Sytutorial genser med hals


Som lovet kommer mønster og oppskrifter som på en perlesnor nå, og i dag skal jeg dele med dere den FANTASTISKE genseren med hals. Jeg og ungene digger denne modellen, og jeg vet at jeg kommer til å sy den masse framover i ulike stoffere. Mønsteret er jo et skikkelig all-round mønster, som kan brukes til gutter som til jenter, og til små som til store. Hvis man ønsker kan man sy den uten hals, og hvis man vil ha en skikkelig cozy genser kan man slenge på enda noen cm på lengden. Her er altså ett grunnmønster som passer til utrolig mange bruk.

La meg si at denne modellen er tillatt for alle! Den er super enkel å sy, og derfor veldig morsom å sy. Den er ferdig i en fei 😀

Stofftips:
Jeg anbefaler å sy denne genseren i et stoff som er elastisk, nettopp fordi genseren skal kunne tres over hodet. Den kan allikevel sys i isoli som er det klassiske joggebukse stoffet, men da bør man med fordel klippe av en cm hele veiene i halsåpningen og legge til et par cm på halsen, slik at genseren ikke blir trang over hodet når den er sydd i et stoff med mindre stretch.

Jeg har sydd den grå og rosa genseren i jersey. De gule og grå er sydd i jacquard strikk (fra stoff & stil)


Mønster: 

Mønsteret på tightsen går fra størrelse 74 til 128 (6-9 mnd til 8 år).

Når du har kjøpt et mønster fra meg, vil jeg sende det digitale mønsteret til din mailadresse i løpet av et par døgn (Husk å sjekke søplepost)

Obs: mønsteret kan forminskes med ca en halv cm ved utskrift (det kontrollerer du ved å måle “målestokken” i mønsteret) om den er er forminsket ørlittegrann klipper du bare ut stoffet 0,5 cm på utsiden av mønsteret i den størrelsen du måtte ønske. Det er i lagt inn 1 cm sømrom i mønsteret, og modellen er god i størrelsen.

  • Mønster genser med hals str 74 – 128

– Tips til hvordan klippe ut mønsterdelene på stoff kan du se HER 


SNURR FILM FOR SYTUTORAIL

Masse lykke til, og kos deg med syingen!


– Følg meg på Facebook for flere syoppdateringer – 

27 kommentarer
    1. KJøper mønstre ferdig til barn på stoff og Stil. Men har ikke lært meg enda å tegne av mønstre fra mønsterark som følgte med en bok jeghar er ikke helt inne i dette. Eller s liker jeg å lære og se hva du gjør.

    2. Eli Heggelund Westgård: Det er mye mer avansert å tegne av mønster fra mønsterark en mønsterene mine, så det hvis du vil prøve deg en gang kan du jo begynne med å teste ut et av gratismønsterene jeg har lagt ut 🙂

    3. Hvor mye stoff trenger man for å sy en genser i 104? 😊 Tenkte å se først om jeg fant noen fine stoffer før jeg evt kjøper mønsteret

    4. Hei!
      Jeg har betalt for mønsteret, men det kom bare opp at jeg skulle skrive inn bostedadressen min på informasjonen. Får du mailadressen min opp når jeg har betalt?

    5. Supert at du legger ut oppskrifter!! 🙂
      Hva er egentlig forskjell på jersey og jacquard? Er jacquard tykkere? Og hva er egentlig forskjell på vevd og strikket jacquard? Jeg er nybegynner når det kommer til stoffer og har egentlig bare sydd klær i jersey og isoli, men noen ganger synes jeg jersey’en kan bli i tynneste laget (mens isoli blir for tykt).

    6. Jeg har bare vanlig symaskin. Er det mulig å bruke den sømmen som heter “overlocksøm” på symaskinen i stedet for tvillingsøm?

    7. Jeg prøver å scrolle meg nedover til innlegget med hele høstkolleksjonen, men jeg kommer ikke lenger enn til innlegget med det nye rommet.. Det er ikke noen knapp med “eldre innlegg” lenger.. Er det meningen?
      Gleder meg til oppskrift på genseren/kjolen med paljettstrykemerke! 🙂

    8. Heihei!
      Ville bare legge igjen en kommentar og takke deg for god inspirasjon 🙂 har en halvtårgammel sønn som jeg har begynt å sy til nå. Hadde absolutt ingen syerfaring mtp denne type klær før, men etter å henta inspirasjon på bloggen din, og lest meg opp på ulik type stoff og enkle mønster så går det strålende! Så morsomt, og ikke minst enkelt å sy plagg som sparkedresser og luer osv.
      Håper du får ei fantastisk uke, og at du forsetter å dele gode tips og triks med oss lesere:-)
      Mvh sofie

    9. Hei sy-guruen min! Tror du at du hadde hatt mulighet til å lage en oversikt over hva som skiller de ulike stoffene fra hverandre og når man bør bruke hva? Jeg ser at stoff og stil f.eks. deler opp jersey i bomullsjersey, stretch jersey, ribb/stretch jersey osv. Hvis du har kjøpt stoffene der, så antar jeg at det okergule/karri-fargede stoffet du har brukt til tights og genser med paljetter er det stoff og stil kaller ribb/stretch jersey. Jeg blir forvirret av alle navn og typer. Når skal jeg bruke hva? Er dette stoffet noe tykkere enn vanlig stretch jersey og derfor bedre egnet til tights for eksempel? Hva skiller det fra vanlig ribb? Det hadde vært genialt om du kunne laget en oversikt en gang over ulike typer stoffer og hvilken type som er lur å bruke til ulike plagg. Stoff og stil skriver det så generelt på siden deres (alt er liksom egnet til overdeler og underdeler) og det gjør meg ikke noe klokere.

    10. Jeg bare lurte på en ting, du som er så god til å sy og sånt, kunne ikke du ha prøvd å sy noen klær til premature babyer å donere til et sykehus?
      Er ikke alle sykehus som tar imot men de alle fleste gjør det. Jeg bruker å strikke luer, pledd, lester og sett men å sy bodyer er noe jeg ikke helt får til og det er noe jeg vet at flere av sykehusene kunne ha ønsket seg 🙂
      Dem har litt krav til hvordan stoff som kan brukes siden det skal brukes til små babyer men er bare å søke litt å lese deg opp på det om det er noe du kunne ha tenkt deg å gjøre!

    11. Amalie: Det er noen dager siden du spurte meg om dette. Beklager sent svar, men jeg håper du har sett at du har fått mønsteret 🙂 Mailadressen som er tilknyttet din paypal kommer opp i din bestilling 🙂

    12. Malin: Tja det er et godt spørsmål. Jacquard er nok mer et ord på hvordan stoffet er laget, enn hvordan stoff det er, men dette sier jeg uten 100 % sikkerhet, så ta det med en klype salt. Jacqard er i alle fall fra gammelt av en måte å veve stoffet på som gjorde at de kunne lage store mønster. Stoffet er litt tykkere enn jersey ja, men tynnere og lettere enn isoli. Vevd stoff er det samme som fast stoff (altså uten stretch), stikket har stretch 🙂 Håper det var litt til hjelp!

    13. Cc: Har du prøvd fra en annen enhet enn mobilen? Her er svar fra support: det er egentlig litt umulig å svare på siden vi ikke vet noe om leseren eller hvilken device/operativsystem e.l vedkommende bruker eller om personen har ad-block? Videoen fungerer når jeg tester herfra, men dette kan påvirkes av mye, for eksempel støtter vi ikke gamle versjoner av Explorer og vi kan tidvis ha noen problemer på noen versjoner av IOS på iPad.

    14. Marie: Det kan du 😀 Men den er jo ikke like lekker der sømmen skal være synlig, som på armene og i oppbretten på bunnen av genseren. Der ville jeg nok spandert på meg en tvillingsøm, siden den da er mye sterkere enn rettsøm, og du får fleksibiliteten som du ikke får om du syr to rettsømmer ved siden av hverandre. Uten stretch i sømmen, vil sømmen ryke lett når det er stretch i stoffet 🙂

    15. Malin: For en flott kallenavn 😀 Det er nesten ikke enkelt å vite forskjellen alltid, med andre ord det er ikke så mye som skiller, og ja du er helt inne på noe. Hvis det er ribb i ordet, så er stoffet litt kraftigere, og har mer synlig “riller” i vevingen, noe som også gjøre at det har en bedre stretch. stretch jersey er ofte litt tynnere i stoffene, og finere vevet, er min erfaring. Jeg har delt en del stofftips, men ikke så detaljert som du kanskje lurer på her.
      Min erfaring er at det ikke er så avanser, og det meste kan brukes til over- og underdel eller til noe helt annet 😀

    16. Hei! Jeg ville gjerne hatt dette mønsteret, men får ikke til å bestille? Igår fikk jeg bestillt mønster til tights. Jeg prøvde linken til genseren i går også. Vil du sjekke link?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg