Operert nesen

  Det var i går at jeg delte passbildene mine på Snapchat. Tanken bak var så klart å få dere der ute til å humre litt for dere selv, ved å se på mitt eldgamle passbilde med alt for svart eyeliner, og bryn som var blitt visklet ut, og ved å se på mitt nye bildet med bryn og sleik der altså.

  Passbilder er vel verken kjent for å være spesielt flotte, eller av god kvalitet. På mitt eldgamle passbilde har jeg et meget sterkt lys over meg, som kaster flatterende ekstra skygger under øynene, og lyser opp nesen min til en hvit klatt, og ja, brynene forsvant til det bare så ut til at jeg hadde to prikker til bryn. Når sant skal sies så hadde jeg ikke så meget med bryn på den tiden, men det har jeg ikke nå heller, forskjellen er bare at den gangen var det poppis med smale bryn, mens i dag fyller jeg på og tegner de litt lengre slik motebildet i dag er. 

  Litt overrasket ble jeg allikevel da jeg fikk inn denne kommentaren:
  “operert nesa siden første passbilde eller?”

  Først lo jeg, det kunne jo kanskje se slik ut, men så ble jeg litt skuffet. For når ble det normalt å stille et slikt spørsmål? Jo, i vår tid. Kanskje passet spørsmålet godt til meg, jeg er tross alt er en blogger, jeg er av de heldige som også kan leve av å være blogger, så da burde jeg vel kanskje ha operert nesen! Eller hva? Det er jo nemlig slik det har blitt.  

  Et par ganger i året har alle bloggerene som er innunder plattformen til Nettavisen møte. Det vil si at jeg møter Norges mest profilerte bloggere. Sist jeg var i et slik møte, like før sommerferien tenkte jeg over en ting. Jeg kikket på alle de flotte kvinnene rundt meg, alle med hver sin unike personlighet, og alle med hver sin dyktighet innenfor sitt felt. 
Midt i denne tankerekken, så var det som jeg så meg selv fra utsiden, der satt jeg og skilte meg ut. Rart ikke sant? Noen bloggere var så klart større enn meg, mye større, andre var mindre, men en ting har vi til felles, vi liker å skrive, og vi liker å dele og inspirere. 

Skilte meg ut
  Men jeg skilte meg ut, fordi der satt jeg med bare litt maskara på vippene jeg arvet av min mor, lepper av minimal størrelse, oppstoppernesen etter min far og farfar, mitt eget hår, litt slitt gammel neglelakk, et par brekte negler og pupper som kanskje ikke kvalifiserer seg til en skikkelig pupp – begge to til sammen en gang. 

  Jeg skal ikke gre alle over en kam, det er så klart andre bloggere som verken har restylane, sili’tits eller extensions. Det er bare det at det er veldig få blant toppsjiktet.
  Hva folk gjør med sin egen kropp bryr meg et sted midt bak, og jeg står for at alle skal få gjøre det de selv ønsker – det er ikke mitt problem og heller ikke min bekymring å ta stilling til. 

  Det som skremmer meg derimot er at det har blitt mer normalt å endre på utseende sitt enn å ikke gjøre det i bloggverden, og da handler det plutselig om så mye mer, for deres mål er å inspirere og nå ut til alle jenter og kvinner i dette landet. Det er klart det påvirker oss! Da skapes det plutselig en trend som er langt verre enn trenden om å ha en veltrent og slank kropp spør du meg. For plutselig er man ikke en gang bra nok om man passer på vekten, trener og spiser sunt.. 

Bekymret som mamma
  Som mamma til to jenter, så er det det som skremmer meg. Jeg ønsker ikke at de skal operer nesen mindre, og leppene større, for hver gang noen gjør det så mister de litt av karaktertrekkene som var å finne i et vakkert og unikt ansikt, som skilte dem fra de andre.  

 Derfor må jeg nok dessverre skuffe alle som lurer på om jeg har operert nesen eller fylt opp leppene. Det eneste jeg har operert er en føflekk bak kneet, da jeg var 4 år og holdt et hardt grep rundt yndlingsbamsen min. Jeg kan love at inngrepet ikke var av kosmetiske grunner. 

/ Så jeg kan nok ikke bidra med noe særlig til operasjonstrenden, annet enn å minne dere på sjekke opp skumle føflekker! 😉 
 


– Speiltvillingene på Facebook – 

18 kommentarer
    1. TAKK for at du ikke har restylane and god knows what, TAKK for at du er naturlig vakker! Er skremt selv jeg… er glad jeg ikke må vokse opp nå…

    2. Herlig post! Og herlige deg 😘 Hurra for sånne innlegg!
      Jeg trenger et lite tips. Hvilken øyebrynspenn/pudder bruker du? Jeg får det seriøst ikke til. Øye bryna mine ser verken ut som søstre eller venner, haha 🙈
      Jeg hadde også et sånt arr på låret. Går an å skjære bort og sy igjen, men hey, det arret er en del av deg nå, sant? 😘😘
      Klem fra meg

    3. Syntes nesen så lik ut, jeg. Men vet og av erfaring at sånne passbilder ikke er de mest flatterende. For å si det sånn; jeg hadde tenkt å bytte bilde på bankkortet en gang, og bildet var så fælt og ugjenkjennelig at jeg nesten ikke klarte å se på det, rev det i 1000 biter og kasta det.. og har fortsatt samme, gravide fjes på bankkortet idag som for 9 år siden 🙈😅
      Syntes det nye bildet ditt var fint! Mitt nyeste er ikke i nærheten av pent 🙈
      Elsker at du er så jordnær og ekte! Takk!

    4. For et fantastisk innlegg!! Deler dine meninger her. Er mamma til tre små berter som er både opptatt av hvordan de ser ut og spekket med personlighet. Skummelt hva de allerede henger seg opp i! Jeg sier faktisk jeg, at de er UTAKKNEMLIGE om de går rundt med komplekser for bitte små ting. Det er flust med mennesker som har kroniske sykdommer, og det ene med det andre, kanskje et ordentlig forbrenningsproblem, eller mangler et ben eller to, har muskelsykdommer eller andre mer eller mindre alvorlige ting. Det er så mye..! Også er de født i en frisk kropp, med et vakkert ansikt, og kan gjøre hva de vil i livet!! Nei her i gården får de være takknemlig for akkurat den kroppen de har fått. Men det må læres. Det er altfor mye uforståelig fokus det ute! Litt av et press våre håpefulle må stå imot. 🙂 Jeg DIGGER at du er så jordnær og ekte. God bless you! 😄❤

    5. Takk!! Sånne innlegg liker jeg!
      Hvorfor kan vi ikke se ut som oss selv lenger… Jeg vil se ut som meg selv, helt til jeg dør, akkurat slik besteforeldrene mine gjorde og slik foreldrene mine kommer til å gjøre. Ikke fikse og trikse.
      Selv om jeg er aldri så misfornøyd med størrelsen på puppene, og kanskje har litt merkelig nese…

    6. Syns avsnittet rett under “Skilte meg ut” var dårlig skrevet. Du skriver at du ikke bryr deg om hva folk gjør med sin egen kropp og er for at folk skal gjøre det de vil, men likevel så “henger” du ut disse samme folkene i det avsnittet hvor du snakker om lepper, vipper osv? Det er jo folk som har lange vipper, fyldige lepper, smale neser etc naturlig, men i det avsnittet får du det til å høres ut som om folk som har disse karakteristikkene, automatisk må ha gjort et inngrep for å oppnå dette. Hvis du virkelig mener at du ikke bryr deg om hva folk gjør, så hadde du ikke skrevet de tingene du har skrevet i innlegget. Jeg skriver denne kommentaren fordi jeg syns det er trist når vi kvinner må henge hverandre ut i stedet for å støtte hverandre og valgene vi tar, til tross for uenigheter. Jeg kan skjønne at kosmetiske inngrep kan skremme foreldre fordi de så klart tenker på deres barn og ikke ønsker det presset på dem, men skal jeg være helt ærlig – hva så om ditt barn velger å fikse på utseendet? Så lenge de er den samme personen med viktige og gode verdier, så er det det viktigste.

    7. Så flott skrevet Stine! Takk for at du setter fokus på et svært viktig tema. Til tider blir man oppgitt over hvor fake verden vi lever i…hvor alle skal se like ut liksom. Og du er så natulig flott som du er:)

    8. Det er bare så fantastisk at du ikke har operert noe, ikke fylt i leppene (som ser SÅÅÅÅÅ kunstig ut på alle som har gjort det), men at du er deg selv 🙂 Jeg blir helt oppgitt over at “alle” skal se ut som dukker i ansiktet. Det er lite til forbilder for unge som sliter med selvbildet.

    9. Du er en fin motvekt til mange av de andre toppbloggerne! Det er alltid kjekt å klikke seg inn på bloggen din, du skriver ekte, morsomt og variert, og som tobarnsmor kjenner jeg meg godt igjen i mye av det du skriver… 🙂 keep up the good work! 😉

    10. Ann: Jeg synes du har mistolket innlegget mitt, for ja, jeg mener at folk kan gjøre hva de vil. Men det at brorparten av de som vi skal se opp til har endret på utseende, vil så klart påvirke resten av befolkningen. Det er en etter min mening en usunn trend, for det vil så klart gjøre at færre liker sitt naturlige jeg, og flere vil derfor gjøre noe med det.
      Det at folk er forskjellige, at noen har lange vipper, fyldige lepper og smale neser naturlig har ingenting med saken å gjøre. 🙂

    11. Har sagt det før og sier det igjen, det er dette som gjør deg til min favorittblogger. Jeg føler meg ikke som en stygg utilstrekkelig jente når jeg leser bloggen din. Ikke misforstå meg, du er så utrolig vakker! Men jeg blir inspirert, jeg blir motivert og ikke minst underholdt. Jeg liker at det ikke er noe fjas eller tull her, det du skriver i overskriften passer til teksten under. Du er et friskt pust i en bloggverden full av piss. Satt litt på spissen da 😉

    12. Til Ann: Du spør: Hva om ditt barn velger å fikse på utseendet? Ja, hva så? Du trenger ikke å støtte verken dattera di eller venninna di i et slik valg. Kanskje akseptere det, men ikke “støtte” det. Om min datter fortalte meg at hun ville fylle i leppene eller puppene, ville jeg aldri applaudert det. For så lenge alle slike unødvendige inngrep støttes, blir det bare flere og flere som gjør det. Det er jo bare tull!

    13. Jeg er helt enig med deg Stine!!! Liker deg som du er! Syns synd på de som endrer kroppen og med det personligheten fordi andre skal skryte av dem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg