Mobbet for kanarifugl-prosjekt

Er det nå jeg skal fortelle at jeg ikke fikk lov av mannen å skaffe meg en kanarifugl i bur, så i stedet satser jeg fullt på å tiltrekke meg alle nabolagets småfugler ute?

Neida, det blir dummere enn som så, og jeg har fått høre min tabbe med jevne mellomrom de siste årene.
Det hadde seg nemlig slik at vi et år fikk et matbrett til fuglene med sugerkopper på, til jul. Den var laget av hard plast, og helt gjennomsiktig. På den måten kunne man feste den rett på for eksempel kjøkkenruten og studere alle småfuglene som skulle komme å spise av matbrettet. 
Jeg var ivrig med å få det hele opp, reiste på butikken så fort den var åpen, kjøpte fuglemat og fylte opp beholderen som var festet på utsiden av kjøkkenruten. 

Så ventet jeg, og ventet… Det gikk en måned, fuglematen ble ikke rørt. Jeg ble mer og mer skuffet. 

 “Hvorfor er det ingen fugler som vi spise av maten jeg har satt ut!” sutret jeg til mannen min en ettermiddag jeg satt å kikket ut på det fulle matbrettet.
 “Er det lov å spørre hvordan fuglemat du har kjøpt?” spurte mannen og viste et lite tegn til smil i munnviken

Jeg fant fram posen med fuglemat og rakte den mot han. 
 
  “Jeg kjøpte bare en pose på butikken”, sa jeg litt snurt.  
  “Se det ja, jeg tror du kan vente en stund til med å få fuglebesøk i alle fall, ved mindre du har plantet ut noen kanarifugler i det siste?”

  “Kanarifugler?” spurte jeg og snudde posen tilbake til meg, der ble jeg stående å stirre inn i de svarte øynene til to undulater, en blå og hvit og en grønn og gul en. 

Det kom aldri noen spurver, meiser, eller dompaper til denne fugleforeren i alle fall.  

Man lærer heldigvis av sine feil, og selv om det aldri ble noen suksess med fuglebrettet av plast, så ble i alle fall dette det. Alle oss fire tilbragte flere timer ute i verkstedet i går, pappaen ryddet i verktøy, mens jentene og jeg rotet, fant kvister i skogen, og noen plankerester i låven. Og med super hjelp fra begge jentene skrudde og bant vi sammen et nytt fuglebrett, sjarmerende skakt, skikkelig hjemmelaget, og så helt perfekt. 

Lykken ble stor da småfuglene tok turen innom bare minutter etter at fuglebrettet kom opp i det gamle epletreet. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

5 kommentarer
    1. Det er så hyggelig med fugler utenfor vinduet. Dukker stadig opp fugler vi ikke har sett før😊
      Men jeg ønsket å tipse om en ting da jeg så ditt fine fuglebrett. For noen uker siden var jeg på et foredrag med NOF OA som anbefalte å lage foringsstasjoner som meiseboller eller fuglemater i steden for fuglebrett. Grunnen til dette var at på fuglebrettet spiser ikke bare fuglene, de legger også igjen avføring. Dette kunne føre til mer smitte mellom fugler.
      Jeg har derfor laget en fuglemater med innvendig skråvegg hvor det sklir ned mer fuglemat etterhvert som fuglene spiser(smågodtboksprinsippet). Og så er det bare en liten kant fuglene kan stå på for å spise.

    2. Jeg blir bare SÅÅÅÅÅ glad når jeg ser at folk mater småfuglene. Jeg er ivrig fuglekikker, som også registrerer fuglene jeg ser, men mest av alt har jeg glede av å se dem, og mate dem. Du KUNNE forresten fått fugl på kanarifuglfrøene også, men solsikkefrø, meisboller og nøtter er sikrere lokkemiddel 🙂 (Villfuglblanding anbefaler jeg egentlig ikke, sa det meste av frøene i blandingen IKKE blir spist). Jeg har registrert mer enn 130 arter i min kommune i år 🙂

    3. Bjørg: Wow, 130 arter altså. Det er jo helt rått. Vi har solsikkefrø og jordnøtter i store spann, og lager meiseboller fra bunnen av, så det er et spennende prosjekt for alle sammen 😀

    4. Dette var skikkelig fint, og ville vært et supert prosjekt for klassen min. 😊
      Kunne du ha delt dimensjonene med meg, hvis du fremdeles har dem?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg