“En skikkelig snill hund”

Hei Tyra, vår kjære hund. Vi skulle så gjerne gitt deg en søster eller bror, men så kan vi ikke få den hunden vi har så veldig veldig lyst på. Den hunden er det nemlig ikke lov å eie i dette landet vi bor i. Hunden står nemlig på listen over de 6 ulovlige hunderasene i Norge. For huden som vi har så lyst til at du skal kunne leke med hver dag og sove ved siden av hver kveld, anses for å være en farlig hund, avlet opp for å drepe. En gang bodde jeg sammen med en slik hund, du hadde digget henne. Hun var ingen drapsmaskin, ved mindre du anser fluer som et upassende bytte, men det vet jeg du ikke gjør, for da ville du også vært en drapsmaskin, og det er du jo ikke.

Jeg skal fortelle deg en annen ting, i landene Spania, Frankrike, Romania, Israel, Portugal og Hviterussland så er det ulovlig å ha en hund som deg også.  Noen av landene gir tillatelse hvis eieren er myndig, har lisens, ikke kriminelt rulleblad, er mentalt og fysisk friske, og i tillegg har en skyhøy ansvarsforsikring. Det er fordi du også er en av de farlige hundene. Til tross fra at Wright og Neselrote undersøkelse fra 1987 viser at Golden Retriever, Dachshund, Cocker Spaniel, Schæferhund, Springer Spaniel og Dobbermann er hyppigst frekventert i statistikken over hunder med aggressiv atferd. En ny undersøkelse fra 2016 av Brian Hare, forsker på hunders intellekt ved Duke Institute for Brain Science viser til at det er chihuahuaen som er den mest aggressive hunden, og at Pitbullen ble rangert som en av de minst aggressive hundene. Unntaket er når de møter hunder de ikke kjenner fra før. 

Det jeg synes er rart, er hvordan noen kan bestemme over om du er en farlig hund eller ikke. For hvis jeg spør barna mine på 4 år, så mener de at du er en skikkelig snill hund, og barn lyver ikke – er det noe som heter. 

Myndighetene tror at ved å forby en rase som de har stemplet som farlig, så vil risikoene ved disse hundene bli mindre. Det har seg nemlig slik at de farlige hundene statistisk sett har eiere som har antisosiale trekk og kriminelt rulleblad. Jeg tar den siste setningen en gang til med en ny vri: ved å forby en rekke hunderaser så tror myndighetene at de med kriminelt rulleblad og antisosiale trekk kjøper seg en labrador i stedet?!? 

Her er min teori: Ved å forby enkelte hunderaser, så vil mennesker som er lovlydige og har svært sosiale trekk ikke skaffe seg hunden de har veldig lyst på av den grunn at de da bryter loven. De kriminelle derimot, de reiser over landegrensen til Sverige og tar med seg de farlige hundene hjem til Norge, for de gir nettopp blanke i å være lovlydige når de er kriminelle. 

Resultatet av det er utallige ulovlige hunder som er registrert som noe annet enn hva de er, eller ikke registrert i det hele tatt. Var det ikke nettopp av den årsak at, den 15. august i år, ble forbudet mot å holde reptiler som husdyr opphevet. Det var anslått at det fantes omlag 100 000 ulovlige reptiler i landet, og et av argumentene for å oppheve forbudet var jo det at de ønsket å få reptilene registrert, og i tillegg bedre velferden for alle reptiler som var ulovlige, da de nå kan tas med til veterinæren. 

Jeg ser de ulovlige hundene “overalt”, så ikke fortell meg at de ikke er her. De er bare skjult under dekknavnet: “blandingsrase”

Diskrimineringen lever, vi dømmer etter hva vi hører. Så setter vi et stempel på det etterpå. Det at pitbullen har blitt brukt i kamp har ingenting med hva et hundeliv innebefatter. Det er dyremishandling på det groveste, hunder som er mishandlet og trent opp til å sloss. Og med en psyke av stål og en utholdenhet få kan slå, så var det dessverre denne som egnet seg best, og fikk stemplet “morderhund” i pannen, selv om vi på den andre siden kan si: Det er en hund med en psyke av stål, den perfekte familiehund som et barn kan snuble i uten at den løfter på et øre, en hund som ikke snapper etter et småbarn som fanger den logrende halen med en klam og sterk hånd. En hund med en utholdethet som kan brukes på lange turer i skog og mark, og til lek og moro. En hund med en utholdenhet til å falle til ro i et travelt familieliv.

Så spør du meg koker svaret ned til dette: En hund i balanse er en harmonisk hund, om den veier 1 kilo eller 90 kilo. Spørsmålet vi heller bør stille er vel om alle hundeeiere er egnet til å være en? 

 ( Om noen lurer er de fantastiske klærne jentene har på seg, fra verdens fineste barneklær-butikk: Beelino.no )


– Speiltvillingene på Facebook – 

32 kommentarer
    1. For et bra innlegg! Og jeg er så enig i det du skriver!!!
      Min søster har en staff, som jeg ofte passer. Når jeg er ute å går med han får jeg mange negative henvendelser. Det er veldig mange som tror den er ulovlig, og at det er en kamphund. Mange med mindre hunderaser ber meg om å holde hunden tett inntil meg når de går forbi, noe jeg uansett gjør – men det er ikke fordi hunden min er farlig, man vet jo aldri med andre hunder Jeg forteller at dette er engelsk staff, som er lovlig i Norge, men at det nok heller går på eierne og oppdragelsen, enn selve hunden. For denne staffen er den snilleste og godeste hunden jeg har vært borti. Han er veldig glad i barn, og bryr seg ikke om de drar han i halen eller snubler over han – noe vi selvfølgelig passer på, så hunden ikke får vondt 🙂
      Jeg bruker også å passe en retriver, som er en veldig snill hund, men han liker ikke løse hunder som kommer løpende bort – noe som er forståelig! Men det er så mange som har hundene sine løse her i boligfeltet, og de kommer løpende rett bort til oss så retriveren begynner å bjeffe og blir usikker. Jeg roper til eierne at de skal ha hunden sin i bånd, og da sier de ofte at han/hun er snill, eller at de bare vil hilse. Da jeg sier at min hund ikke liker løse hunder, så får jeg beskjed om at det er min hund som er problemet, og at jeg må heller lufte han en annen plass. Men han reagerer ikke på andre hunder i bånd, som holder normal avstand…. Jaja, nå fikk jeg luftet litt hunde-frustrasjon her 😉
      Du skriver så godt Stine! Og mange gode, reflekterte innlegg!

    2. sofie: <3 På hundekurset vårt er det en engelsk staff som er den lydigste av dem alle. <3 Et stykk nydelig hund, jeg skulle bare så veldig gjerne hatt varianten som et hakk større og begynner på am. <3

    3. Utrolig bra skrevet og viktig å ta opp!
      Det er jo ikke hunden som er farlig, det er eieren.
      Rottweiler har vært min favoritt fra jeg var ganske liten. Syntes de er så nydelige og herlige vesner😊 Møtte en en gang, hun trodde hun var en liten chiuaua, hun klatret opp i fanget mitt og ble der😂 Har selv en liten chinese crested powder puff nå men når jeg en dag får stor nok plass til en rottweiler så blir det en sånn en hos meg også😊

    4. Fantastisk innlegg! Jeg er så enig!
      Takk for gode og reflekterte tanker, Stine! Skulle ønske det var flere som delte dette synet. Måtte det endre seg i fremtiden <3

    5. Denne hunderasen hadde vi i blokk nedenfor der jeg bodde i barneårene mine. Det er eieren som avgjør hvor farlig den er. For eksempel har ett tilfelle med en schæfer som barn , da sa eierene hopp på henne og siden likte jeg aldri schæfer hunden. Men vaktmesteren i området vårt hadde en slik en , den var jeg ikke redd.

    6. ❤ takk stine….
      Savne staffene våre… verdens beste hunder… va aldri redd for de når de va aleina me ungene…
      E ikje hundene sin feil det e oss mennesker så eie de.. det e disse så må forandres…
      E jo lov å håpe på mirakler om at staff blir lovlig igjen….

    7. Sivvi: <3 Et forbud som dette gjør det vondt for oss som er glad i rasene, de som ønsker hundene av andre grunner skaffer seg dem uansett.. 🙁 Så hva er poenget da!? 🙁
      Vi håper også på mirakler <3

    8. Så enig med deg, følte denne passet bra her:
      Når man har anskaffet seg hund, så er det klart vi skal bruke straff! Jeg foretrekker å bruke en sammenrullet avis. Du bør helst ha en liggende flere steder i huset slik at du raskt kan nå en når hunden gjør noe galt.
      Så neste gang hunden din gjør noe galt eller ikke hører etter, tar du raskt en sammenrullet avis og slår deg selv gjentatte ganger i hodet mens du roper:
      “Elendige trener, elendige trener !!” :0)

    9. Her er vi helt enige i det du skriver, har selv en rottweiler hann på 5år som er så utrolig tålmodig med 3-åringen vår 🙂 De er verdens beste venner og jeg ville ikke byttet han ut for alt i verden ❤️

    10. Amen!! Det er ikke hundene det er noe feil med, det er eierne! Så enig i alt du sier her, Stine! Fantastisk skrevet <3

    11. Jeg klarte ikke engang å lese hele, ble helt paff det du skriver om golden retrieveren. Hvis du ser på statistikker så er pitbull verdens farligste hund, den som desidert biter mest. Og golden er ikke en hund med aggressiv adferd! Jeg vil ikke at folk skal glorifisere pitbull og andre farligere raser så å være nedlatende not golden retrieveren. Jeg tar heller et nabolag fylt av golden retrievere enn dobermann, rottweilere og pitbuller.

    12. Anonym: Hvis ikke du leser hele innlegget så forstår jeg at du blir paff. Da leser du jo ikke det jeg skriver, og misoppfatter hele innlegget. Jeg digger golden retrieveren, synes de er fantastiske hunder, så ikke la deg krenke over resultatet av en studie som er gjort av noen andre enn meg.

    13. Da har vi sett forskjellige studier og forskjellige resultater. De hundene som er ulovlige i Norge er ulovlige for en grunn. Og det er stor forskjell på et golden bitt og en rottweiler/pitbull/dobbermann/amstaff bitt. Jeg tar et golden bitt any time i forhold til de andre med kjevetrykk som ikke ligner grisen. Jeg lover å lese innlegget ditt, men har hørt “for” argumenter før, men for meg er “nei” argumenter bedre og de er også etter studie. Jeg har sett mange golden retrievere og aldri sett en aggressiv en, men jeg har sett både aggressive rottweilere og dobbeman. Men kan til dels være enig i at eier kan være grunnen og nettopp der ryker argumentet “golden er mer agressive” viser studie. Hvis folk ikke klarer den hunden engang, klarer de ikke Amstaffen, dobbermannen osv heller. Og så kommer det an på hvilken statistikk du ser på 🙂 Tar du alle i enhet kan golden “bite/klype” mer fordi det er fler av dem. Tar du pr rase så går golden statistikken ned. Spørs hvordan du søker på Google, og det spørs hvilken statistikk du ser på. Dessuten så kan statistikk lyve, jeg studerer analyser så ikke stol blindt på statistikk!

    14. Anonym: Jeg er enig med deg at statistikker og analyser til dels blir formet av de som lager den, og at man vil få “for og i mot” etter hvordan vinkling og tester som er utført. Poenget mitt i dette innlegget handler allikevel ikke om bitt og hvem som biter, men at en lov som forbyr ulike hundraser også er med på å skaper problemer, oppegående lovlydige hundeeiere får ikke hunderasen de ønsker seg, mens de kriminelle anskaffer seg dem uansett lov og orden. Det fører til at vi har rekk ulovlige hunder i Norge som ikke er registrert eller registrert som noe annet enn hva de er. Myndighetene mister derfor kontrollen over dyrene fordi de er ulovlige.

    15. Nå har jeg googlet meg opp og ned imente, jeg har lest studier. Studiet jeg kom frem til (Us centers) var at Golden Retrieveren er kjent som verdens snilleste rase, og den var absolutt en av de. Den utøvde sjeldent agressiv atferd, og bitt forekommer så og si aldri i forhold til andre. Dessutten står det at man skal være kritisk til studier som mener at golden er agressiv, da dette kan forekomme av uvitenhet og ikke fullført studie. Når det kommer til retriever, så er golden den vennligste. Duck Tolling Retrieveren er den som biter mest, men på verdensbasis er dette også sjeldent. Rottweieleren er på 3 plass av antall hunderaser som biter mest. Der kan du google på listen over mest bitt på verdensbasis. Pitbullen ligger på topp. Schæfer andre, mens dobbermannen ligger på 7. Men ser du statistikker over Europa, finner man dachsen på topp. Har sett igjennom “alle” og golden er ikke et eneste sted. Nå har jeg hengt meg opp i golden retrieveren her, men det er ene og alene fordi folk bruker “verdens snilleste” hunderase for å glorifisere “morderhundene”. Jeg kaller de “morderhunder” siden du selv brukte betegnelsen og da skjønner du hva jeg mener. Meeen – dette er ikke for å ta deg, så ikke ta dette tungt eller noe, for jeg digger bloggen din og deg! 🙂 Bare sjuuuukt uenig i at golden skal brukes som et eksempel! Det er så mange andre raser å bruke, og når du først bruker en retriever – hvorfor ikke bruke duck tollingen som faktisk ER den mest “agressive” av retrieverne? Nå skal det sies at den også er laaangt på bunn av listen over agressiv atferd. Pluss at man skal være litt kritisk. Hva kalles å bite? Har en gordon setter bitt deg om den tilfeldigvis råker hånda di om du tar opp fuglen? Kan dette “bittet” legges inn som bitt i et studie? Hvor kraftige er bittene? osv osv…
      Hilsen Aurora, jeg heter Aurora. Bare glemmer å skrive inn navn 😛

    16. (Skal huske å skrive navnet mitt denne gangen), Ja, da er vi jo til dels enig! Det er bare det at i tillegg så mener jeg at hvis folk ikke greier en Golden eller en Labrador engang, så bør de ikke skaffe seg en pit eller noe annet i den kategorien. Mange faller for utseendet, og kjøper deretter, eller via status. Hvor mange fuglehunder er det ikke der ute som er ganske frustrerte, bare fordi det er status å eie de .. Jeg syns det er helt i orden å ikke ha pitbull og amstaff lovlig i Norge. Vi har da nok av andre flotte raser man kan velge i stedet 🙂

    17. Hmm veldig uenig med deg faktisk. Enig i at det har veldig mye å si hvordan eieren er, men hvis en hund først har en dårlig eier og blir aggressiv, blir det mye større konsekvenser om denne hunden er en pitbull. Ser absolutt poenget ditt, men mener at argumentet om at “de kriminelle vil skaffe seg en uansett”, blir som å skulle gjøre det lovlig å selge pistol for alle fordi de snille ikke vil bruke den til noe ulovlig, og de slemme vil skaffe seg en uansett. Ble angrepet av en rottweiler (med en klin gæærn eier) da jeg var liten, og jagd av en pitbull en annen gang, så dette har helt klart påvirket synet mitt på disse rasene. Og selv om det i utgangspunktet helt sikkert var eierne som var problemet, hjelper det likevel lite når et uskyldig forbipasserende barn blir offeret.

    18. Helt enig i det du skriver, så godt å ikke være alene om og tenke slikt, verden kan til tider være skikkelig urettferdig.
      Har følgt deg og bloggen din ganske lenge nå, men første gang jeg tørr og kommentere, du er en skikkelig flott og inspirerende dame!
      Åååh for noen nydelige barn og ikke minst nydelig hund!<3
      Stooor klem fra en alenemamma og mine to barn på 3 og 6 år, å fine Kita jenta vår som også er en nydelig og kjempe snill rottweiler <3

    19. Så fantastisk bra skrevet Stine! Mener at det er ikke noe i veien med disse rasene, uheldigvis havner de ofte hos feile eiere. Jeg har selv en staff som er snill som dagen er lang, familiens klovn og kosebamse. Naboen har amstaff (fikk den før den ble ulovlig) det er den snilleste hunden jeg noen gang har vært borti! Håper så inderlig fordommene mot disse rasene forsvinner og at de en dag blir lovlig igjen<3

    20. For et fantastisk innlegg! Jeg er så enig med deg. Og dette med golden retrievere, det er en typisk familiehund, og enkelte lar ungene behandle hunden som de vil og ulykker skjer. Har ingenting med rasen å gjøre. Er som du sier, en hund skal være i balanse uansett. Jeg var faktisk veldig fordomsfull mot rottweileren før, alle sa jo at dette var farlige hunder. Så møtte jeg rottweileren til svigermor da, ei enorm tispe med er like stort hjerte. Vi ble bestevenner, og hun var det snilleste dyret jeg noen gang har møtt. Hun endret hele holdningen min, og jeg innså at rase ikke spiller noen rolle, hunden skal være i balanse, og er de det så er hunden menneskets beste venn. Tyra er bare vakker! Og det er så inspirerende hvordan du inkluderer barna dine i å ta godt vare på dyr.

    21. Jeg har ei blandingstispe av rotweiler og amerikansk akita. Snillere valp finnes ikke. Hun er nå 10 mnd. Mange krysser gata når vi kommer imot, men heldigvis er det flere som sier hun er fin.synd ar flere raser blir stemplet som farlig.
      Det er veldig synd at de tar hele rasen under samme kam. Amstaff har vært mange hjem familiehunden i mange år før de ble forbudt, så hvorfor er ikke de med når de avgjør hvor farlig rasen er. En dårlig eier kan få selv den søteste og snilleste hund til å bite, så ja hvorfor skal de få ødelegge for oss andre..

    22. Fantastisk godt skrevet. Jeg er så enig med deg..en hund bør ikke dømmes utifra rase. Den er alltid et produkt av oppdrett,arv,miljø og eier.Enhver rase kan potensielt bli en farlig hund… vi trenger holdnings endringer..og strengere krav både til oppdrettere og valpekjøpere/ hundeeiere. Ikke minst bedre opplysning om hund,hundehold og adferd til både barn og voksne. Jeg har forresten selv ei herlig lita Rottweiler jente,hun er ikke min første av denne rasen og blir garantert ikke dem siste ❤

    23. Kunne ikke vært mer enig!
      Da jeg var liten bodde jeg hos pappa, og vokste jeg opp med 2 amstaffer, de var mine aller beste venner og sov i sengen min vær eneste natt❤️
      Mammaen min hadde 1 chihuahua og 1 Retriverblanding, men de fikk jeg ikke et like godt forhold til som de beste amstaffene i verden.
      Amstaffene hadde pappa fra før jeg ble født, de var med gjennom hele oppveksten min, jeg kunne gi de en stor klem og de satt og lytta til alle mine oppturer og nedturer, kunne ikke ønska meg noen bedre en de. På barneskolen fortalte jeg til og med at de var brødrene mine. Pluto og Oskar snakka jeg om, som om de var mennesker 😛
      Ja, til alle de fine hunderasene vi har her i verden ❤️

    24. Jeg er veldig skeptisk til å ha farlige hunder i Norge. Jeg ble selv angrepet av en schæfer da jeg var liten og var ute og lekte. Schæferen lå skjult bak en busk, så jeg så den ikke. Jeg skulle bare plukke noen rognebær fra et tre i nærheten av hunden, og da kom den og angrep meg. Eierne ble selv veldig overrasket over at den angrep. Så man vet aldri, uansett hvor gode og snille de er mot eierne sine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg