Sytutorial – kosebukse på under halvtimen

DET ER HELG! Og hva passer vel ikke bedre enn et nytt mønster, og en ny sytutorial når man har et par dager fri?
Det var en tid da jeg gledet meg til å dra på byen i helgene, nå er det litt mer slik at, ja, nei, jeg tror ikke jeg sier noe mer om den saken.

Denne buksa som jeg deler med dere nå er en skikkelig godbukse! Det er den klassiske joggebuksa, som er helt basic, derfor er den utrolig enkel å sy. Jeg er sikker på at de fleste klarer å klippe ut og sy den sammen på under halvtimen (i alle fall på andre forsøk, om man trenger litt mer tid til å studere steg for steg første gang).
Denne buksa er på en måte grunntrinnet før vi sammen kan begynne å avansere joggebuksa med lommer i siden, snorer i livet, rysjer på rumpa osv..

Denne buksa er helt nydelig å sy opp mange av, siden det er gjort på så kort tid!


Stofftips: 

  • isoli
  • vevet bomull
  • ribb til foten
  • strikk til livet

Ved å bytte ut isoli-stoff til et bomullsstoff får man et helt annet uttrykk på buksa, og begge deler passer kjempe fint til gutter som til jenter.

Mønster: 

Mønsteret på buksa går fra størrelse 74 til 128 (6-9 mnd til 8 år).

Når du har kjøpt et mønster fra meg, vil jeg sende mønsteret til din mailadresse i løpet av et par dager (Husk å sjekke søppelpost om mønsteret ikke dukker opp)

  • Mønster kosebukse med ribb på foten og strikk i livet, str 74 – 128

SNURR FILM FOR SYTUTORIAL

Masse lykke til!


– Speiltvillingene på Facebook – 

32 kommentarer
    1. Så gøy! Nå ble jeg insp, og fikk noen gode tips. Ser at jeg har gjort det veldig tungvint tidligere når jeg har sydd i ribb i bena 🤣 kunne man brukt ribb i livet også? Tenker lage buksa til baby.

    2. Takk på svar på forje kommentar, Stine 😊
      Tenk hvor kult det hadde vært å kunne sy en sånn skjønn joggebukse/kosebukse til seg selv for oss uten barn, eller med barn og selvfølgelig 🤗😊 Gu hvor skjønne bukser og ikke minst jenter !😄
      Også så fort de vokser, har fulgt dere en god stund og det er så kjekt å følge en så jordnær god dame som du 😄
      Fått så mye inspo fra bloggen din som jeg nok aldri hadde tenkt på selv😄
      Ha en fin helg dere ❤️❤️

    3. Du er så flink! Beklager om jeg har gått glipp av den informasjonen – men kan man sy hele buksa i jersey? 🙂 fant ikke så mange fine isoli stoff på stoff og stil:(

    4. Ida: Så herlig 😀 Så bra med tips, er så deilig når man ser en enklere måte å gjøre ting på 😀 Man kan fint bruke ribb i livet også, grunnen til at det er strikk på denne modellen, er fordi tights, kosebukse og selebukse fra den samme “sy-det-selv-høstkolleksjonen” er i samme stilen, men gradvis utviklet til det litt mer avanserte 😀

    5. Så fin den ble! Denne kunne jeg tenke meg å sy til meg selv om den kommer i voksenstørrelse en gang. Sikkert et dumt spørsmål; men hva er tvillingnål? Er totalt nybegynner innen sying🙈

    6. Hei når jeg skrev ut mønsteret i dag ble jeg litt usikker, på filmen har du 4 biter som blir til 1 bukse, når jeg leser på mønsteret så står d at man bretter dobbelt, da vil d jo begge bena henge sammen å d blir 2 biter?
      Har jeg misforstått? Fantastisk kjapp servise med å sende mønsteret😀

    7. Helga: Hei 🙂 Så flott at du spør her når du lurer på noe. Jeg som håpet at jeg skulle gjøre det bedre forklart ved å skrive at man skulle brette stoffet og klippe ut slik at man får to speiltvendte deler. Du klipper hele veien rundt, så da vil ikke delene henge sammen, men du får to speilvendte deler. Jeg var redd for at om jeg skrev klippes ut to ganger, så ville de med mindre erfaring kippe ut to høyrestykker for eks, og ikke snu mønsteret før ny klipping.

    8. Silje: Det raskeste hadde nok vært å spurt google, men det er en nål med to nåler på. Slik at man trer to overtråder, og får en dobbelt søm. Sjekk bilder i google så ser du lett hva det er. 🙂

    9. Du har inspirert meg til å begynne å sy! Har sydd litt før, men det har begrenset seg til gardiner, brødkurver og et par uferdige plagg til meg selv. Nå har jeg handlet stoff og skal sy matchende bukser til toåringen og babyen på åtte måneder, gleder meg!

    10. Hvor bred er strikken du bruker? Skjønner det er valgfritt, men hvilken bredde synes du blir best? 🙂

    11. Malin: Jeg tror denne er 4 cm, Men jeg bruker også mye 2-3 cm. 🙂 Jeg bruker mest 2-3 altså, men synes ikke det er store forskjellen på hva som er best

    12. Hei 🙂
      Jeg sydde nettopp buksen i str 6-9 mnd.. men den ble alt for liten over rumpen. Skulle jeg ha beregnet søm utenom mønsteret? Eller bør jeg bare gå opp en størrelse eller to i livet og beholde lengden??
      Jeg har ikke sydd noe før, men dette var kjempe kjekt 🙂 🙂

    13. Hei😊
      Har prøv mange ganger nå, men blir ikke kvitt ramma rundt oppskriften. Kunne jeg fått mål på hel lengde så jeg vet hvor mye jeg må forstørre bildet før jeg skriver den ut for så å klippe og lime til slutt?
      Hilsen Silje Bergem

    14. Silje: Hva mener du med “rammen” ? Om printeren din ikke skriver ut helt til kanten, så gjør ikke det noe. tape bare arkene inntil hverandre og tegn opp strekene i mellom om det mangler litt.
      Her har du et kontrollmål: frontstykke har en hel lengde på 72 cm på det lengste.

    15. Hei. Hvor mye koster dette mønsteret? Hvis jeg bestiller det får jeg da mal til å klippe etter? Hilsen Caroline

    16. Anonym: Det koster 50 kroner 🙂 Prisen kommer opp når man trykker på linken 🙂
      Hvis du bestiller, før du mønsteret i malen din, som du skriver ut selv, og så kan du klippe etter den størrelsen du ønsker å sy i 🙂

    17. Åh, så utrolig kjekt med video som viser hvordan! Fikk meg et aldri så lite aha-tips der! 😃
      Jeg bare lurte på åssen dissa er i str.? Hvor langt opp i str har du regna med bleierompe f.eks.?
      Jeg kjøpte et annet mønster på en slik type bukse, og da jeg klipte ut for str. 86, passet den storesøstra som bruker 104. 😯 Er det noen slike forskjeller her? 😊

    18. Ingrid: Så herlig å høre!
      Jeg tar utgangspunkt i gjennomsnittlige mål på de ulike størrelsene hos barn, samtidig bruker mange leverandører ulike størrelsesguider – derfor er det for eksempel stor variasjon mellom Cubus sine barneklær og Newbie- serien til Kappahl. Jeg håper jo at en str. 86 skal passe de barna som bruker den størrelsen, og jeg har ikke fått noen beskjed om at mønsterne spriker fra normen på størrelser 🙂

    19. Hei! har du en annen måte jeg kan betale på? har prøvd og legge til nytt kort på pay pal men funker ikke! skulle gjerne hatt mønster på denne!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg