Hva f**n kan jeg ellers gjøre?

Jeg klør intenst rundt hele halsen og håndleddene, det ser ut som jeg lider av en kraftig allergisk reaksjon. Kløen hadde forsvunnet, om jeg bare kunne tatt meg en dusj, jeg kravlet nemlig oppi en haug med isolasjon nå nettopp. De mikroskopiske glassfiberpartiklene har som en magnet festet seg til de små glippene av hud, der dress og hansker ikke dekket helt til. En dusj ja, det hadde løst problemet, men jeg får ikke tatt meg en dusj. Nei, du ser det at jeg var nettopp i krypkjelleren til huset, for å tine vannrør inn til huset. En dusj blir ikke det samme uten vann. Så jeg sitter her i stedet, drikker et stort glass med brus, og gnager på en deilig remse sjokolade. Så klør jeg litt rabbiat på halsen igjen, og ler høyt, enda jeg sitter her helt alene i en stue der gardinene svaier i takt med vindkastene utenfor. Jeg hører på lyden av en rotte som prøver å ta seg igjennom kjøkkenviften like bak meg, og lurer på når den kommer til å lykkes med prosjektet.

Jeg tenker på sjokoladen som smelter i munnen min, smaksopplevelsen skjer ikke på tungen, men i hjernen, gjennom signaloverføringssubstanser og hormoner som dopamin, adrenalin og serotonin – er det rart vi blir gale etter den brune smeltende platen? 

“Denne sjokoladen var da veldig fortjent”, forteller jeg høylytt til meg selv, for i sannhetens navn: For hva f**n kan jeg ellers gjøre? 

/ Hilsen hun uten vann i kranen, i det trekkfulle rottereiret av et hus hun bor i. Vinteren er magisk, dere ! 😉 

 

20 kommentarer
    1. Vet akkurat hvor kjipt det der er, bikker gradene rundt -10 fryser det i røra på badet, så utrolig kjipt.. men da føler man virkelig hvor deilig det er og hvor heldige vi er når vannet kommer tilbake igjen 😁

    2. Kjære Stine:) Jeg fikk så lyst å gi deg en oppmuntring fordi du er så modig og setter ord på også vanskelig ting. Skulle gjerne ønsket at jeg var så moden og klok på din alder. Jeg har mistet mine foreldre med 1 års mellomrom. Man skulle tro at det er for mye sorg og savn til å klare å stå oppreist igjen. Men mennesket er en fantastisk konstruksjon. Seig som en vidjekvist om våren, bare vi VIL. Som du skriver så klokt, så kan vi ikke velge hva som kommer til oss, men vi kan velge HVORDAN vi skal ta i mot det som kommer. Akkurat disse ordene tror jeg kan bli en veiviser som gjør livet meningsfylt. Akkurat DU kan utgjøre en forskjell, du har så mye klokt og viktig å fortelle. For så mange av oss er så usikre. Snart vil du glede deg over solen som varmer, og kanskje ligge våken og vente på at nå er det innafor å stå opp, bare fordi du er så takknemlig og spent på hva den nye dagen vil bringe. Jeg VET, fordi jeg har vært der, men nå er jeg tilbake her, i nuet. Ønsker deg alt godt, og varm solklem fra Berit 🙂

    3. Ser at dette tipset kommer en halv dag for sent, men det kan jo prøves hvis du (eller noen andre her) befinner deg i en lignende situasjon senere en gang. Smør en feit hudkrem der glavaen har satt seg. Brukte dette da vi pusset opp i sommer. Fungerer overraskende bra 🙂

    4. Haha huff! Da hadde jeg vurdert å flytte, fulgt med deg en stund og er vel ikke første gang det gamle huset deres har bydd på hodebry! Kanskje du kan ta inn på hotell en natt så du får dusjet, eller enda bedre: Badekar! 😀

    5. Gleder meg til å følge husbyggingsprosjektet! Kan du ta en housetour i musehuset (øh, ja..), og vise oss litt rundt? Helt utrolig hva du har klart med “billig renovering” de siste årene! Klem fra kalde Østfold 🙂

    6. Uff, føler med deg! Men når dere kommer over i nytt hus, kommer det nok til å føles ekstra godt og man blir liksom ekstra takknemlig for hva man har, når man har prøvd noe mindre fint/dårligere først. er hvertfall min erfaring 🙂
      Og til Hanne litt lenger opp i kommentarfeltet; En foundation skal ALDRI matches mot hånden! Hendene våre har stort sett ikke samme farge som ansiktet. Bare fra hånden og opp til overarmen har mange helt forskjellige farger. Altså er det HELT naturlig å være lysere på hånden enn i ansiktet.
      Hilsen makeup-artist 😉

    7. Hvorfor er huset så kaldt? kan dere ikke isolere det bedre? eventuelt legge varmekabler i gulvene? og for eksempel flere varmepumper? :p har dere ikke gjort det pga kostnad eller er det andre ting som gjør at dere ikke får gjort det? Vi har en hytte på en plass det er iskaldt, varmen må stå på i alle rom for at rørene ikke skal fryse på vinteren, men så lenge varmen står på i gulvet på badet, og i gangen i tillegg til varmepumpe er det ikke noe problem.. det er godt isolert da.

    8. Helene: Vi skal starte påbygging av nytt hus om et år, og dette skal rives, det er grunnen til at vi ikke river opp alle vegger og gulv for å etterisolere og legge varmekabler. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg