Når alt annet er litt mørke grått

Det lille som plutselig betyr så ekstremt mye. 

Jeg er sliten om dagen, kroppen jobber i mot meg, jeg ligger på sofaen, stirrer, rett frem for meg. I en hel time blir jeg liggende urørlig, barna sover, mannen er ute. Jeg ser på TV, men TV er sort, jeg har ikke orket å skru den på, jeg kommer ikke til å orke å skru den på. 

Mannen kommer inn, han bærer med seg en sekk med ved. Det er godt og varmt, for han fyret opp før han gikk ut. 
“Skal jeg ta med noe drikke til deg fra kjøkket?” sier han, i det han har tømt veden i vedkurven. Han kommer tilbake med et stort glass julebrus i hendene, så spør han om vi skal se på TV. Den TV’n jeg allerede har sett på i en time, uten at jeg orket å skru den på. 

Neste dag.. 

Vi kommer hjem, jeg er utslitt, lykkelig, svært lykkelig, det har vært en helt fantsisk dag, den beste på lenge. Det er helg, så vi slenger oss alle fire ned i sofan og ser en tegnefilm før barna må i seng. Øynene mine kjemper i mot, men de blir for tunge, så jeg sovner. Jeg sover i to timer, men tre ganger i løpet av de to timene, spør min mann om jeg skal våkne. Han spør for å være grei, i tillfelle jeg ikke hadde tenkt til å sove så lenge. Men han lar meg gli tilbake i søvnen gang på gang, fordi han ser at jeg ikke klarer å stå opp riktig enda. 

Det blir brått leggetid for de to små. Jeg våkner litt, de vil at jeg skal være med på kveldsstellet. “I dag er det min tur, for mamma er sliten” sier han, og de to jentene mine kryper helt tett inntil meg. Hun ene hvisker: “Mamma, jeg elsker deg”, hun andre gir meg ett lett kyss på munnen. Inni meg eksploderer det, som et titalls fyrverkerier laget av kjærlighet, på utsiden synes så vidt bare et smil. 

“Takk mine fine, jeg er så heldig som har dere!” Hvisker jeg tilbake, og selv om jeg bærer et smil om munnen, ruller øynene mine bak i hodet, jeg orker ikke holde de oppe.

Jeg tenker på alt jeg burde gjort, alt jeg skulle gjort, alt jeg ikke har fått gjort, men så stanser jeg, for de tankene gjør meg vondt. Så i stedet tenker jeg på hvor heldig jeg er som har tre mennesker rundt meg, som viser forståelse, medfølelse og omsorg. 

Plutselig betyr det så enormt mye når mannen tar en runde med støvsugeren, går ut med søppelet, lager mat, eller henter ved og fyrer opp slik at når jeg våkner neste dag og han har dratt på jobb, så kan jeg komme ned i en stue som er varm, og gå å lage frokost på et kjøkken som er ryddig og rent. (og der kom tårene mine, fordi takknemlighet over de små tingene blir så fryktelig stor, når alt annet er litt mørke grått) 

♥ ♥ ♥


– Speiltvillingene på Facebook – 

41 kommentarer
    1. Det gjør meg vondt å lese at du som alltid har inspirert oss lesere med ideer og prosjekter, nå har tunge dager med lite energi. Håper det er forbigående og at du finner deg selv igjen så fort som mulig. Gode tanker til deg ❤️ Vi lesere venter på deg, vi går ingen steder.

    2. Hei Stine. Tror ikke jeg har kommentert noe her før, men måtte bare nå! Har lest hvert ett innlegg siden jeg oppdaga denne bloggen for ca 3 år siden..og denne bloggen gir meg så mye. Takk for di fine innleggene dine..blir oppriktig glad når jeg ser du har lagt ut et nytt innlegg, og lever meg veldig inn i det du formidler. Tårene mine rant i dette innlegget altså, for noen fantastiske mennesker du har..og ikke minst for et fantastisk menneske og mamma du er! Håper du blir frisk og rask fort som bare rakkern 😉 Ha en fin dag!

    3. Ville bare legge igjen en veldig medfølende klem <3 kjenner meg så igjen.. man setter utrolig stor pris på de små tingene når man er fanget slik i egen kropp.. og så utrolig takknemmelig som man blir for de dagene som er gode <3 håper du føler deg bedre snart <3

    4. Kjenner så godt den følelsen av å sove og ikke klare å våkne. Min mann gjør akkurat det samme som din! Godt med forståelse. Har ingen råd eller tips. Bare pass på deg selv og ta valg ut fra hva som er best for deg! Ikke tenk på alle andre og burde burde. Du er verdens beste mamma for jentene dine uansett.

    5. Synes du er en fantastisk blogger og mamma! Tvillingene virker så trygge, snille og gode💛
      Men lurer bare på hvorfor du valgte å snu dem i bilen? Vet dere hadde isofix sete, men er jo anbefalt at barn sitter bakovervendt så lenge som mulig. Så lurte bare på hvorfor dere valgte beltestoler fremfor en bakovervendt som går til 25 kg?

    6. Martine: Tusen takk <3 Vi valgte å snu de da vi har hørt på anbefalingene om at barn bør sitte bakovervent til fylte fire år. Da de var fire var vi nødt til å kjøpe nye seter, og valgte da å snu jentene.

    7. Tusen takk for svar Stine! De andre bloggerne gidder ikke å publisere en gang, dessverre..
      Skjønner at alle foreldre gjør forskjellig og det som er rett for dem, dog skulle jeg ønske du ikke viste frem akkurat dette på SoMe da Trygg Trafikk anbefaler at bakovervendt skal brukes så lenge som mulig, minst til 4 år. Mange foreldre gjør dessverre det de ser andre familier gjøre.
      https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/1858-2/
      Dette er ikke noe kritikk, og som sagt synes jeg du er en super blogger og mamma! Leser hver dag og gleder meg alltid til å klikke inn her :):)

    8. Så vondt å lese hvordan du sliter og at det er vanskelig for tiden. Du må ta den tiden du trenger og jeg tror ingen av oss lesere vil forlate bloggen din uansett om det er ett innlegg om dagen eller ett i måneden. Jeg vil alltid være takknemlig for den fineste bloggen i Norge som du driver her!
      Samtidig er det så godt å høre at du blir tatt godt vare på av dine nære, det fortjener du så absolutt. ♡ Sender masse gode tanker til deg!

    9. Vondt å høre at formen er så dårlig. Håper at det snart snur så du får tilbake all den gode energien du hadde!
      Vet du årsaken til at du er så dårlig? Eller lever dere i uvisshet?
      Min datter var kjempe dårlig i fjor vinter, og uvissheten var det værste 🙁

    10. Dette var altså så nydelig skrevet, velformulert, ærlig, vakkert og rått <3 Du er virkelig en god person!

    11. God bedring! Og ikke stress med å føle at du “må” prestere og oppdatere bloggen, lytt heller til kroppen og spar energi til å bli frisk <3

    12. Hei Stine! Er ikke den som oftest kommenterer, men jeg leser hvert ord, ser hver en video og hvert bilde. Din blogg gir meg så mye og du er så utrolig inspirerende. Det er så fint å lese dine gode beskrivelser av hverdagsøyeblikk. Du utstråler en skikkelig varme gjennom det du skriver, og det samme gjør mannen og barna dine. La deg bli tatt vare på nå. Slapp av og finn tilbake til energien. Vi venter og heier på deg <3

    13. Kristine: Det er nok litt vanskeligere å gjøre det enn det kan virke som, husk at det faktisk er dette som er levebrødet mitt, men ingen inntekt om jeg tar meg “fri” <3

    14. Lina: Tusen takk <3
      Ja, jeg har opplevd dette en gang tidigere også, så jeg er ikke bekymret for hva det er, men frustrert over hva det gjør med meg. <3

    15. Mia: Åh, så vakkert skrevet <3 Tusen takk! Jeg lytter til kroppen, og jeg har det bedre når jeg får til å dele med dere, både fordi jeg da føler meg mer som meg selv, men også fordi jeg er en person som trenger å snakke eller skrive om tanker og følelser. <3

    16. Martine: Synes du det er galt at jeg viser bilder av at barna er snudd etter fylte fire år? Spør du meg, tror jeg at jeg kun kjenner en familie som også har hatt barnet sitt bakovervendt til fylte fire år.
      Det er virkelig en sak jeg brenner sterkt for – at barn skal sitte bakovervendt frem til de er 4, og for å være ærlig tror jeg det er der du må begynne. For å synes det er dumt at vi snudde barna våre etter de fylte fire, synes jeg er merkelig når de aller fleste her i landet snur de lenge før – Jeg ser barn helt ned i ett års alderen som er snudd framover.

    17. Kjære Stine. Har vært fast leser av bloggen din i mange år. Du har inspirert meg til å lage egen mat til barnet mitt da hun var baby, og du har inspirert meg til å begynne og sy klær til henne. Du har gått foran som et godt eksempel i forhold til sikring av barn i bil, og hatt barna dine bakovervendt til de ble 4 år. Mange snur barna sine mye tidligere! Jeg gleder meg til din kreative julekalender, du gjør så utrolig godt arbeid. Takk for at du også deler denne perioden i livet ditt med oss. Jeg blir varm i hjerte av hvor godt de tre andre tar vare på deg nå, og jeg sender deg mange varme tanker og håper du snart får bedre dager. ❤️ Stor klem fra meg

    18. Kjære fine deg! Nå måtte jeg kommentere noen ord til deg! Først og fremst vil jeg takke for ærligheten sin på bloggen, det er så godt å lese for oss andre i tillegg til at du er så inspirerende! Fantastisk å lese om mannen din og jentene dine som utstråler en så stor kjærlighet og viser det i handling overfor deg❤ jeg har selv følt på følelsen av en ubeskrivelig tretthet, frustrasjon over at kroppen ikke virker slik den skal og den nedadgående negative spiralen man blir fanget i. Ta vare på deg selv, og ta imot hjelpen du blir gitt🌻 felte noen tårer av dette innlegget. Du beskrev alt så inderlig nært! Takk for at du viser hele deg❤

    19. Ville bare si at du og familien din virker helt fantastisk. Elsker at du kan dele både de fine og de litt mer vanskelige dagene med oss. Håper du blir her og deler videre i lang tid. Stor klem flotte <3

    20. Sender deg en varm klem!
      Det er ikke så rart at kroppen din sier ifra at den er sliten. Jeg har lenge lurt på hvor du får all energien ifra. Tenk på at du oppdrar to flotte jenter, du har mange dyr du tar vare på, har sydd brudekjole, forloverkjoler, brudepikekjoler og hverdagsklær, du har stadig DIY prosjekter i tillegg til den vanlige hverdagen med middag og husvask osv. Andre hadde ligget under et teppe på sofaen for lenge siden med en sånn timeplan 😉
      Ta den tida du trenger for å komme til hektene igjen.
      Og må si du er heldig med dem du bor sammen med.
      Ønsker en fin førjulstid til deg og den fine familien din 🙂

    21. Uff, det er så grusomt å føle seg slik. Håper det ordner seg for deg snart <3 Lytt til kroppen, og forsøk å fylle dagene dine med alt som gir deg det lille ekstra av energi og glede <3

    22. Klem til deg! Har vært der selv og du er tøff som snakker om det! Det trengs mer åpenhet rundt dette! Det hjelper at man er bevisst på egen situasjon og at man har et godt nettverk!

    23. Kjære Stine <3
      Det du beskriver kjenner jeg SÅ godt igjen fra da jeg selv møtte veggen for noen år siden. Det er skremmende hva slikt kan gjøre med tanker og følelser som man gjerne ikke vil kjenne på. Men oppi alt; så er familien rundt viktig. Du er heldig som har dem som støtter deg uansett hva. Det kalles kjærlighet og forståelse,og det trenger man av og til litt ekstra av, som i slike perioder. Det er da man ser hva man har <3
      Ta den tiden du trenger, Stine. Jeg kjenner deg ikke, men jeg vet at dette klarer du deg gjennom. Bare ta tiden til hjelp. <3 Hilsen en trofast leser som DU inspirerer dag etter dag, ja, jeg har rett og slett blitt glad i denne kreative Stine som jeg "hører" snakke hver dag gjennom bloggen <3 🙂

    24. Kjære, kjære deg! Ta den tiden du trenger, vi er her når du er fylt opp med energi igjen. Det gjør godt og det gjør vondt, å lese dette innlegget. Både fordi jeg kjenner meg igjen og vet hvor tungt det er, men også på dine vegne. Nyt tiden hjemme og sammen med din kjære familien. Og husk: Pust helt ned i magen!

    25. Kjære Stine! Det er ikke ofte jeg blir rørt til tårer, men dette innlegget fikk meg til å gjøre det <3 Livet går dessverre ikke slik man ønsker det, og det kan gjøre vondt og være frustrerende. Du har hatt mye i hendene det siste året, og tydeligvis sier kroppen din nå stopp. Ta deg den tiden du trenger, håper du kommer deg på beina ganske snart <3

    26. Jeg vet ikke om det er noen trøst men jeg har hatt det sånn veldig lenge. Noen dager er bedre enn andre. Jeg er også to barns mor med hus, hjem og mann. En klesvask til taket, støvete gulv og sengetøy som burde ha vært byttet på. Men vet du. Det får bare være. Livet er her og nå. Og familien har det bedre med en mor som fungerer enn et skinnende rent hjem til en hver tid. Jeg kjenner igjen følelsen av å ville så mye mer enn kroppen får til. Men kroppen må få bestemme❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg