Hva hvis det begynte å brenne!

/ Annonse /

Vi har brannøvelser hjemme i huset, og gjør det til en lek sammen med barna. 
If Forsikring har laget en brannøvelse som heter brannleken, og du finner den på → brannleken.no

Nå skal jeg fortelle litt om hvorfor vi startet å leke denne leken, underveis vil dere se litt bilder fra vår brannlek, og litt senere skal jeg også få redigert ferdig filmen jeg laget under brannleken vår. 

 Krabbekonkurranse – moro under lek, viktig i tilfelle stor røykutvikling

En uskyldig men skremmende setning.
Det er ikke så mange månedene siden jeg kjente det gikk et kaldt grøss igjennom meg da jeg overhørte en samtale fra mine barn, der de satt og lekte for seg selv: “Om det hadde begynt å brenne, hadde jeg løpt opp og gjemt meg i sengen!” (Vi snakker opp i andre etasje, innerst i et rom). De hadde nylig hatt brannøvelse i barnehagen, så brann var åpenbart et hett samtaleemne. At brannen var noe de skulle flykte fra hadde de åpenbart fått med seg, men jeg skal si deg at denne moren fikk det travelt med å fortelle litt om brann i hjemmet også. 


Hvordan komme mest mulig effektivt ut av huset om brann oppstår mens man sover, har du flere nødutganger? 

At brann er farlig, og varm det er noe barna fort lærer seg. Å lære barn å ha respekt for en vedovn i huset, et stearinlys, eller en ildfast form rett fra stekeovnene er enkelt. Vi prenter det inn i hodene deres fra før de kan gå og vi sier “au au!” mens vi peker. De mest nysgjerrige barna trenger ikke prøve mer enn en gang før de selv erfarer at det er dumt å ta på den hypnotiserende flammen fra stearinlyset.  

Men hva med en brann?! Det faller ikke like naturlig å prente inn hvordan barna skal handle i en slik situasjon, nettopp fordi det ikke er en situasjon vi opplever daglig. Og selv hvor mange ganger jeg har tenkt over hva vi skulle gjort om en brann oppsto mens vi sov, så måtte jeg ta meg i at jeg aldri har tatt opp dette med hverken barna eller mannen. Jeg fatter ikke at jeg kan ha unngått å inkludere de i brannøvelse tidligere – snakk om å droppe en livsviktig trening! 

Faktisk er jeg litt flau over meg selv som ikke har enset brannøvelse med en tanke! Litt roligere ble jeg av å vite at jeg absolutt ikke er alene om å glemme å ha brannøvelse i hjemmet, men enda mer urolig blir jeg av å vite at det kun er så få som 4 % som holder brannøvelse i hjemmet!!! 


Hvordan komme seg raskt ut uten å springe hverandre over ende

Jeg gjentar: Så lite som 4 % har brannøvelse hjemme!

I 2016, var det over 3000 branner! Det er på tide å våkne opp! 

Øver du, vet du lettere hva du skal gjøre om det skulle oppstå brann. I en panikk situasjon så er det lettere med det som sitter naturlig. Derfor er det ekstremt viktig å øve, så alle vet HVA de skal gjøre. 

Jeg kjenner jeg blir så engasjert at jeg nesten skjelver 


Gå direkte til møteplassen utenfor huset 

Brannsikkerhet redder liv
Når sjekket du røykvarslere sist? Når sjekket du om brannslukningsapparatet er på grønt felt? Vet alle i huset hvor brannslukningsapparatet står? Og hvordan det fungerer? Vet alle i huset at det er viktig å krabbe ut av huset, om røyken er tykk? Og hvorfor de da bør krabbe? 

Ved å ha brannøvelse i hjemme finner du kanskje også ut at et brannslokningsapparat står ugunstig til i tilfelle brann, eller at ting ikke gikk helt som du planla. Det å vite hvordan du skal tilrettelegge er også en viktig del av brannøvelsen.


 Barna fikk være med å bestemme møteplassen på trampolina, kanskje husker de den da enklere om de får lov til å velge, og foreldrene er enig i at plassen er et trygt møtested. 

BRANNLEKEN! 
Jeg tørr å innrømme at jeg har vært dum som ikke har gjort dette tidligere. 
Brannleken kan lekes med barn i alle alder, det er også viktig for de voksene i huset. If Forsikring har gjort det til en morsom lek med masse nyttig informasjon. Det koster deg ca 10 minutter å leke brannleken hjemme, men det kan bety veldig mye mer om det en gang oppstår brann. Så GJØR DET! 

Det koster så klart ingenting å leke brannleken. Faktisk er viktigheten med å ha brannøvelse så viktig at If Forsikring har laget en konkurranse i tillegg, hvor du kan vinne brannsikringspakker. Konkurransen kan du klikke deg inn på når du har fullført brannleken, eller du kan finne konkurransen HER. 
Det viktigste er uansett at du leker brannleken med familien din!

Åpen dag på brannstasjoner i hele landet 23. september! (se hvilke åpne brannstasjoner du kan besøke i ditt nærområde)

I Brannvernuka kan du besøke en brannstasjon og se hvordan brannfolkene har det på jobb. Du får lære mer om brann og brannvern, delta i konkurranser, se på brannbilene og mye annet. En spennende og lærerik dag for alle!

/ Bli forberedt du også! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

6 kommentarer
    1. Det er så viktig! I sommer fikk jeg selv oppleve hvor skremmende og farlig røyken kan være. Jeg våknet opp i en leilighet full av røyk en natt da det brant under meg. Ble ført rett i ambulanse og fikk masse oksygen før jeg ble kjørt til sykehuset. Heldigvis gikk alt bra! men det er så viktig å vite hva man skal gjøre. Jeg tok med meg lommebok/mobil/nøkler i det jeg gikk ut (har det i gangen), men det at man ikke skal bruke tid på å ta på seg sko som vi har fått repetert opp igjennom alle barneårene våre satt tydeligvis i. For jeg gikk rett over skoa og ut barbeint.
      Vi har brannvernsuke på jobben nå (barnehagen) og det er så viktig å inkludere de små også!

    2. Kristine: Uff, skrekken! Men så bra at det gikk så bra! Og samtidig så viktig at du deler din opplevelse, for å understreke hvor viktig det er med brannøvelser i hjemmet sammen med barna <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg