Ord som paralyserer hjernene til barn

Dette er hva som skjer i ditt barns hjerne i det du sier setninger som ligner på dette: 

– “Nå må vi skyndte oss!” 

– “Kan du forte deg?” 

– “Vi har det veldig travelt, få opp tempo!”

– “Nå er vi nødt til å gå, om vi skal rekke det” 

Jeg har nemlig drevet å forsket litt på akkurat dette, og jeg har kommet fram til at det er noen spesifikke ord, som får hjernen hos barn til reagere på helt forunderlig vis. Hjernene deres fungerer helt fint om man bytter ut de spesifikke ordene i setningene over. 

 Du kan si: “kan du bøye deg”, og barnets hjerne vil memorere hva å bøye seg betyr, før hodet sender signal ned til hofteleddet og barnet knekker av midt på i en flott bøy. Altså fungerer det helt utmerket.

 Du kan også si: “Vi har det veldig gøy, få opp lydnivået”, og barnets hjerne aktiveres i et høygir, sender signaler ut til hele kroppen, så barnet hopper som en gal med armer og bein, og hyler ut sitt høyfrekvente skrik i full entusiasme. Hjernen fungerer altså helt utmerket der også. 


Klærne er fra beelino.no

  I det du derimot putter inn ordene skyndte, forte, travelt, tempo, rekke. Da er det som om hjernen går altså helt bokstavelig i stå.

Hjernen slutter å virke  
  Den ene reaksjonen når et barn hører en av de nevnte lydene, kan være at hjernen simpelthent slutter å virke, slik at barnet blir stående med åpen munn og et tom blikk, beina slutter å avlyde, og beveger seg kanskje i en sirkel før barnet spankulerer baklengs i et tempo som en snegle kan ta igjen. Kommer det et distraskjonsmoment forbi, noe som kan være et annet menneske, men også en løvetann i veikanten, så er det som om hjernen aldri har sett på maken. Plutselig står barnet helt stille og kikker med sitt tomme blikk på hva i alle dager det kan være, et menneske? en løvetann? 
 I det du prøver å få kontakt, kanskje ved å si, hallo, eller barnets navn, så er det ingen hjemme før du hever stemmen eller laget et lite klapp med hendene. Og rekasjonen til barnet blir da: “Hææ?” 

Hjernen sender ut feil signaler
  Den andre klassiske reaksjonen til et barn som hører et av ordene: skyndte, forte, travelt, tempo, rekke. Er at hjernen begynner å sender ut helt feil signaler til resten av kroppen. Hjernen kan foreksempel sende ut signal til fotsålen, og si nå klør du så infernalsk under foten, at du blir helt rabiat. Eller hjernen kan sende ut signaler til beina om at de skal løpe, men så klart i helt feil retning.
  Det mest klassiske feilsignalet hjernen sender ut i det barnet hører skyndte, forte, travelt, tempo eller rekke, er når hjernen sier, akkurat i det barnet er ferdig kledd på og kommet seg ut døren: hei, hei, hei, du må skiikkelig på do altså! Både bimilim og bomelom! 

Jeg vet ikke med deg, men jeg tror vi bare blir nødt til å gi opp hele bruken av skyndte, forte, travelt, tempo og rekke. For åpenbart er det ord som paralyserer hjenene til de stakkars barna våre. Det kan jo ikke være bare bare når beina slutter og avlyde, og i stedet fører barnet til bakvendtland. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

 

11 kommentarer
    1. Hei Stine! Helt plutselig kom jeg til å tenke på hesten din, og måtte gå inn på bloggen og se hvordan det står til med henne… Ser at du ikke har skrevet om henne på lang tid, vil du ikke lage et oppdaterings innlegg om henne? 🙂 Veldig gøy å se Tyra på snappen din også, hun er jo sååå søt 😀

    2. Den mintgrønnfargen på ulltøyet er så nydelig! Men hvor har du funnet stor nok bukse? Min 4åring må ha 110, enn finner bare opp til 98…

    3. Heihei:) jeg har sendt deg en privat melding på facebook ang. oppskriften på sengegavl du har laget! Håper du har mulighet til å sjekke:)

    4. Jeg elsker dette innlegget!!! Det er SÅ sant det du skriver der. Jeg opplever daglig akkurat det du skriver, men min snart 4 år gamle sønn. Han er som Ferdinand som lukter på blommorna hver morgen, og spesielt de morgenene modern har tidlige møter på jobb 😉
      Herlig at du tar det opp! Her vanker det tidligere vekking fremover 😉

    5. Hei, Stine! Jeg er veldig glad i bloggen din, og lar meg inspirere enormt av mye av det du lager og finner på. Jeg studerer også utviklingspsykologi, noe som innebærer mye lesing av forskningsartikler. Derfor vil jeg råde deg til å henvise til kildene du har brukt når du videreformidler slik informasjon. Personlig lurer jeg på om du kanskje mistolker noe av det du har lest, men jeg er ingen ekspert (ennå!) og kan selv ta feil, og da blir jeg desto mer nysgjerrig på kildene bak innlegget ditt. Fortsatt god forsking på barnepsykologi!

    6. Oda: ?? Hehe. Det var meningen at det skulle være en humoristisk måte å tolke hvorfor barn blir verdens tregeste så fort man prøver å få dem til å forte seg. Ingen kilder bak det innlegget her altså 😉

    7. Hahah! Nå lo jeg faktisk høyt for meg selv. Ganske bra forklart😂 (Også måtte jeg le litt av “Oda” sin kommentar, hihi! Jaja, lett å misforstå😅)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg