Lag julestjerner av finer remser

 3. desember – adventskreativitet 3. 

Dagens innlegg kommer lovlig sent, ikke var det dette som skulle bli årest 3. julekalender-luke heller, men det viser seg umulig å laste opp filmen til innlegget som skulle kommet i dag, så da får vi spare den godbiten til jeg har fått løst opp i problemet. 

Heldigvis har jeg noen innlegg klare på forhånd, slik at jeg fremdeles kan dele en godbit som denne når dagens plan går i vasken. 

Julestjerner av finer remser 

Disse råfine stjernene har du kanskje tidligere sett eller laget av papir? Her har jeg laget de av finer remser, altså treverk som er høvlet i tynne strimler. Finer remsene fant jeg på Panduro. En pakke på 5 cm x 1 m, er nok til å lage to stjerner på nesten en 50 cm i diameter. En pakke kostet: 60,- 

Jeg gjorde et forsøk på å beise remsene i samme farge som alt treverket jeg har i stuen er beiset i. En erfaring rikere fant jeg ut at limet satt dårligere på behandlet treverk, enn ubehandlet. Så jeg anbefaler egentlig å droppe beisen, eller gå for en annen løsning enn limpistol når stjernen skal lages om du beiser. 

Til en stjerne trenger du to remser. Først delete jeg remsene midt på. Så delte jeg opp hver remse i 3 strimler, ved å markere opp to streker med lik avstand i mellom langs lengden på remsene. Deretter klippet jeg opp fineren med en skarp saks. 

Når du har klipt opp de to remsene, skal du sitte med 12 like lange og like smale remser, men vi skal lage en side av gangen, derfor trenger du bare 6 strimer til å begynne med. Deretter finner du midten av to av remsene, og limer de sammen i et kryss. 

Så skal du ta to nye remser og sette på hver side av den ene midtremsen. Om midtremsen ligger under remsen på tvers, skal de to nye ligge over, slik at det blir annen hver. 
De to siste remsene skal da på hver siden av den andre midtremsen som da står alene. Pass på at de går over og under hverandre annen hver gang, og at alle endene stikker like langt ut. 

Så skal to og to ytterremser vris og limes sammen hele veien rundt. Når du har fått fire løkker, er den første delen ferdig, og du gjør det samme en gang til med de seks strimlene du har igjen. 

Når begge sidene er ferdig, skal de limes sammen. Dette gjøres ved at man legger de over hverandre slik at løkkene fyller tomrommene på hverandre. Så limes hver rette strimmel fast til løkkene, og du klipper av eventuelle overflødige rester. 

Stikk et hull i den ene løkken med en nål, tre i en tråd og heng herligheten opp 🙂 


 – Følg meg på Facebook for å få daglige kreative juletips fram til jul – 

3 kommentarer
    1. Hei! Jeg har lyst til å lage en, men finner ikke det jeg skal ha på Panduro sine nettsider. Kan du si noe om hva det heter eller hvordan pakningen ser ut? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg