Livet blir ikke slik vi planlegger det

Livet kan aldri bli slik vi ønsker det, det blir slik det blir. Det som utgjør den store forskjellen er hvordan vi velger å takle det.

Hva er meningen med dette innlegge? jeg vet ikke. Jeg tror jeg har behov for å prøve og sette ord på ting, klarne opp i tankene. Jeg skriver dette innlegget til meg selv, det er den type menneske jeg er, men jeg deler det jeg skriver, for kanskje, og bare kanskje er det noen som også gjerne skulle få satt ord på det hodet klarer å rote til.

Jeg har ikke angst, jeg er ikke deprimert. Allikevel er jeg nedstemt og tom på innsiden. Jeg føler det som en kulde er inni meg, og slukker alle ilder jeg prøver å tenne. Jeg har lyst til å kle meg i usynlige klær, jeg tar bare på meg sminke de få gangene jeg føler jeg må – det er de samme gangene jeg klistrer på meg et smil og later som alt er bra – for alt er jo bra, ikke sant. Så hva er det da!?

Jeg er skuffet. Over meg selv, så klart. Jeg føler jeg ikke duger, for jeg sa jo til meg selv at; NÅ! Nå er det nok, denne uken skal jeg være meg selv igjen. Jeg skal være hun med så mye energi inni seg, hun med så mange ideer at hun blir helt oppslukt av det verden har å by på og skuffet fordi døgnet ikke har flere timer å gi. 

Det går for en dag, men så den neste har jeg ingenting å gi. Jeg blir liggende å vente på at jeg kan legge meg om kvelden, bare bli ferdig med nok en elendig dag.

Livet blir ikke slik vi tror det skal bli, kanskje ved å innse akkurat det, kan jeg igjen åpne øynene og se verden som den er. Full av oppturer, gleder og kjærlighet, men også nedturer, tunge stunder og sorg. 

Jeg skal slutte å være så streng mot meg selv, jeg skal slutte å si at i morgen skal jeg ta meg sammen, for jeg vet ikke hva i morgen bringer. Og nettopp det er grunnen til at jeg gang på gang har ramlet igjen. Jeg vet ikke lengre hvor mange deadlines jeg har gitt meg selv for å komme meg ut av kulden og fine tilbake til den gamle nisten. Så slukker den på ny og skuffelsen over å ikke mestre skylder over meg. 

Jeg har jobbet mot meg selv siden jeg ble gravid, men gang på gang har jeg fått meg en på trynet på ny. Etterpå har jeg dømt meg selv for at jeg ikke fikk det til.

Jeg er lei av at livet gjør det vanskelig, jeg er lei av å føle meg nedstemt, jeg er lei av å gråte og jeg er lei av å ikke ville stå opp om morgen. Men jeg vet at det kommer flere tunge dager, flere tunge uker. På fredag mistet jeg en betydningsfull person i livet mitt, så enda er det mange flere tårer jeg skal gråte. 

Livet blir ikke slik vi planlegger at det skal bli, og når det svikter er det som om grunden forsvinner under meg. Som om jeg i blinde må famle meg fram fra mørket.

Så jeg har bestemt meg, jeg skal legge bort alle mål, jeg skal slutte å lete etter den jeg var, hun er inni meg, så hun kommer tilbake. Jeg skal ta dagen i dag som den er, og i morgen skal jeg ta i morgen. En dag av gangen, med et fokus for dagen: 

Hva kan jeg gjøre i dag, for at denne dagen skal bli en bra dag!? 


– Speiltvillingene på Facebook – 

52 kommentarer
    1. Takk for at du setter ord på det som så mange (inkludert meg selv) ikke våger å snakke om. Man føler seg så mislykket når en er tom og deprimert, til tross for at man har det godt. Heldigvis er ikke alle dager slik <3 Du er sterk og en inspirasjon for mange, husk det 🙂

    2. *klem*
      Du er mer enn god nok og akkurat nå er alt du får til en bonus i en krevende tid. Det er tung å være mamma og det er tung å gå igjennom en graviditet som ikke er den du så for deg. Det er ingen hast med hus og blogg, om noen måneder har du en nydelig jente til og det er alt sol betyr noe!
      Har slitt med mange av de samme tankene i min egen graviditet og vi jobber med å godta at de neste månedene er unntakstilstand, noen dager er det lettere å godta alt som ikke blir gjort enn andre.
      En kopp kaffe, litt sjokolade og kos er velfortjent når kroppen jobber så godt den kan <3

    3. Kjære deg❤️
      Prøv å lev hvert minutt og tenk heller tilbake på hva godt du gjorde den gode dagen, ❤️om du har et mål om bare å være god mor og kjæreste så er det nok for en dag❤️Plutselig er den vonde tiden over og lysere tider kommer🤩🤩ønsker deg lykke til med videre graviditet🤗🤗🤗

    4. For at dagen i dag skal bli bra så kan du tenke på de gode minnene du hadde med personen som gikk bort, glede deg over livet, gi et kyss til din mann og en mammaklem til dine to herlige jenter og ta livet med ro <3

    5. Håper virkelig ikke det var lille i magen som gikk bort?
      Men uansett hvem det er er det ufattelig trist når noe sånt skjer! Gode klemmer til deg og dine ❤️

    6. Hei, Stine! Klart kroppen blir sliten av å produsere frem et helt nytt mirakel❤ energien kommer tilbake etterhvert. Du får bruke tiden på sofaen og gjøre de små tingene du klarer så kommer du sterkere tilbake etterhvert 😍 du får ligge å tegne mønster på sofaene så har du det klart til du er frisk igjen ❤

    7. Kjære fine Stine! Dette er vondt å lese. Tror det er en god ide og ta en dag av gangen, bruk tid med jentene dine. Femåringene i barnehagen jeg jobber i har fått stor interesse for hekling og brodering, kanskje dette er noe jentene dine hadde likt? Noe dere kan gjøre sammen? Det er dessuten veldig terapeutisk.. her er små ting som koster lite energi men som gjør mine dager bedre: Myse mot solen, spise masse sjokolade, sette på en spilleliste med sanger jeg elsket for 5-10 år siden, se TV program som krever lite energi å følge med på (anbefaler RuPauld dragrace, mange sesonger med andre folks liv), ta en dusj…
      Håper ting ordner seg for deg snart, virkelig. Veldig synd å lese at denne graviditeten oppleves sånn.
      Mange gode klemmer

    8. Sender deg mange gode tanker 💛 Har selv mistet meg selv innimellom, med sterke kroniske smerter og småbarnsmor har jeg lært meg å sette pris på de små tingene. En fin tegning, gode ord, gode klemmer, ett ekstra kyss fra mannen, de gode samtalene 💛 Gang på gang kommer jeg frem igjen, jeg har lært at det går i perioder. Aldri gøy å ikke være seg selv 100%, men som du sier, du kommer frem igjen 💛 Frem til det skal jeg heie litt ekstra på deg, for det er kanskje nå du trenger det mest 💛

    9. Sender deg et ❤️ Tusen takk for et fantastisk flott innlegg! Du er veldig flink til å sette ord på ting! 🙌🏻😊

    10. Er du ikke takknemlig og glad for å ha blitt gravid og vente barn. Tenk på alle som har det verre og ikke får det til engang.

    11. Å Stine, det kom en tåre i øyekroken her. For du e så absolutt ikke aleina om å ha det sånn, vi e flere! Ikke at det egentlig e en trøst, men mer en bekreftelse på at det faktisk e mulig å ha det akkurat sånn og at man ikke e aleina. Ta dag for dag, gjør det du føle e riktig – ikke hva alle andre mene e riktig. Jeg tenker sånn i alle fall, og håper at en dag snur det og livet smiler igjen! I lengden vil alle de tunge dagene og mårningene hvor du ikke vil stå opp være forbi, og en står sterkere på andre siden 🙂

    12. Kjære Stine! I vårt samfunn har det blitt et voldsomt lykkepress; sosiale kanaler strømmer over av lykke! Livet er så mangfoldig og disse tunge dagene er også en del av oss. Du er så reflektert og er så modig i dine betraktninger; på denne måten er jeg helt sikker på at du gjør dagen lettere for andre mennesker💕 Det som ble vendepunkter for meg etter en lang, tøff periode, var å akseptere: nå er livet mitt litt uhåndterlig og tøft, sånn er det NÅ men det betyr ikke at det alltid vil være sånn. Nå handler det om å leve seg igjennom og ikke ha dårlig samvittighet for at ting ikke er som man ønsker.
      Klemmer og varme tanker fra en litt eldre mamma❤️

    13. Dette diktet henger på veggen min for å minne meg på at det er kun dagen i dag man kan tenke på og gjøre noe med.
      “Dagen i dag er en merkelig dag.
      Den er din.
      Dagen i går slapp deg ut av hendene.
      Den kan ikke få annet innhold enn du alt har gitt den.
      Dagen i morgen har du ikke noe løfte på.
      du vet ikke om du kan regne med å råde over den.
      Men dagen i dag er det eneste du kan være sikker på.
      Den kan du fylle med hva du vil.
      Benytt deg av det.
      I dag skal du glede et annet menneske
      I dag kan du hjelpe en annen.
      I dag kan du leve slik at noen i kveld er glad for at du er til.
      Dagen i dag er en betydningsfull dag.
      Den Er Din.”

    14. Tusen takk ❤️ Dette trengte jeg. Du satte ord på alle følelsene. Som jeg er sikker på at flere her har også!

    15. Kjære deg.
      Det er vanskelig å gi råd når man ikke har vært der selv, men vet du hva? – en ting er sikkert; du er nødt til å gi deg selv pusterom nå. Alt du har vært igjennom de siste månedene… utrolig krevende graviditet med MYE frykt, brått tap av et kjæledyr, pluss nå en nær person i livet ditt. De fleste hadde bukket under (har lyst til å skrive ?jenta mi? – men det blir muligens noe påtrengende når du overhodet ikke kjenner meg, en voksen dame på 58 år og bonusbestemor til to jenter på 6 og 4 år). Men jeg føler virkelig med deg nå og håper inderlig at du tillater deg selv å være sykmeldt til du føler deg klar for alle dine mange kreative gjøremål. Vi lesere er her når du er klar! Du er så utrolig dyktig!!
      Varm klem

    16. Kondolerer for tapet av en betydningsfull person ♥️ Vi begravde bestefar på torsdag, så jeg er litt oppi den samme situasjonen og det er tøft.

    17. Jeg var sånn i tredje graviditet. Like etter fødselen var det som å ta et jernlokk av hodet og jeg var utrolig lykkelig igjen.

    18. Hei Stine, tenker du er flott akkurat slik du er, slik du skriver og har det. Det er menneskelig, og jeg tror alle med litt omløp i hodet forstår at du ikke er akkurat som før, nå. Du huser av de største under på jord, og akkurat det er tøft nok uten en eneste komplikasjon og med komplikasjonene og presset du har, har hatt og står under så er det fullstendig normalt å føle som du gjør, og kanskje det blir lettere for deg når du bare akseptere at det er slik akkurat nå. Ingen klarer å være supermamma hele tiden og tenk på at du med å formidle det, også gir andre følelsen at akkurat det er helt ok og normalt (ja, det å ikke være på topp hele tiden) God bedring.

    19. Ok, dette innlegget kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt, det er som om du tok alle følelsene og tankene mine, sorterte de og skrev de ned. Tusen takk for et flott og åpent innlegg! Bare digger deg og bloggen din❤️

    20. Sender deg mange varme tanker, og håper at hverdagen din blir slik som du ønsker og at du får det bra inni deg igjen <3 masse lykke til fremover. Ønsker deg alt godt!

    21. Hold ut, ha motet oppe og gjør akkurat det du føler for. Det er perioder i livet som er vanskeligere å gjennomføre enn andre. Jeg liker å tro at det er de sterkeste som må tåle å gå igjennom noen virkelig kjipe dager, dager vi alle helst ville vært foruten. Jeg har troa på at du vil komme tilbake til deg selv før du selv aner det, men før den tid trenger kanskje den Stine du kjenner en liten pause. Ikke fra de aller nærmeste, for jeg tror det er de som gir deg mest akkurat nå, men fra alt annet mas og forventninger, fra alt som tapper deg for energi. Jeg heier på begge versjonene av deg akkurat nå og ønske deg all lykke, kjærlighet, glede og mestring.

    22. Ville bare skrive kondolerer 💔 Jeg har vært der selv, altfor mange ganger. Det føles så urettferdig å miste noen man elsker. Jeg har lest at “Gud utdeler ikke mer enn det en kan takle”, og sånn sett tror jeg at Gud syns du (og jeg) er noen skikkelig badasser! Ikke er jeg kristen, men syns det ligger noe i det uansett..
      Håper at lysere tider, sol og fuglekvitter kan smått om senn hjelpe på melankolien din! Ønsker deg alt det beste 💗 Husk at det er i motbakker det går oppover!

    23. Det var som å lese om meg da jeg var gravid! Håper det går over altså ❤️ ta en dag av gangen, gjør små ting som gleder deg. Om du ikke vil bli liggende i senga. Uff jeg tvang meg alltid opp og husker det ble verre når jeg tvang meg. Ikke tving. Gjør som du føler for. Ble så mye bedre da!

    24. Ville bare sende deg et stort hjerte. Det er lov å ikke være blid og glad hele tiden (selv om man kanskje føler at det er forventet). Ærligheten din er befriende – og forhåpentligvis hjelper det deg også å si det høyt. Husk at ting alltid blir bedre – og at det er mer enn helt greit å synes at livet er kjipt innimellom.
      I begravelsen til naboen min sa presten at livet er som et lappeteppe. Man trenger de mørke partiene for å fremheve de lyse. Snart blir alt bedre! 🙂

    25. <3
      Jeg tror noe av det viktigste vi kan gjøre er å innse at det ikke alltid er riktig å bli den man var. Å hele tiden ønske at ting kunne bli som de var. Vi er summen av alt som skjer med oss og vi må bare lære å bli kjent med oss selv igjen ettersom livet går. Livet går fremover, men vi er den vi er pga fortiden <3 Nyt tiden med å finne ut hvem jeg er, hva føler jeg nå, hva er viktig for meg nå. Perspektiv.
      Jeg har opplevd mye trist opp igjennom livet, men nå er jeg faktisk glad for alt jeg har opplevd. Det har vært fryktelig vanskelig til tider, men jeg er den jeg er pga det jeg har opplevd. Det tar tid å bli kjent med seg selv igjen, men det er så verdt det <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg