Migrene, medisiner og graviditet

Gårsdagen var et stort nederlag, slik det alltid er de dagene et migreneanfall rammer meg. ( Les gjerne innlegget: Et sant smertehelvetet, for mer innblikk) 

Synsfeltene forsvant klokken halv 8 om morgen. Mine to døtre på 4 år spiste frokosten sin i sofaen, brødskivene jeg hadde smurt uten å se riktig hva jeg drev med. Jeg krympet meg sammen under dynen i det hodepinen startet og synet kom tilbake. Jeg ble nødt til å ringe min mann, han måtte komme fra jobb og levere barna i barnehagen. Jeg sa til han at jeg skulle gjøre de klare. Alt som var igjen var å pakke ferdig matboksen. Jeg sto på kjøkkenet, følte rommet svaie rundt meg, kjente magen vrenge seg. Jeg sprang det beina bar meg, holdt hendene for munnen i et forsøk på å holde igjen et vulkautbrudd fra magen – jeg tror ikke jeg trenger å forklare hvordan det så ut rundt meg før jeg rakk fram til toalettet. 

Jeg er gravid, jeg kaster opp nesten hver dag. Jeg er migrenepasient, jeg kaster opp hver gang jeg blir syk. At jeg skulle kaste opp i går, var ventet, selv om det noen ganger kan komme litt brått på. Allikevel var jeg heldig, jeg kastet ikke opp før det hadde gått over en time etter jeg tok medisiner. Medisinene hadde blitt tatt opp i kroppen, og etter tre timer var jeg migrenefri.  

Pregnant woman taking pill against heartburn

Kan jeg ta migrenemedisiner som gravid? 

Det har rent inn spørsmål om jeg kan ta migrenemedisner, jeg som er gravid, og hvilke medisiner jeg bruker. Veldig mange har opplevd leger som har nektet bruk av triptaner (ulike former for migrenemediser) i sine svangerskap. Jeg tenkte derfor å fortelle litt om migrene og svangerskap ut i fra egne erfaringer, legesamtaler, og forskningsrapporter.  

Migrene under graviditet
Mange migrenepasienter opplever at migrenen blir betraktelig bedre, eller forsvinner helt under graviditeten. Jeg opplevde det slik under mitt første svangerskap, og nøt en hel graviditet uten ett anfall. Andre opplever en forverring av migreneanfall i sin graviditet, og som det fortelles – ingen graviditeter er like. I mitt nåværende, andre, svangerskap har jeg blitt rammet oftere og kraftigere enn normalt.

Forskningsresultat fra 2015 viser til at man kan ta migrenemedisiner, uten at det er fare for fosteret. 

Jeg håper at de fleste som har blitt frarådet å ta medisiner har opplevd dette før 2015. Allikevel forstår jeg at det enda er mange leger som fraråder migrenemedisner, fordi de ikke vet om det er trygt. 

Resultatene fra undersøkelsen utført igjennom et samarbeid mellom Folkehelseinstituttet, Universitetet i Oslo, St. Olavs Hospital og NTNU er hentet inn fra over 60 000 gravide.

Det ble undersøkt hvorvidt triptanbruk fikk noen konsekvenser for barnet. Det store antallet deltaker, samt at funnene ble kontrollert for både annen sykdom og for bakenforliggende sosioøkonomiske variabler, gjør undersøkelsen til den største og mest omfattende i sitt slag. 

  •  Det var ingen økt risiko for at barnet ble født med misdannelser etter mors bruk av triptaner under første trimester. 
  •  Det var ingen økt risiko for lav fødselsvekt eller for tidlig fødsel etter bruk av triptaner gjennom hele svangerskapet.

(kilde: folkeinstituttet )

Min lege sa noe fint til meg, og det samme ser jeg at forskning.no skriver;

   “Når det ikke er noe som tyder på at triptaner er skadelig for fosteret, er det antagelig mer skadelig at du skal gå igjennom et svangerskap å bli så dårlig som du blir av migrene.”

Snakk med legen, har ikke legen oppdatert informasjon om bruk av triptaner under svangerskap, be han eller hun undersøke dette for deg. De har tilgang til å lese seg opp, slik min lege har gjort. De kan også ringe til nevrologer og eksperter for å kunne gi deg riktig informasjon om de er usikre. 

Så langt det lar seg gjøre skal vi som gravide unngå et overbruk av medisiner, derfor skal jeg ikke si at alle kan ta triptaner under graviditet. Derfor er det svært viktig at du finner en løsning med legen din. Migrene oppleves svært forskjellig hos alle, noen har så hyppige anfall at det ikke vil være anbefalt å ta medisiner, og det kan være aktuelt å prøve med forebyggende medisiner i stedet. 

Innlegget – Et sant smertehelvete – skrev jeg etter mitt første migreneanfall i svangerskapet. Jeg tok ikke medisiner, fordi jeg trodde jeg ikke kunne.
Resultatet av det skremmer meg den dag i dag, for de smertene som var i sving den dagen bør ingen få oppleve. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

9 kommentarer
    1. Prøv heller å se det positive med graviditeten, vi skjønner og respekterer at du er i dårlig form, men det er jo bare oppkast og migrene der handler om på bloggen om dagen!

    2. God bedring, håper du får noen fine dager oppi alt. Jeg har et spørsmpl, jeg vet ikke om du vil svare på det men fikk dere tvillingene på ” natur” metoden? Og hvor stor sansynlighet er det for at dere får 2 denne gangen også?

    3. Svært viktig det du poengterer om å spørre legen sin om legemiddelbruk under graviditet.
      Vil også anbefale http://www.tryggmammamedisin.no. Dette er en offentlig nettside hvor leger og farmasøyter svarer på spørsmål om legemiddelbruk under graviditet og amming.
      Er selv både tvillingmor og farmasøyt og til tider skremt av alle velmente legemiddelråd som blir formidlet i forskjellige tvillingmorgrupper etc på nett.
      Håper det snart går bedre med både kvalme og migrene!

    4. Kan tro jeg leste alt jeg kom over ang migrene medisin når jeg ble gravid. Jeg visste at jeg ikke kom til å orke de sinnsyke anfallene jeg pleide og få. Og jeg landet på at jeg tok sjangsen. Heldigvis så fikk jeg ikke et eneste et etter 1 trimester. Men jeg tok de to ganger. Håper du også snart blir kvitt de. Mange gode tanker din vei 🙂

    5. Jeg har også måttet bruke tabletter i svangerskap. Og fryktet veldig hvordan det ville påvirke fosteret, og prøvde derfor å gå endel uten, med store smerter. Fikk da bortimot samme beskjed fra kirurg som hadde operert,som du fikk av lege,at det er verre for foster at man IKKE tar medisinene, enn å faktisk ta de.
      Så selv om jeg prøvde å holde meg til et minimum, så tok jeg alltid når jeg kjente at jeg MÅTTE.
      Håper du snart kommer til bedre tid i svangerskapet, hvor du ikke er så kvalm/spyr mer❤

    6. Chanett: Ja, det gjorde vi. Eneggede tvillinger kommer bare på “natur” måten. Like sannsynlig å få to sett tvillinger som å vinne to gange i lotto 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg