Kirkesangene som fikk fram tårene

Det var ikke mange tørre øyne da jeg vandret opp kirkegulvet i armkroken til pappa, og med de to litt sjenerte tullene våre i den andre hånden min, til låten: “River flows in you” fra orgelet – bare låten i seg selv er nok til å få tårer i min øyekrok. 


Foto: Anette Ommedal

Å velge sanger til en vielse er ganske spesielt, for det første innser man at bryllupet er nær, og for det andre så er det sanger som har en høy betyding, og som kommer til å bli bevart i minnene. Derfor er det jo litt viktig å velge de rette “for deg”. 

Da vi lette opp salmer til vielsen, fant vi fort ut at “Kjærlighet fra gud”, og “å leva det er å elska” var to salmer som gikk igjen i de fleste sammenheng. De gikk igjen så ofte, at jeg til slutt så meg helt lei av sangene. Fine på sin måte, men jeg fikk en følelse av at de var litt oppbrukt.

Jeg kan ikke kalle meg en stor salmekjenner, men vi ble nå sittende i lange tider og lytte til den ene etter den andre. Da vi til slutt hadde bestemt sangene og sendt inn programmet til sognepresten for godkjenning så var det en ting hun bemerket seg veldig tidlig og hun sa: “Så fine sanger dere har valgt ut, de er ikke like vanlige å velge. Den “amazing grace” sangen dere har valgt tror jeg ikke en gang jeg har hørt før”. 

Det er jo med stor fordel å plukke ut noen salmer som folk har hørt før, hvis ikke kan det bli dårlig til allsang, og de to salmene vi valgte er to salmer bedre kjent på engelsk: “Morning has broken” og “Amazing grace”, men med norske tekster, derfor kunne alle som kunne lese også synge med. 

Jeg har lyst til å vise dere tekstene, for spør du meg, så var det de beste samlene vi klarte å finne, og da vi først kom over de, var vi ikke i tvil på hva vi skulle velge. 

Nå er det morgen (melodi: morning has broken)

Nå er det morgen,
tåkene letter.
Fuglesang vekker
livet på jord.
Takk, Gud, for sangen,
dagen og lyset,
sannhetens kilde,
som er ditt ord.

Skapelsens morgen,
solen og vinden
stryker din nåde
mykt mot mitt kinn.
Takk, Gud, for marken,
skogen og gresset.
Nyfødt er jorden,
dagen er min.

Jesus, du oppstod
ren og forklaret,
langs våre stier
har du din vei.
Vakker er jorden,
mektig er håpet:
Alt skal fornyes
herlig i deg.
 

Med deg dro kjærligheten inn: (Melodi: Amazing Grace)

Med deg dro kjærligheten inn
Som sollys i mitt sinn.
Jeg våknet til en gyllen drøm
Der du er bare min.

Se stjerneskudd på himlens hvelv,
Naturens fargeskrud.
Når eventyr blir virkelighet,
Ha takk da, store Gud.

Han gir oss gledens sakrament
Og lysets klare glans.
Må livet bli vår egen takk,
og æren evig Hans.

I tillegg til de to salmene, sang min fillekusine to solosanger: 
“One and only” – Adele 
“Like I?m gonna lose you” – Jasmine Thompson

Og som utmars valgte vi: Toccata ? C. M. Widor – en skikkelig livlig mars med mye trykk i! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Så flotte sanger dere valgte =) Vi brukte “kjærlighet fra Gud” som ” alle andre” også har brukt =) Morning has broken på norsk har jeg sunget mye i kirka =) Viktig er å velge de man selv ønsker =) Gleder meg til å se/lese mer fra bryllupet deres <3

    2. Må begynne med å si: GRATULERER! <3 størst av alt er kjærligheten. Kjolen ble jo heeeelt nydelig, og lokalet så ut som en drøm ut i fra bildene å dømme. Håper du virkelig hadde the day of your life, noe jeg tror!
      Gleder meg til å se alt, resten av alt. <3 du er så full av talent, og virker så utrolig snill å jordnær. Gratulerer igjen.

    3. Jeg syns det er så vanskelig å finne salmer og sanger, så nå fikk jeg lyst til å bare herme etter deg! Er så gøy å lese om bryllupet deres, finner masse inspirasjon og har litt samme stilen selv. Gleder meg til å se mer av kjolen din, den var nydelig<3

    4. Hei. Gratulerer med overstått bryllup. Så artig å følge med deg på blogg😊 Du er så flink til det meste. Høres river flows in you bra på orgel altså? Trodde den kanskje måtte på piano. Du har ikke lydklipp eller tips på hvor jeg kan finne for å høre hvordan det høres ut?

    5. Anonym: Det var heelt fantastisk på orgel også. Frysninger ut til fingerspissen. Youtube er din venn, men det blir jo ikke som i virkeligheten med oppspilt dårlig kvalitet 🙂

    6. Å for en inspirerende blogg!! Jeg leter etter samle nr 2 etter å ha bestemt meg for “Nå er det morgen”. Så finner jeg bloggen dun der du tipser om “Med deg dro kjærlighet inn”. 😀👍👏 Jeg finner den ikke på youtube. Vet du om den er i salmebok? Event nummeret?

    7. Hei. Lurer på om salmene du valgte var Ok for gjestene å synge, til tross for at de ikke var veldig vanlige 😊
      Elsker sangen(e) men dumt om ingen synger 🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg