hvor ingen ting hjelper, gråter, kjefter å smeller, roper etter hjelp, klarer ikke å ligge rolig, har til og med sittet klar med numret til ambulansen selv om jeg vet de ikke kan hjelpe. For migrene er så mye mer enn hodepine!
      Men 6 april tok jeg to piercinger, datih som de heter, i hvert øre, siden jeg i tillegg til aura migrene har jeg en vandrende migrene, som legen kalte det (anfall på høyre side så venstre side ved neste anfall osv). Og nå har jeg gått hele 25(!!) dager uten anfall! Fikk 2 anfall etter jeg tok de, men de var så milde at det var nesten litt latterlig i forhold til det jeg er vandt med. Så jeg liker å tro at de har hjulpet så mye. Og de blir satt rundt akupunktur punktet man har i øret og! Vet ikke om det er noe for deg, men det funker så langt hos meg hvertfall 🙂
      Vet ikke om du allerede har lastet ned en app på mobilen som hjelper med å holde styr på symptomer, og søvn og den er gull verdt! Den heter “Migraine Buddy” så den anbefaler jeg på høyeste, selv om den ikke fysisk hjelper med migrene, men det blir lettere å holde styr på det andre ved et anfall 🙂

    50. Har en sønn på 10 år som har migrene. Har hatt det siden han var 6 år. Han har vært hos legevakt 2 ganger å fått ei sprøyte som fungerte etter en halv time ca. Vanligvis bruker anfallene å gå over etter han har kastet opp og fått sovet noen timer, men det har skjedd to ganger att han har hatt konstant vondt i over 12 timer og legevakt blir tillkallet..

    51. Dette innlegget traff meg rett i hjertet,så fint beskrevet og jeg kjenner meg så altfor godt igjen❤
      Rørt!

    52. Heisann!
      Jeg har slitt med migrene siden jeg var ca 13 år gammel.
      Vært innlagt på sykehus med migreneanfall, ser aura, pustevansker, you name it.
      Jeg er nå 23 år, og slet fortsatt helt til et par mnd siden.
      Ikke le nå, men jeg nøs så kraftig at jeg slo den ene tanna mi i overtanna, hovnet opp som bare faen, og måtte til tannlegen. Det viste seg der at jeg hadde noe de kalte en ‘åpen rot’. Altså tannroten min hadde ikke lukket seg på den lille jekselen ved hjørnetanna når jeg fikk den i 12-13 års alderen, og jeg har visst hatt en konstant infeksjon nede i tannen, uten å ha visst noen ting om det, aldri vært oppdaget til tannlegen heller før nå, de hadde til og med problemer med å ta røntgen så langt nede når de skulle sjekke infeksjonen min. Da en rotfylling ikke ville hjelpe på dette så bestemte vi oss for å trekke tanna ut, noe vi gjorde. Siden den dagen hos tannlegen, har jeg ikke kjent en eneste antydning til migrene, alt er borte, ingen symptomer, og etter 10 år er jeg fri.
      Jeg vil anbefale ALLE som sliter med migrene om å sjekke kroppen for infeksjoner og betennelser, SPESIELT I MUNNEN.

    53. Hei! Har du prøvd Maxalt Rapitab? Det er en smeltetablett, den fungerer veldig bra på meg. Min lege som selv har migrene anbefalte den, samt å tahodepinetabletter med koffein i de verste stressperiodene forebyggende.

    54. Botox.
      Vær forberedt på at det koster og du må lete før du finner noen som har erfaring med migrenepasienter.(Men de finnes!)
      Jeg gikk fra sumatriptan til zomig. Gikk greit hvis du ser bortifra den rare insomnia-bivirkning som gjerne kommer halv tre om natta.
      Piercingen vil jeg egentlig ikke anbefale da enkel googling kom fram til at de har gjort veldig lite forskning på dette og du kan ende opp med å gjøre ting verre.
      Jeg reagerer på regnvær. Altså hovedsaklig endringer i værtrykket. Glad jeg ikke bor i Bergen ;D

    55. Jeg har slitt med migrene i mange år og prøvd mye, men jeg sluttet på p-piller for noen mnd siden, og jeg har rett og slett fått et nytt liv! Vil bare tipse om at det kan hjelpe 🙂

    56. Jeg kommenterer egentlig aldri, men følte for å skrive noe nå.
      Har det på samme måte, har prøvd mange ulike typer medisiner, men ingenting hjelper. Må bare ligge på et kaldt og mørkt rom til det går over.
      Det er slitsomt, og ikke minst utrolig sårt at folk får seg til å kommentere at “det er jo bare hodepine”. Jeg skulle gitt mye for å ha hatt “bare hodepine” når det står på som verst. De skulle bare visst!
      Ønsker deg og dere lykke til med bryllupet 🙂

    57. Etter jeg satt inn hormonspiral har jeg ikke hatt ett eneste migrene anfall. Hadde 5-10 x pr mnd før dette. Lykke til med alt fremover 🙂

    58. Botox i sinnarynken og panne har gitt meg et nytt liv! Ikke hatt migrene siden 2012, og jeg var like plaget som deg. Nedsatt livskvalitet og angst for neste anfall. Brukte bl.a. maxalt men ingenting som hjalp, trodde ikke det var sant da jeg tok botox første gang og var uten anfall i 2,5 mnd! Etter det har jeg fylt på ca 3 – 4 ganger i året og holder migrenen unna slik. Anbefaler deg å prøve botox, det går fort ut om du ikke skulle være fornøyd. Unner ingen å måtte leve med migrene, en lidelse som stjeler så mye tid og energi fra den som må leve med det. Bare vi som har migrene kan forstå hvor jævli dette er.

      1. Hei. Har du mulighet til å anbefale et sted? Ble akkurat avvist av det offentlige, fordi jeg kun har prøvd to ulike migreneforebyggende, og legen ikke anbefaler antiepileptika for meg,(sensitiv på medisiner) som er den tredje typen migreneforebyggende man må ha prøvd for å kvalifisere for botox. Har en klassisk halvsidig migrene, med sterke smerter i venstre øye. Har Ca 15 dager med anfall PR måned. Takknemlig for svar🙏🏼

    59. Hei! Havnet inne på bloggen din etter det nyeste innlegget om piercing mot migrene. Har selv slitt med migrene i over 10 år og generelt akkurat de samme symptomene som deg. Det eneste jeg ville si angående medisiner er at jeg nylig fikk beskjed av nevrologen om at medisinene skal tas ETTER auraen er borte. Leger som har skrevet ut dette til meg før har alltid sakt at de må tas med en gang man får aura, men det stemmer tydeligvis ikke. Har ikke hatt auraanfall etter jeg fikk denne beskjeden, men beskjeden som fra overlegen på nevrologisk avdeling på Rikshospitalet så velger å følger deres råd neste gang jeg er så “heldig” at anfallet kommer.. Har også gått på Sarotex som forebyggende medisin og det har fungert veldig bra! God bedring og lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg