Dagens barn har for mange leker

Ferien er over for denne gang, vi har knapt rukket å være hjemme, og det har vært for å pakke ut, og pakke til neste tur. Da jeg i dag lå å slumret til vekkeklokka og ikke enda var helt våken så drømte jeg at barna dro i barnehagen, og at jeg omsider fikk tatt en slikkelig rydde- og vaskesjau i hele huset. Så hørte jeg en bil brumme opp i oppkjørselen og jeg spratt opp fra sengen, tredde meg inn i morgenkåpa, og småløp ned trappen. 

Rydde- og vaskedag kan jeg bare utsette. For i dag er jeg hjemme med fire barn, litt for lite dorull, og et hastekjøpt brød fra bensinstasjonen i går kveld. 

Det bryr de fire små seg lite om, for de har et hav av leker de kan boltre seg i, og de vet hvordan de skal få utnyttet alle sine leker. Det er jo så enkelt som å strø de alle sammen utover gulvet. Så når jeg spør om de klarer å leke når det ikke er noe gulv å leke på, så kikker de bare rart på meg. 

Det var en tid da barna hadde 2 leker, kanskje en teddybjørn så hard som stein, men en pels så stiv som en oppvaskbørste, og en leke laget av tre, så varig at de ofte står i hjem fremdeles. Så jeg innser at dangens barn har for mange leker, men så trøster jeg meg med at blandt de mange lekene, er det et hav av hjemmesydde dukkeklær og arvet barbieleker fra da jeg selv var liten. 

Jeg er av den oppfatning, at jeg liker bedre når lekene er strødd rundt på et gulv, mens fantasien løper løpsk, enn at huset er strøken, og i sofaen sitter barna blant puffede puter med et nettbrett i hvert fang. 

Rydde kan vi alltids gjøre i morgen, eller dagen etter der! 

Velkommen til hverdagen igjen.. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

13 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med deg, det er mye bedre med et hav av leker enn å sitte plump foran nettbrettet! 🙂 Har en stedatter på 8, der går det bare i mobil og nettbrett hele dagen.. Gud så kjedelig liv tenker jeg. Til og med når det er venninner på besøk så går det bare i mobil. Merker ganske godt at de får jo ingen fantasi, og klarer knapt å tenke selv. Egentlig ganske trist spør du meg.

    2. Jeg er helt enig! Fantasi og enkle leker er så mye sunnere for et barnesinn enn nettbrett og dataspill. Det er greit med litt, men hverdagens lek bør nok skje i den “virkelig” verden. 🙂

    3. Er bestemor og bor på gård m barnebarn på andre siden av stabburet, det svigerdatter synes er så koselig at leker (vi har det meste etter våre barn) for lov til å være oppbygd/ikke ryddet. Da er det bar å fortsette leken 😉

    4. Når jeg var liten pleide mamma og pappa og pakke bort barbiene mine i perioder, og andre leker i andre perioder for at det ikke skulle flyte over på rommet mitt. I tillegg til at det ble rene julaften når “glemte” leker ble funnet fram etter en liten stund 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg