Sy forkle til liten og stor

4. Desember – Adventskreativitet 4.

I går tok vi i bruk dagens kreative prosjekt, nemlig forklær til liten og stor.
Jetene fikk forklær i kalenderen i går, og jublet av glede over å ha fått sitt eget juleforkle. Superstolte tok de det på og hadde det på fra morgen av, selv om vi ikke dro til mamma før klokken var passer 13:00 for pepperkakebaking.

Jeg er jo bare nødt til å dele en forkleoppskrift på bloggen, for er det noe som er enkelt og nyttig å sy så er det jo nettopp et forkle. Samtidig er dette herlige julegaver å gi bort til andre. Om det er til et barnebarn, eller en bestemor. Det passer tross alt til alle.

Mønster: 

Har du et forkle liggende fra før av? Da kan du tegne etter det og lage ditt eget mønster.
For de som ikke har det har jeg laget mønsteret digitalt som du kan kjøpe, skrive ut og klippe etter. Mønsteret mottar du på mail så fort jeg rekker å sende (innenfor 24 timer)

  • Voksen- og barneforkle sammen:

  • Voksenforkle (one size)  :

  • Barneforkle (str 1-8 år):

 Når du er klar til å sy, er det bare å snurre film, så skal jeg vise en veldig god måte å sy forklær på.

Masse lykke til og kos deg bak symaskinen.

    1. Helt nydelig! 😊 Synes det er så vanskelig å få rette sømmer som ikke svinger hit og dit. Er det vanlig i begynnelsen, og at det blir bedre med litt trening? Tror du at det fortsatt kan være aktuelt å ha et online sykurs? Eller blir det litt mye med en ny baby i hus? Har full forståelse for det altså! 😊💕

    2. Lisa: Hmm, kan jeg spørre om du vvet hvordan stoff du har sydd i tidligere siden du har opplevd dette som et problem? ? Jeg tørr kanskje å gjette på at du har sydd i stoffer med stretch, for da har jeg sett dette problemet tidligere. Ofte er det at den som syr prøver å styre for mye, og holder stoffet litt igjen uten å være klar over det. Symaskinen skal gjøre jobben, hendene våre skal bare silkemykt styre.
      Her syr jeg i faste bomullstoffer, og da er det veldig enkelt å sy rette sømmer fordi stoffet ligger helt stødig 🙂

    3. Hei igjen Stine. Ja du har helt rett. Jeg har sydd i stretch stoffer. Det er nok kanskje derfor det har blitt litt ujevnt da. Skal prøve å la være å “styre” det for mye. Takk for tipset! 🙂

    4. Lisa: Så bra, da vil du kanskje oppleve at det går litt enklere. Noen stoff er litt vanskeligere å sy i en andre, er det mye stretch kan du skru opp stinglenden til 3. Da kan det også hende du vil føle det lettere å sy rettere sømmer 🙂