Hun vil ikke være her for evig


Foto: Ada Marlene Vrolijk

Hun skrek til og det skar i hjerte mitt, det var så tydelig at noe var galt – riktig galt. De to mørkebrune øynene kikket på meg med et bedende blikk, som om hun sa hjelp meg, jeg holder ikke ut denne smerten.  Jeg sank sammen og omfavnet henne. Hun presset den skjelvende kroppen så hardt mot min at jeg måtte skifte stilling for ikke å velte. Hodet la hun i halsgropen min, og slik holdt jeg henne mens tårene fylte øynene. 

Denne måneden fyller hunden vår Tyra 8 år, og i det hun satte i et smerteskrik for to uker siden, gikk det for første gang opp for meg – hun kommer ikke til å være her for evig. 

I løpet av de 8 årene kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger hun har måtte dra til veterinæren på grunn av sykdom eller skade. Men brått kom dagen der jeg innså at alderen har begynt å svekke den sterke og atletiske kroppen. 
Hun hadde bare lekt med ball, slik som alle de andre gangene hun har lekt med ball i livet sitt, men denne gangen skulle det vise seg at de neste dagene ble mer og mer smertefulle. Røntgenbildene viste en forkalkning mellom to ryggvirvler, en forkalkning som gjør sidebevegelser uutholdelig. 

Med smertestillende, riktig behandling og kost håper vi at hun vil kunne ha et verdifullt liv i flere år enda. Men smertene er store, og det gjør vondt helt inn i margen når hun klynker til i det hun gjør en bråere sving enn det ryggraden på dette tidspunkt tåler. 

Jeg vet at dette er prisen en må betale for å ha dyr, vi har de på ubestemt tid. Tyra er vårt familiemedlem, hun er en del av flokken, og vi er flokken hennes. Hun vil alltid være den hunden som barna våre vokste opp med, hun vil alltid være den hunden som knyttet Bjørn Tore og meg sammen, og jeg har bare et stort ønske:

La oss få beholde Tyra, så lenge at til og med Vilde kan bære henne med seg som et minne <3 

Foto: Ada Marlene Vrolijk

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

47 kommentarer
    1. Vil smertestillende og behandling gjøre slik at hun har minimalt med smerter? Er så utrolig vondt når de kjære dyrene har smerter. Håper dere hører på vetrinær når det gjelder å la henne leve eller avlivning, med tanke på smertene hennes <3 Man vil jo at dyrene skal ha det bra, ikke lide! Men skjønner så godt at det er grusomt vanskelig å tenke på å miste et familiemedlem 🙁

    2. Huff. Vi har selv en hund på 8 år, og jeg tror hun skal være her evig. Håper smertestillende hjelper Tyra så hun får gode dager med flokken sin.

    3. Kjenner mange som har hatt dyr de sier det har sin pris, men den dagen dyret lider skal en ikke plage det i Lengden. Men bilde med siste jenten er bare nydelig det er bilde med masse minner i. Det taler for seg selv <3

    4. Så fantastisk fint skrevet. Fikk klump i halsen og tårer i øynene. Vår hund er også 8 år og syk, og er som et familiemedlem ❤️

    5. For et utrolig fint og rørende innlegg! Den hunden er virkelig heldig med familien sin, omringet av masse mennesker som er glad i henne. Akuratt det alle dyr fortjener <3

    6. Vår hund har fått påvist det samme, men mellom di fleste ryggvirvler og i ene hofta. Etter noen uker på medisiner er hun nå sitt gamle jeg,uten å hyle til av smerter.❤️ Krysser fingrene for at Tyra får samme virkning.❤️

    7. Det aller verste med å ha dyr er å vite at de ikke kommer til å leve i all evighet 💕 Kjærligheten som kommer fra dyr er den sterkeste og de setter så dype spor i hjertene våre! 💕

    8. Jeg skjønner så altfor godt hva du mener. Vår hund blir 11 år i mars, og for noen måneder siden ble hun operert for livmorbetennelse. Aldri har jeg opplevd at hun ikke logget med halen når vi snakket til henne, og blikkene hun sendte oss var så bedende og smertefullt. Det var rett og slett helt forferdelig. Heldigvis gikk operasjonen bra, og hun ble frisk igjen. Men likevel begynner hun å bli gammel, og hun vil ikke leve evig. Det gjør vondt langt inn i hjerte å tenke på. Det er rett og slett så vondt å tenke på at jeg ikke vet om jeg er villig til å ha en ny hund. Jeg vet ikke om jeg orker å miste en til. Man blir så uendelig glad i dyra sine. ❤️

    9. Det er vondt når dyra våre har det vondt. Vi har en Dunkergutt som bare er halvannet år. Han fikk plutselig smerter for 5 uker siden. Det ble lokalisert til nakken. Vi trodde først det var en muskelstrekk etter leik. Han har gått mer eller mindre på smertestillende disse ukene. Men det er nok en forkalkning, prolaps eller kanskje artrose. Han skal videre til utredning nå snart. Kjedelig med en så ung hund.
      Sender deg gode tanker og håper at begge kan ha hundene våre en god stund til.
      Kos deg med Tyra og de tre nydelige jentene dine <3

    10. Det er kanskje bedre at tvillingene husker Tyra som den snille, glade og friske Tyra enn at Vilde skal huske en Tyra som har mye vondt? Husk å sette Tyra først…

    11. Line: Tyra sin helse og livsglede kommer så klart først. Heldigvis er det veldig mange hunder med denne lidelsen som responderer godt på smertelindrende medisiner og som kan leve et godt liv i flere år med rett behandling <3

    12. Anette: Uff, det var ikke moro å høre. Jeg ønsker dere masse lykke til med utredningen, og krysser fingrene for at de finner årsaken til smertene slik at han kan bli smertefri igjen <3

    13. Dyr e så verdifulle, å som du sier ett familie medlem!
      Det er dere som ser når hunden ska få slippe, du kjenner hunden din best akkurat som ungene dine best! Så ikke hørr på alt av kommentarer som kommer inn her.
      Stå på ❤️

    14. Lisa: <3 Det er for vondt å tenke på ja. Her tror jeg det blir å overlappe med en ny hund før Tyra går bort, rett og slett for å ha noe å fokusere på når det vanvittig store tapet kommer <3 Jeg måtte avlive min første hest da jeg var 16 år gammel, og aldri før har jeg båret på et tøffere valg, og enda det var helt rett i den situasjonen så skulle jeg bruke to år på å komme meg tilbake til hesteryggen og få meg en ny hest. For som deg så visste jeg ikke om jeg skulle orke å miste en til. Heldigvis er alle timer sammen med de verdt det allikevel.

    15. Hei 🙂
      Det samme skjedde med hunden vår (alaska husky) for noen år siden. Plutselig begynte hu å hyle da hu gikk opp trappa, også var det helt fint. Løp, lekte og herja. Men så fort hu skulle «opp» (opp trapper, hoppe opp på ting) så hylte hu.
      Fant ut at hu hadde forkalkninger helt bakerst i ryggen, rett før halen. Gikk på smertestillende en stund og gikk mye i ulendt terreng. Da forkalkningene grodde var hu helt fin igjen. Og det er hu fortsatt 🙂
      Håper det går like fint med deres <3

    16. Uff, strever for å ikke hulke over dette innlegget. Aller fineste Tyra❤️ håper de finner noe som kan hjelpe henne til å ha et godt, smertefritt liv ❤️

    17. Har dere vurdert dyrekiropraktor? Anbefaler det på det sterkeste. Bare pass på at den dere evt velger har IAVC-sertifisering, så er dere i gode hender 😊 Ønsker henne god bedring😊

    18. eg har vært hundemamma i 17 år og mistet to av mine prinsesser 13 og 15 år gamle…det er ufattelig smertefullt og den kjærligheten og det forholdet man har er som familiemedlemmer…..datteren min har vokst opp med den ene som bestevenn..hun andre var mer min hund.
      Nå har vi bare en igjen og i bursdagsgave fikk hun en ny prinsesse på lån….vi må se hvordan de fungerer sammen….så nå har vi to-de er ikkje bestevenner enda..så vi får se hvordan det går….men krysser fingrene for at de blir venner og at vi kan beholde den nye prinsessen <3 God bedring med Tyra <3

    19. Ikke bry deg om folk som sier du bør avlive henne, de har ikke peiling på hva de prater om. Vi hadde en nydelig gutt som led av det samme som den vakre jenta di.
      Han reiste over regnbuebroen for ett år siden, og savnet er helt forferdelig .. Går ikke en dag uten at jeg tenker på han.
      Han ble syk når han var fem år gammel. Men medisiner og behandlinger gjorde at vi fikk mange gode år sammen med han selv om han var syk.
      Men en dans på roser er det ikke .. det er mange bekymringer. Og det er hjerteskjærende og se de ha det vondt. Det siste året han levde klarte han ikke hoppe eller løpe lengre.
      Vi bærte han opp og ned trappa hjemme hver dag så han fortsatt skulle få sove med oss. Og det var ikke bare bare med tanke på at han var en stor gutt på 60 kg, hehe. Vi masserte han, la på varmeflasker når smertene var som verst. Sov på baderomsgulvet med han så han fikk smertelindring gjennom varmekablene.
      Fikk høre det av folk hele tiden at han burde få slippe. Men glad jeg ikke hørte på dem. Stol på deg selv og vetrinær, og ikke bry deg om alle andre.

    20. Jeg jobber i en helsekost butikk. Vi har et produkt som heter Sunkost Collagen,koster 179,nå på tilbud nå til 134. Fikk en historie av en kunde som bruker denne på hunden sin,og det har vist store forbedringer,etter lignende problem som du beskriver. Dyrlegen var overrasket over fremgangen,og skulle følge videre med på dette. Bare et tips som er verdt å teste ut.

    21. Klump i halsen og tårer i øynene,har et pelsbarn selv som har vært mye syk,og orker ikke engang å tenke på at vi en gang skal miste ham❤
      Leste et veldig fint “quote” her om dagen; “A dog is the only thing on earth that loves you more than you love yourself “. True story..
      Håper dere får MANGE gode år til med vakringen deres❤

    22. Det er det dumme med å ha dyr… Vi må ofte selv da den vanskeligste avgjørelsen i verden… Håper hun får noen gode år til før hun takker for seg. En ordentlig vakker rottweiler <3

    23. Krysser fingrene for at Tyra blir smertefri og at hun blir med dere i mange år til 🙂 Og for et nydelig bilde av Tyra og Vilde 🙂
      Tror du dere vil ha samme rasen når dere en gang skal kjøpe ny hund, eller blir det en annen rase?

    24. Åh Stine ❤️ Jeg har akkurat mistet hunden vår som var med oss i 11 år. De siste mnd var han inn og ut fra dyrlegen, og det er så vondt å se de lide! Masse kjærlighet fra meg og håper at Tyra får flere gode, fine år med flokken sin ❤️

    25. Hei! Min hund fikk samme problemene i en alder av 9 år! Å vi fikk beskjed av dyrlegen at hun ville være avhengig av medisin resten av livet! Men så byttet vi for å nå har hun vært uten medisin i 9 mmd! Anbefaler deg å prøve ut orien senior for! Har ihverfall gjort underværker på vår irsk setter 🙌🏻

    26. Kine: Vi har også gått over til en veterinærfor spesiallaget for ledd og aldersom, så vi håper og tror at det også skal gjøre det enda bedre 😀

    27. Ida: Tusen takk 😀 Vi skal ha en annen rase, av to grunner: Vi ønsker en hund som er litt mindre, og vi frykter vi kommer til å sammenligne den nye hunden med Tyra om vi kjøper rottis igjen. På den andre siden føles det egentlig litt tullete og gå for en ny rase for Tyra er virkelig helt utrolig fantastisk.

    28. T: Ja 😀 Men nå er dette en helt ny plage, så i første omgang endret vi for pluss smertestillende til det har roet seg 🙂 Så blir det andre typer behandlinger etterhvert som hun trenger det 🙂

    29. Ja hun virker helt unik etter alt jeg har lest om henne 😉 Det er en helt nydelig rase også da 🙂
      Mange fine raser da. Selv har jeg falt for tibetansk spaniel og cavalier king Charles spaniel. Så har en av hver av de 😉
      Men uansett hvilken rase dere velger, så er nå den hunden veldig heldig. Tror det må være helt topp å være dyr hos dere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg