Lagt opp søm, begynt med strikking

Hvem skulle vel tro at denne utålmodige sjelen skulle få seg til å begynne å strikke? Sengeleie og graviditetsblødninger var visst svaret. Jeg er ikke akkurat en TVslave, så det ble noen sabla lange uker på sofaen, og jeg tenke: fader, om jeg en dag skal kunne strikke klær til mine barnebarn, slik mamma gjør til sine, så får jeg kanskje begynne en gang. 

Syingen la seg selv på hylla, for jeg orket ikke sitte, og det er vanskelig å sy i horisontal stilling. 

ÈN MÅNED har det tatt å strikke en bleietruse til baby, og den er ikke helt ferdig heller. 

Alle gode ting er tre, sier dem, og det tok tre startforsøk før jeg var kommet skikkelig i gang. Jeg bannet og klaget, stusset over strikkespråket som blant annet  sa: – Strikk 5 m ribb, og – Strikk så fram til begynnelsen av omg. Hvilket jeg tolket til – Strikk 5 meter ribb, og – strikk så fram til begynnelsen av oh my god! 

5 METER med ribb du liksom, det var tross at en truse til baby og ikke elefant jeg skulle lage. Oh my god sier bare jeg. 

Da jeg omsider koblet at m sto for maske og ikke meter, og at omg, sto for omgang og ikke oh my god! Så gikk det litt framover. Jeg strikket, og jeg strikket, og jeg strikket. Helt til min mann spurte: “Har du begynt på nytt enda en gang?”, hvilket jeg ikke hadde. 

“Neeei, men det tar jo asså så lang tid!!” snufset jeg misfornøyd tilbake. 

“Er det gøy da?” spurte han og kikket litt vemmelig bort på strikketøyet. 

“Haha, nei. Grusomt kjedelig faktisk!” svarte jeg, men fortsatte, en maske etter den andre, en rett en vrang, en rett en vrang. 

“Hvorfor gidder du da?” lurte han så klart på. 

“Fordi jeg synes det er fint med strikka klær, også synes jeg det er gøy når noe er ferdig!”. 

Enda noen uker fram i tid, var jeg kommet så langt på trusa, at jeg bare manglet å strikke ribbkantene til lårene. Jeg holdt strikkeverket mitt opp i luftet foran mann og sa: 

“Ta da! Se på dette du. Nå nærmer det seg!”

“Oi!” sa han imponert og fortsatte: “Sa du at du strikket til babyen?” 

Jeg kikket han inn i øynene, så over på trusa jeg hadde i hendene, så tilbake til han, og så sprutet vi ut i en latterkule. 

Babytrusa passer kanskje bedre til 5åringene i hus, enn til baby, men samme det vel, jeg har jo strikket min første truseluse! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

17 kommentarer
    1. Fin, den. Dessuten skal det vel stappes tjukk bleie inni, så kanskje den passer ganske så kjapt likevel. 5åringen har nesten ikke rumpe, så..:p

    2. Hahaha!!😂😂 sorry😅 Men jeg kan se “seansen” for meg🙊Ler med dere😂
      Strikking er jo kjempefint, Men det tar jo ååår før det er ferdig😪 En enkel bukse til barn kan man jo sy på 10 min. Så det blir jo litt langdrygt ifht(i for hold til😉) søm😁 Du skriver/forteller det så bra, at man kan føle man sitter å ser på🙊😄 Ha en fin dag💖

    3. Herlig! Skulle også lære meg å strikke når jeg var gravid for andre gang. Kjempestolt av den fine lua til babyen.bare et problem, den passet perfekt til treåringen…

    4. Så gøy at du også har prøvd deg på strikking! Du mestrer alt av håndarbeid du! Og joda, kanskje den ble litt stor, men så lenge det er for stort vil det jo passe på et eller annet tidspunkt 😉 Mye kjedeligere hvis det blir for lite!
      Hvis du ønsker andre stillesittende hobbyprosjekter kan jeg anbefale brodering. Å brodere julekalendere til barna mine er noe av det koseligste jeg har jobbet med. Å vite at dette er noe de kommer til å ha i mange, mange år, kanskje skal de arves videre, og generasjoner skal få minner knyttet til disse kalenderne er en veldig fin tanke <3 Det tar fryktelig lang tid å lage da.. men så varer de jo også lenge 🙂

    5. Hvilken oppskrift har du brukt? 🙂 Hilsen fortvilet strikkenybegynner, som prøver å lære å strikke slik at babyen min kan gå i søte strikkeklær-ikke bare bare!

    6. Det blir så bra så!! En strikk i midjen og en bleie inni så sitter den skal du se. Må også huske at truse til baby er ikke rett over rumpa, den går vel litt mer nedpå knærne tenker jeg😁

    7. hehe fort gjort å ta feil av strl.
      jeg er sprekkeklar men har enda ikke strikket noe til babyen. tålmodigheten er ikke der men det er veldig kjekt med hjemmelaget, ikke minst fint 🙂
      Jeg liker måten du skriver på etter du ble gravid, så rett fram og morsomt.
      Hadde vixen hatt en mammabloggkategori hadde du vunnet lett 🙂

    8. Liv: Hihi, ja, den passer vel en gang 😀
      Takk for tips, jeg husker jeg broderte en del som barn, men nå er formen bedre og jeg kan egentlig ikke vente med å få sydd igjen, rekker jo 30 plagg på tiden det tar å strikke en truse! Haha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg