Leke med gode mønster

I dag har jeg brukt tiden på noe som jeg absolutt ikke hadde tid til – nemlig å sy. Vi reiser som nevnt til Færøyene til torsdag, og innen den tid må jeg rett og slett vaske det fjellet med klær som jeg har samlet på baderomsgulvet. I det jeg ser at kleshaugen er litt for stor, så slår min dårlige side ut, og i stedet for å prøve å få vasket klær, ryddet og pakket til vi skal dra av gårde, så tar jeg i stedet fram symaskinen og later som at klesvaska skal gjøre seg selv på magisk vis.. Aiaiai! Men så utrolig mye mer spennende det er å sy enn å rydde! 

Jeg fikk dempet syabstinensene med å sy en ny genser til Otilie. Så får jeg nok vente til etter helgen med å sy en til Olivia også. 
Det er jo helt herlig å ha nye mønster, og til denne genseren har jeg brukt mønsteret til → genser med hals ← som jeg har delt tidligere. Denne gangen har jeg sydd genseren i et stoff som heter isoli, og er det stoffet som er klassisk i de grå joggebuksene. Siden det ikke er mye stretch i dette stoffet, har jeg klippet av 1 cm rundt hele halsen, slik at halsåpningen er litt større enn når jeg syr genseren slik mønsterbeskrivelser forteller hvor jeg bruker elastisk stoff. Det er en viktig ting å bemerke seg om man vil sy “genser med hals” i et stoff uten stretch, da halsen kan bli trang over hodet om det ikke er stretch i stoffet. 

Med noen ekstra detaljer
Som dere ser så er ikke genseren helt lik de jeg har laget tidligere, denne gangen har jeg lagt til noen ekstra detaljer, og det er en av de tingene jeg elsker når jeg har et godt mønster. Da er det enkelt å gjøre om litt, for eksempel klippe av litt av lengden på armene, og erstatte med en ribb-avslutning og tilføre noen ekstra pyntedetaljer. Det er ikke mer som skal til for at det virker som den nye genseren er en helt annen genser enn de tidligere som er helt enkle. 

– Se også innlegget med mønster og sytutorial for utgangspunktet til denne genseren 

Nå får jeg hive meg rundt, sette på en klesvask og komme meg til barnehagen for å hente hjem gulljentene. 
 


– Speiltvillingene på Facebook – 
 

11 kommentarer
    1. Så flott sett du har sydd, flott detaljer og! Skjønner godt du utsetter andre ting for den kreativiteten.
      Chris

    2. For en fin genser! Hva har du egentlig gjort nederst på armene? Kantet med svart og deretter sydd på ribb? Hvordan får du sydd ribben på? Det ble innmari fint 🙂

    3. Så fin genser! Likte den så godt at jeg gjerne skulle ha sydd noe lignende til meg selv. Digga halsen med snorene og den kule lomma. Men har ikke kommet helt opp på det nivået enda. Akkurat nå prøver jeg å sy sammen et indianer telt til babyrommet,etter mønster fra stoff og stil, men du verden.. ikke så lett å forstå beskrivelsen. Derfor jeg digger at du legger ut film også. Da blir det så mye enklere.

    4. Ida: Stoff og stil sine mønstere er jo som å lese greskt! Haha, så jeg forstår godt at du klær deg litt i hodet der. Håper du kommer i mål med et fint resultat 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg