Sytutorial – kjole med tyllkant

Da kommer kjoleoppskrift nummer to til mønsteret jeg delte i går. Til denne kjolen brukes det samme mønsteret som på kjole med krage, men det er noen få forskjeller (Beskrivelse under “VIKTIG INFO OM MØNSTER” lengre ned på siden)

Kjolene er blant jentenes favoritt kjoler i hverdagen, det er rart hvordan de små barna fører at litt tykk kan løfte en hverdagskjole til å bli selve festkjolen. Perfekt fordi de da kan få ha på seg en kjole i barnehagen også, da denne er super behagelig å ha på.

Stofftips: 

Jeg har sydd kjolen i jersey, men den kan også sys i andre myke stoffer:

– jersey
– fleece
– isoli
– Jacquard

– Tyll til tyllkant.


Mønster: 

Dette er mønsteret som er til begge de to kjolene fra “sy-det-selv-høstkolleksjonen” Mønsteret på kjolen går fra størrelse 74 til 128 (6-9 mnd til 8 år). Tutorial til kjolen med kage kan du se her. 

Når du har kjøpt et mønster fra meg, vil jeg sende mønsteret til din mailadresse i løpet av et par dager. (Husk å sjekke søppelpost om mønsteret ikke dukker opp)

Mønster til kjole med krage / tyllkant str 74 – 128

 

VIKTIG INFO OM MØNSTER

1) Bruk alle mønsterdelene med unntak av mønsterdelene til “krage”

2) Tillegg knappestykke: klipp ut to rektangler, en med mål 2,5cm x 12 cm, en med mål 5 cm x 12 cm

3 ) Klipp av 3-4 cm på lengen, langs bunnen av kjolen, om du ønsker å ha en tyllkant nede.

4) Klipp ut to remser tyll i ønsket bredde, jeg har klipt ut remser på ca 25 cm bredde. Remsene klippes da langs hele bredden av stoffet. Har du kjøpt tyll som er 145 cm bredt, så skal remsen bli 145 cm lang og 25 cm bred. Ønsker du en smalere eller bredere tyllkant nede klipper du etter eget ønske.

SNURR FILM FOR SYTUTORIAL

video:kjole m tyllkant

– Se flere sytutorials her –


– Speiltvillingene på Facebook – 

6 kommentarer
    1. Hei! Gleder meg til å ta frem maskinen for første gang og prøve å sy til jentene mine.
      Men et spørsmål helt off topic! Hva slags farge har du på neglelakken? Er på jakt etter no slikt og de jeg kjøper er ofte for lyse og synes neste ikke. Vil ha en fin mørk brun farge.

    2. Takk for mønstrene! Jeg har kjøpt alle sammen, men er litt usikker på utskriftene… Printeren lager en liten marg og jeg er usikker på om den skal klippes bort før jeg setter arkene sammen eller ikke? Jeg trodde den skulle bort, men på buksemønsteret måtte den med for at linjene skulle passe (jeg måtte bare tegne mellom gapene/forlenge streken). Kunne du oppgitt ett lengdemål pr oppskrift slik at jeg vet om mønsteret stemmer? Feks hvor lang er tightsen fra toppen bak og helt ned i str 6år? Og hvor lang er kjolen? Det holder å få mål for én størrelse. Er det riktig, så vet jeg at resten er riktig. Jeg fant ut at tightsen ble altfor kort ifht størrelsen, så der måtte jeg endre (hadde en tights i en av størrelsene liggende). På forhånd takk!

    3. Malin: Det er nok bare det at ikke alle printere skriver helt ut, så hvor kontrollmålet stemmer, så skal du lime arkene inntil hverandre, og ikke klippe bort noe, men heller tegne i mellom slik du sier du har gjort om det blir litt borte i bunn/toppen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg