Sytutorial: selebukse

På tide med en ny sytutorial, sendt “direkte” fra Færøyene.
Vi er på tur, og venter nå på flyplassen for hjemreise, jeg hadde på forhånd av turen gjort halvklart dette syinnlegget, slik at jeg kunne få det ut i startet av helgen. Jeg innså ganske raskt at med mye på programmet hver eneste dag, ble det litt for risikabelt å sende ut innlegget før jeg visste om jeg kom til å få tid til å sende ut mønster.

Nå er vi altså på vei hjem, etter en fantastisk tur til Færøyene – noe som også skal bli veldig godt – og rutinene får jeg starte opp igjen nå med det samme.

Stofftips: 

Denne selebuksen er enkel å  sy, og en morsom variant til andre bukser. Selene er festet med trykknapper noe som gjøre det enkelt å ta den av og på. Til dennne buksen anbefaler jeg å sy i det stoffet som heter Isoli. Det er det klassiske joggebuksestoffet, og egner seg derfor ypperlig fordi stoffet er mykt og behagelig, i tillegg er det et enkelt stoff å sy i siden det er lite med stretch.

Du kan så klart sy buksa i andre stoffer, (jersery, jacquard, fleece, bomull, ull) Men bruker man et tynt soff som dette, vil jeg anbefale å lage et ekstra stykke fra livet og opp (altså det som danner buksen til en selebukse). Så syr du det stykke på rette mot rett på frontstykket, slik at man får dobbelt bryststykke. Da vil formen holde seg bedre ved slike stoffer.


Mønster: 

Mønsteret på selebuksen går fra størrelse 74 til 128 (6-9 mnd til 8 år).

Når du har kjøpt et mønster fra meg, vil jeg sende mønsteret til din mailadresse i løpet av 24 timer. (Husk å sjekke søppelpost om mønsteret ikke dukker opp)

Mønster til selebukse str 74 – 128:

SNURR FILM FOR SYTUTORIAL


– Speiltvillingene på Facebook – 

16 kommentarer
    1. Hva koster mønsteret? Synes du skulle opplyse om pris i innleggene, nå som du har begynt å tjene på disse, før man logger seg inn på Paypal.

    2. Hei! Elsker sytutorialsene dine! Har sett alle videoene, men har ennå ikke kjøpt noen mønster. Synes denne buksen var kjempefin, så vurderer å kjøpe denne, men har noen spørsmål jeg håper du kan svare på 🙂 Er det beregnet plass til bleier? Og er dette en smal bukse, eller vil den passe til barn som er litt “knubben”? Jeg har to gutter på to år som ligger godt oppe på kurven, og det er mange bukser som blir for smale for dem. Skjønner jo at jeg kan lage buksene i en stor størrelse, og så bare korte ned på lengden på beina, men passformen blir ofte penere hvis klærne faktisk er sydd i en fasong som passer kroppen 😉

    3. Hei! 🙂 vil bare si at jeg er en stor leser som leser bloggen din vær dag og alltid kjekt å trykke se inn her 🙂 du virker så morsom og hyggelig 🙂 å så er du så flink til å sy og lage ting fra både igjennbruk å natur materialer 🙂
      Men jeg har et spørsmål som egentlig ikke angår dette innlegge her skjønner du 🙂 siden du har to vakre små jenter som er 4-5år og aldri lest eller kanskje det er litt privat men uannset det jeg lurte på var at har dine småbarn hat småmark en gang og eventuelt hva du gjør for hindre spredning uten om kur på dere alle. Lest litt om dette men syns det er så mange forskjellige meininger om dette på forum osv 🙂 har selv ei lita hente med har ikke dette alltså men har vært smistabke of jeg syns det er så guffent og tenke på at jeg nesten for litt panikkanfall :p Hehe men så syns jeg du bruker så rolig rundt alt som skjer FKS som rotta på kjøkkenet for så ikle så lenge siden :p

    4. Savner den gamle bloggingen din, jeg, Stine.. I en lang periode nå har du kun lagt ut noe som ligner på lange forhåndsskrevne innlegg og sy-tutorials. Ingen veldig personlige innlegg som kun om handler deg og det du driver med utenom syingen. Savner litt vanlig hverdagsblogging, rett og slett.. Dette er ikke på noen måte vondt ment, bare en liten tanke fra meg! Ellers håper jeg du haddde en fantastisk tur til Færøyene <3

    5. Gleder meg til å sy denne buksa! Et spørsmål: går det an å lage seler som krysser på ryggen istedet for halterneck eller vil det ikke fungere å feste selene bak siden det er strikk der? Vil det bli klumpete å sy de fast til strikk-kanten? Også har jeg et spørsmål til tyllkjolen. Til en 8 åring som synes tyll er barnslig, kan man sy på en slags rysjekant av jersey istedet? Gjøres det isåfall på samme måten?evt ikke legge stoffet dobbelt som med tyllen men bare sy en kant med tvillingnål? Vet det finnes en rysjefunksjon på overlocken min, men har ikke lært meg det enda..☺

    6. Malin: Så herlig å høre 😀 Alt går vel, så du må gjerne prøve på det 🙂
      På kjolen med tyllkant kan du bruke hvordan stoff du vil, det går helt fint å sy med dobbel jersey også 🙂 Jeg har i alle fall god erfaring med det 🙂

    7. Anna: Jeg takker for tilbakemeldingen 🙂 Det hender balansegangen mellom “å lage ting” og “personlige innlegg” blir litt skjelvt, så jeg da er det fint med en påminner <3

    8. Anonym: Tusen takk 😀
      Vet du, der har jeg ingenting å komme med altså 🙂 Hvis du mistenker noe, vil jeg foreslå å ringe legen din, eller gå på et apotek og spørre 🙂

    9. Liv: buksene er nok normalsydde, i størrelser som matcher nameit og kappahl sin newbie serie – noen synes de kan være litt smale i modellene. Men som du selv nevner så skal det ikke være verre enn å legge til en halv cm på sidene av mønsteret for at det skal være nok.

    10. Challa: Det kan jeg så klart gjøre. Prisen kommer opp hos meg når jeg trykker på “kjøp her” og da ser jeg prisen før jeg velger å betale, derfor trodde jeg ikke det var et problem 🙂

    11. Som kommentar til det Anna skriver, så vil jeg bare si at jeg gjerne skulle hatt kun syinnlegg!😊 Jeg skummer igjennom de andre innleggene hvis jeg gidder, men det er syinnleggene jeg virkelig elsker, så der har vi forskjellige ønsker!

    12. Jeg har erfart, etter å ha sydd to kjoler med tyll i forskjellig str, at armene jeg klipper ut ikke passer.. Når jeg nåler de fast til skulderen så mangler ca 1,5cm på hver side for å nå helt ut i kanten på kjolen. Det gjør at jeg må sy kjolen smalere når jeg syr hele sømmen fra under armen og ned langs kjolen. Er det meningen å strekke stoffet på armen slik at det når helt ut eller hva gjør jeg feil? Jeg har vært nøye med å klippe riktig og har altså erfart dette med to ulike størrelser.

    13. Mia: hmm. Det hørtes mye ut, har du målt opp forskjellen når stykkene ligger flatt? Jeg har ikke opplevd det samme, men jeg bruker stretchen i stoffet til å tilpasse også. Samtid så laget jeg den samme genseren i isoli, og opplevde det ikke der. Det ville i alle fall strekt den litt lengre, men om du korter av en halv cm på hver side, så gjør ikke det noe. Det er godt med vidde i kjolen 🙂

    14. Malin: Ikke sant 🙂 Jeg må derfor prøve å finne den balansen som gjøre alle happy. 😀 Beste er jo å produsere enda mer, men steike det tar tid å sy også, og da går fort tiden 🙂

    15. Hei!
      Jeg har kjøpt oppskrift og skulle snurre av film for tutorial, men kommer bare opp at siden ikke eksisterer.. Hvor finner jeg fremgangsmåte for å sy buksa?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg