Fottur i skogen kl 7 om morgen

/ Annonse / 


Fredag morgen var ryggsekken ferdig pakket fra kvelden før, og jeg dro jentene ut av sengen en time før soloppgang. Ulltøy, tur klær og varme sko for tre personer sto på rad og rekke, slik at vi bare kunne hoppe inn i klærne og komme oss avgårde. Vi kjørte de knappe to kilometerne til der skogsstien fører opp til toppen av åsen, slang ryggsekken på ryggen, og marsjerte opp den bratte bakken i et høyt tempo for å få med oss de første stråler solskinn på åsen sammen med frokosten som var pakket med i sekken. 

Det var rett og slett like fantastisk som jeg hadde forestilt meg det! 



Jeg delte en del bilder på Snap- og Instastory under turen vår, og fikk da inn veldig mange spørsmål om skoene og klærne jentene hadde på seg. I dag skal jeg derfor ta for meg skoene til jentene, for de ønsker jeg å fortelle litt om. 

Da vi gikk av sted klokken 7 om morgen var det bare 5 grader i luften. Da er riktig klær helt vesentlig for at man skal ha det gøy på tur, og fottøyet intet mindre. Vi tråklet oss igjennom veldig ulendt terreng, med mye kvist og steiner på stien. Andre steder var det bekker og søle som krysset veien vår. Der det er vanskelig nok for en voksen å gå, er det enda verre for et barn. Så å ha sko som virkelig støtter hele foten og ankelen, og holder foten tørr og varm er et av hovedprinsippene for at barna også skal få gode opplevelser av friluftsturer, eller bare timer med lek utendørs i barnehagen.

Fryser man på føttene, fryser man over alt. 

Jeg skal fatte meg i korthet så det ikke blir trøttene, men jeg må få lov til å fortelle litt om skoene: 
De nye skoene for sesongen er nyheten, ECCO Snow Mountain, som er en komplett høst og vinterstøvel. Skoene har så klart GORE-TEX® som gjør at skoene puster selv om de er helt vanntett. Mønsteret i sålen gjør at skoene har et godt grep, også på underlag av snø og is. Så dette er skoene som gir varme barneføtter igjennom hele vinteren, og som i tillegg er enkle for barn å stramme og løsne fra føttene. 

Det er for en grunn at ECCO er verdenskjent for sine gode sko. De leverer i kvalitet, men også i design. Se på alle disse detaljene! Personlig elsker jeg at skoene er i en såpass mørk farge, for selv om lyse sko er lekre på skohylla, er det en veldig kortvarig glede. 

En kostnad med stor verdi. 
Jeg tviler på at jeg er alene når jeg sier at barna alltid får mye dyrere sko og ytterplagg enn det jeg spanderer på meg selv, det er jo heller ingen hemmelighet at det koster å ha barn. Men jeg tenker at det blir hva en gjør det til. Sko og ytterplagg sammen med sikkerhetsutsyr er de tingene som prioriteres høyest i dette huset, og er derfor nesten det eneste vi bruker litt ekstra med kroner på. Barn som er for dårlig kledd har det rett og slett ikke gøy ute i det hele tatt, og det å skape gode minner ute mener jeg er så utrolig viktig i en verden der alt blir digitalisert og barna sitter mer på rumpa enn de noen gang har gjort. 

Det er dette som gir minner

ECCO Snow Mountain og mange andre gode høst og vinter sko finner du så klart på landingssiden til → ECCO ←

Ha en nydelig søndag! Vi skal tilbringe den i naturen med familie og et nydelig høstvær. 


– Speiltvillingene på Facebook –

15 kommentarer
    1. Så din teori er at barn som ikke er kledd i gullkorn design,ecco,bergans og nameit ikke har det like bra som andre barn? Hvis foreldre kunne velge vil jeg tippe at de fleste hadde kjøpt det dyreste og «beste» til barna sine,men sannheten er at et fåtall har muligheten til det. Selv om du kan leve av bligging finnes det ganske mange som jobber og sliter for noen usle kroner,med 5 barn,som ikke kan bruke 3000 kr på ett vinterantrekk.

    2. Anonym: Jeg må nok få si at du muligens mistolker mine holdninger veldig her. Klær har ingen betydning for om et barn har det bra.
      I dag er det salg i annen hver butikk, så å finne gode kjøp har aldri vært enklere. Handler man vinterprodukter på våren kan man få det til innkjøpspris.
      Eller man kan kjøpe brukt på finn. Det bogner jo av fantastiske barneklær av kvalitetsmerker som nesten ikke ser brukt ut. Så hva man betaler for et plagg om det er det ene eller det andre, blir hva man gjør det til tenker jeg. Så gjør man det som fungerer best i sin familie 🙂
      Hos oss har jeg for eksempel aldri hatt dobbelt med skift av all ting, som veldig mange har. Vi har hatt én vinterdress, og det har holdt fordi vi har valgt etter “best-i-test” priser. Samme med sko, da holder ett sett klær/sko hele dagen i barnehagen, og så får vi heller vaske og tørke om ettermiddagen, om ungene har badet i søle hele barnehagedagen. 🙂

    3. Hei:) Hvordan er størrelsen på mønstrene du selger? Tenker å sy den fine kjolen med tyllkant til en 4åring. Vurderer å sy i str 110. Er den kjolen stor i størrelsen?

    4. Mari: Størrelsene er tilnærmet like nameit og newbie, om du kjenner til de. Det er jo slik at mange fireåringer bruker str 110 i klær, så det kommer jo egentlig an på barnet. Men det er jo uansett ikke slik at det er enorme forskjeller en størrelse opp, så du kan fint sy 110 til en fireåring.

    5. Anonym: Jeg legger ut link, fordi det ofte er lettere enn å alltid svare på mange spørsmål om hvor klærne er i fra 🙂 Dette er også butikken til en veldig god venninne, så da er det hyggelig å fortelle at klærne faktisk er kjøpt hos henne, selv om det ikke er reklame 🙂

    6. Jeg er helt enig med deg når det gjelder barn og ordentlige uteklær og ikke minst fottøy. Skal man få barn til å bli glad i å være ute så er det viktig at klær og sko er i riktig størrelse, at det har god kvalitet og at det passer godt til den årstiden/klimaet det skal brukes i. Med litt planlegging så kan ALLE ha klær med god kvalitet til barna sine. Kjøp vinterklær for neste år på salg om våren, kjøp brukt osv. Når det gjelder sko så kan det være veldig lurt å kjøpe nytt siden de former seg etter foten til brukeren. Godt poeng dette med gode klær og veldig relevant siden vi beveger oss inn i den kaldeste årstiden.

    7. Noen vil misforstå teksten,dessverre. Det bugner ikke av penger her heller,men vi klarer oss godt,og ja,vi kjøper gjerne Reimatec vinterdress,reima/viking sko,og det KOSTER! Men erfaringen er at skoene/ytterklærne holder godt. Vi har heller ikke alt i merker,langt derifra. Mye er kjøpt på tilbud også! De skoene så veldig gode ut 🙂 kanskje vi blir å kjøpe de neste sesong 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg