Født to år for sent

Tidsbegrep for en fireåring, det vil jeg påstå er så godt som ikke eksisterende – i hvertfall i dette huset. Jeg kan si:” om 10 minutter skal vi gå å pusse tennene!” hvor de da spretter opp med et bedende ansiktig og sier: “Neeei, mamma, om 6 minutter!” Oookey.. De ønsker altså å få litt lengre tid før kvelds, og velger derfor å nesten halvere sin egen tid – greit for meg. 

Eller er det kanskje det at de ønsker at tiden kan gå litt raskere? Det skulle jeg i alle fall tro til tider. 

Det går ikke en eneste dag uten at en av de spør: “Mamma, når blir jeg 6 år?”. “Seks år? men du har jo akkurat fylt 4, så da må du først bli 5 år og så 6 år”, svarer jeg. “Blir jeg 5 år i morgen da? Eller dagen etter der?” hun ser på meg med et blikk fylt av håp. “Nei, vennen, det er veldig lenge til du fyller 5 år. Faktisk er det nesten 300 dager, og det er veldig lenge.” Det skuffede ansiktet er ikke til å ta feil av, og som et forsøk på at 300 dager er unnagjort på en uke spør hun like håpefullt: “Er det til neste uke?” 

Oi, oi, oi.. Å være fire år var ikke så kult, det eneste som står i hodene deres er å fylle 6 år, så da jeg brettet dynen rundt min ene datter i går kveld, kikket hun på meg mens leppen begynte å bevre og hun sa: 

“Mamma, kan jeg begynne på skolen i morgen? Jeg er så spent på å begynne på skolen, og jeg vil det allerede i morgen?” 

Og selv om jeg gjerne skulle oppfylt alle mine barns drømmer, så må jeg nok skuffe de i ca 790 dager til.. 

 

10 kommentarer
    1. Jeg liker bloggen din veldig godt, Stine. Den viser ei grepa dame med verdier jeg også har, fremfor sminke, mote og skjønnhet. Jeg får masse inspirasjon til prosjekter fra deg.
      Det er like vel en ting jeg ikke liker med bloggen din, og det er at du eksponerer barna dine så mye. Jeg skal være ærlig å si at jeg synes det er en skikkelig uting at foreldre deler så mange bilder av barna sine offentlig. Du deler ikke så mye om dem, eller bilder hvor de er nakne/sinte/etc, men like vel. Barn har rett til privatliv de også.

    2. Anita: Tusen takk for at du setter så stor pris på bloggen. 🙂

      Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å svare deg kort på dette, men det er en vurdering jeg har tatt, og tar hver dag. Jeg deler kun bilder av dem i innlegg som er positive og bildene er alltid nøye vurdert. For meg hadde ikke denne bloggen vært den samme, uten de bildene jeg tar og vurderer. Det ligger nok litt for mye journalist i meg, for som en journalist så skal man i alle mulige tilfeller ha bilder av mennesker til en artikkel, og gjerne nært på ansikter. Det gjør innhold mer ekte, mer troverdig, og det er to ting som viktig for meg.

    3. Ikke så rart de er opptatte av 6 åringer og skole nå om dagen. Regner med det er førskolebarn på deres avd i bhg også som skal slutte. De skjønner jo at det er noe spennende som skal skje når man begynner på skolen. Unger altså, de er så hærlige! Og hver alder har virkelig sin sjarm! Min datter på 6 (skolestarter snart…) hun gleder seg til å bli voksen hun, så kan hun legge seg når hun vil og spise godteri når hun vil… Hun skulle bare visst…

    4. Har lenge hatt lyst til å lage blomsterpotter i sement, det kunne jo sikkert du også tenke deg?😁 Og sy-oppskrifter til barn!

    5. Kristin: De går ikke med forskolebarna på avdelingen, men de leker veldig mye med dem ute, så ja, det er så klart derfor. Mye snakk, så de vil også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg