Leggerutiner – var det så lett ?!!!

Helt plutselig slang hun ut et forslag fra løse luften. Forslaget var nok ikke egentlig tatt ut av løse luften selv om det virket slik for meg. Hun hadde jo hørt hvordan venninna hennes hadde det hjemme – og akkurat slik hadde hun lyst til å ha det også. 

Derfor spurte hun: 

    “mamma, kan ikke vi få et stjerneskjema, sånn at når vi er flinke til å legge oss uten å tulle, så får vi en stjerne!?” 

Selv var jeg i helt andre tanker, hørte egentlig ikke godt etter, men svarte et mumlende: 

   “Mhm” 

Hun forstatte: 

   “Også når vi har fått tre stjerner så får vi en preime” 

Jeg koblet meg ut av min verden, og inn i hennes

   “Hva sa du nå egentlig?”, spurte jeg, for plutselig innså jeg at jentungen sto og ga meg hele løsningen på hvordan vi kunne få stopp på de endeløse diskusjonene om hvorfor man må sove om kvelden. Dette kunne være løsningen på utallige forsøk på å være en god forelder som starter med å vise forståelse for at barna synes det kan være kjedelig å legge seg, for så å pedagogisk korrekt fortelle hvorfor de bare er nødt – til å slå over til sinnaforeldre som helt upedagogisk overdøver barnas utallige forsøk på å unngå legging ved å skrike ut: DET ER NATTA OG NÅR DET ER LEGGETID SÅ ER DET LEGGETID – DET ER INGENTING Å DISKUTERE! 

Jeg kjente jeg ble mer giret enn jenta selv, og jeg rablet ned et stjerneskjema på kjøleskapet – det verket kostet en krone, eller ble fint og fancy. Men det er det beste skjemaet jeg har laget. 

5 natten har passert!

Og det er fem netter med barn som har pusset tenner uten diskusjoner og fem netter der barna har lagt seg uten å spørre etter vann, uten på måtte på do en gang til, uten å rope etter hjelp til å rise dyna tilbake i dyetrekket eller fortelle: “Mamma, jeg må bare si noe” før man ser de leter i hver krok av hjernen etter et spørsmål å stille. 
 

Det har vært fem behagelige kvelder det, og med premie etter tredje natten, ble premien den dagen frokost på sengen. 

Jeg føler meg slått av ungene, at det skulle være sååå enkelt! 

De elsker den nye rutinen, men de aner ikke at foreldrene digger den enda mer 😏


Ha en nydelig siste dag av påsken for i år ! 

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

7 kommentarer
    1. For et fantastisk opplegg! Så utrolig morsomt at noe så lett kan endre alt, haha. Barn er virkelig skjønne 🙂

    2. Må bare si at jeg syns frokost på sengen var en genial premie! 😀 det hadde nok aldri jeg kommet på. Men så mye bedre enn å kjøpe en leke eller godteri for eksempel. Meget mulig jeg kopierer denne en gang. 😊

    3. Ærevære skjemaer altså!
      Vi har en kresen storesøster på nå 5 og en lillesøster på 3 som derimot spiser ALT! Men så begynner kresenheten å smitte over da…
      Resultatet ble at jeg lagde ett skjema med tegninger av 4 «matgrupper» (potet/pasta etc, grønnsaker, kjøtt og saus/dressing) så har vi opptelling etter hvert måltid. Så får de 1kr for hver matgruppe de har SMAKT på (må være litt rause i starten 😂) spiser de opp alt får de 1kr ekstra. Funker som FJELL 😁 etter en uke hadde hun smakt på og spist opp både laks og tacokjøttdeig 🙌🏼🙌🏼

    4. Har skikkelig god erfaring på slike skjema 😀 jenta vår var også litt vanskelig og legge, så vi lagde skjema med klistremerker. Etter 10 merker dro vi på badeland 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg