Første tegninger på nytt hus

Nervene begynner virkelig å komme, den store drømmen om å realisere drømmehuset nærmer seg voldsomt raskt nå, allerede til våren skal vi i gang med de store planene. Men hva er et drømmehus og hvordan ser det egentlig ut? 

Kaffe, rufsete hår og et puppeinnlegg på skrå – det gir et godt bilde av meg i om dagen. Tiden med en liten i hus nytes virkelig til det fulle, og selv om dagene er travlere enn noen gang, har vi heldigvis litt tid til hustegning i mellom slagene. Jeg tegner og forteller det lille nurket på to måneder om alle planene. Mini er om ikke annet en god lytter og ikke uenig med noen av mine forslag. 

Vi har hatt arkitekt til å tegne huset vårt, men det kommer nok til å bli en god del forandringer enda før vi klarer å lande huset slik det skal bli. 

Jeg synes det er møkk skummelt. Jeg leter etter inspirasjon i alle kriker og kroke jeg kan finne for jeg vil så gjerne at alt skal bli helt perfekt. 

Tanker rundt det nye huset
Fasaden er bestemt, den blir omtrent akkurat som på bildet under. 

Videre vet jeg at jeg skal ha vaskerom med inngang og dusj i 1. etasje. og jeg ønsker derfor å legge hovedbadet i 2. etasje over slik at jeg kan ha klessjakt ned til vaskerommet. Hovedbadet i 2. etasje skal også være så stort at det har plass til store skyvedørsgarderober – for hva skal man egentlig ha alle klær og håndklær på soverommene for? Det er jo på badet man skifter. 

Vi er også helt sikre på at vi ønsker en åpen kjøkken stue løsning. Men å få alt til å fungere på best mulig måte, og i tillegg få benyttet arealene på best mulig vis er en nøtt som er verre å knekke enn rubiks kube. 

Kom gjerne med innspill til meg både om lure løsninger og de som ikke var like gjennomtenkt! 

 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

102 kommentarer
    1. Det er fint og smart med åpen løsning, men tenk litt på støy. Vet noen som sa det var det de angret litt på da de bygget nytt hus og hadde små barn. Våres var større da vi gjorde det. TV og part/lyder går opp i takt med matlaging. Lykke til. Blir sikkert kjempe bra.

    2. Sentrallstøvsuger der man har egen åpning ved kjøkkengulvet som man bare kan koste alt der så suger man alt opp med en gang, ikke så god på å forklare det. Men det er så ypperlig når man har mange barn 😅 sikkert ikke dumt å ha i yttergang elle noe heller.

    3. Egen kran med kokende vann på kjøkken.
      «Støvsuger» i list på kjøkken (GENIALT, med barn og dyr)

    4. Så spennende 🙂 Personlig tror jeg ikke jeg hadde turt å ha klærne på badet. Selv med vifte kommer det til å være mye fuktighet der. Walk in closet derimot 😍 Vi har nylig flyttet til hus hvor vaskerommet har egen inngang, og det er helt fantastisk. På trappa kan man gå rett fram inn i gangen, eller til venstre inn i vaskerommet. Inne i gangen er det dør til venstre til badet nede, og dør mellom vaskerommet og badet. Det er så praktisk. Ingen andre enn meg som ser alt rotet på vaskerommet 😉 Har også varmtvannstanken og sikringsskapet der.

    5. Så spennende!
      Jeg ville også ha åpen stue/kjøkkenløsning, men jeg er veldig fornøyd med at vi heller valgte en stor åpning med dør. Da kan mannen se på tv mens jeg hører radio på kjøkkenet, samtidig som vi får den åpne følelsen ellers. Det er mitt innspill! Lykke til :)!

    6. Skjønner det kan være ok å ha klærene på bade,men med 2 tenåringer i hus så kan dere se laaangt unna å komme inn på badet for å kle på dere😉 hadde heller satset på skyvdørsgarderobe på gangen rett ved badet😊

    7. Vi bygde nytt hus for 1 år siden og jeg er veldig fornøyd med å ha innebygd dobbeltgarasje. Utgang til garasjen fra vaskerommet og det funker kjempebra. Vi har også separat toalett,ønsker ikke at folk som er på besøk må gå inn på badet mitt. Sært sikkert,men jeg er fornøyd med å ha det slik 😊 Vi har heller ikke åpen løsning mellom stue og kjøkken og det er jeg også veldig fornøyd med.
      Masse lykke til,en spennende tid i vente skjønner jeg 🙂

    8. Vaskemaskin og tørketrommel i god arbeidshøyde! Også huske på en god plass å ha mulighet til å tørke klær 🙂

    9. Vi har flyttet inn et nytt ferdig hus med mulighet forandring under byggeprosessen. Noe tips fra meg:
      – ha biinngang ved vaskerommet. Kjempe greit når ungene kommer hjem med våte klær, treningstøy og kunne bare slenge rett på gulvet. Selve hovedinngangen vært mindre rotete for jakke, sko o.l.
      – istedenfor 90cm dusj, heller 120cm. Kjempe deilig å dusje selv eller dusje de minste.
      – vi foretrekker lukket kjøkkenet. Men om dere ønsker åpenløsning. Lag en liten vegg som kan skjerme en del av kjøkkenet så du kan ha rotete kjøkken uten å ha dårlig samvittighet når du sitter i stuedelen, og skulderen senkes bedre når øyene ikke ser rotet på kjøkkenbenk.

    10. Vi har bodd i vårt hus i et år nå og vårt var også nøye planlagt og føler vi er veldig fornøyd med alle løsningene. Selvfølgelig alltid noe som kunne vært hakket bedre, men det ville igjen ført til et heeelt annet budsjett og et mye større hus ! Vaskerom med egen inngang er et must ! Med god plass til å tørke klær, garderobeplass og veggplass til å henge skittent regntøy etc. Vi har egen «avdeling» der vi kommer inn i en liten gang og har soverom, walk in og bad i tilknytning til denne lille gangen. Klær samler utrolig mye støv så helt enig i å ikke ha noe sånt på soverom, men usikker på om jeg ville hatt det på badet? Sjeldent vårt walk in er strøkent og med alt det støvet som fort kommer ville jeg kanskje heller hatt dør fra badet og inn til eg eget garderoberom?😃 ihvertfall veldig fornøyd med å ha det vegg i vegg med bad og plass til absolutt alle klærne vi har på et rom😃 er skikkelig glad for at vi har valgt en stor fin ekstra stue i første etasje slik at barna har en egen tv-stue og stue til besøk når de blir eldre 😃

    11. Alle vil ha åpen løsning på stue og kjøkken, eg ser etter hus med dør man kan lukke til kjøkkenet. Er så himla lei av se på potetene koke eller oppvask på benken, for lets face it hverdagen er ikkje alltid bloggvenlig…
      Etter å ha bodd 9 steder på 5.5 år vil eg si at de to hjemmene eg hadde mulighet til å lukke døren til kjøkkenet har vært favoritt….men eg vet at det er veldig vanlig og mange liker åpen løsning. Eg gleder meg til å se hva som kommer ut av all inspoen og tankene dine <3

    12. Så spennende å bygge hus! Jeg bor også på gård i et nok så gammelt hus, men her er første prioritet å bygge nytt fjøs som koster flere millioner så tror ikke det blir noe nytt hus før jeg er pensjonist 😉
      Har ikke bygd noen gang, men har bodd i flere hus så har noen tips;
      Separat wc er kjekt for besøkende, da slipper man å tenke på å ha plettfritt bad til en hver tid.
      Når dere skal ha åpent løsning er det viktig å tenke på valg og plassering av ventilator over platetoppen for å minimere stekos i resten av rommet og minst mulig støy.
      Plass til skap i gangen er også kjekt, her har vi så trang og liten gang at vi har bare knagger på veggen, skulle gjerne hatt et skap å dytte ting inn i.
      Ønsker dere lykke til!

    13. Stikkontakter på kjøkkenet som kan trykkes ned i benken er et must!
      Gjerne med Usb inngang 😉
      Usb inngang i stikkontakten på soverommet eventuelt.
      Sjakt til skittentøy er fantastisk og det samme er alle klær på badet👌
      Masse Stikkontakter og enda litt fler 😂
      Integrere vaskemaskin og tørketrommel i skap.
      Vannbåren varme i gulv💪
      Masse skap og skuffer på kjøkkenet og enda litt fler når du føler du har nok 😂
      Stoooor benk plate på kjøkken og vaskerom.
      Er vel de tingene jeg har på min ønskeliste etter hvert 🙈

    14. Hei, tips til vaskerommet: sette vaskemaskin og tørketrommel opphøyd. Vanskelig å forklare men hos oss er gulvet opphøyd der vaskemaskin og tørketrommel står sånn at man slipper å bøye seg ned for å ta ut og inn. Super kjekt!

    15. Feieluke til sentralstøvsugeren i sokkel-listen på kjøkkenet. Og MASSE bod plass. Kan aldri få nok lagringsplass 😉

    16. Spennende prossess du er i:) har bygd selv og det er slitsomt, men veldig gøy! Huset ser veldig fint ut:) har selv bare bodd med ulike varianter av åpen løsning og synes det stort sett er deilig. Jeg synes det er deilig at selve oppvaskbenken ikke er synlig fra stuedelen, så må man ikke ha den i sidesynet. Vi har ikke så ulik løsning som på bildene over, men har vaskerom med dør inn til kjøkkenet. Med stor benk der fungerer det godt som grovkjøkken og stueplass, særlig når vi har gjester. Vi har kun spisestuemøbler og dermed ett bord. Noen ganger savner jeg et lite bord i tillevv hvis man er alene eller kun to ved bordet og muligheten for å spise et annet sted når vi skal ha gjester med tanke på dekking av bord. Ville bare dele erfaringen siden jeg ikke hadde tenkt slik på det før:)

    17. Ser mange spør om ka dei e mest fornøyd me i sitt hus. Her e ei liste me ka ej lika best å d ej gjerne sku hatt.
      -vaskerom med god klessorterting
      -benk til å brette kle på vaskerom
      -stor vask på vaskerom
      -mulighet t å henge klissvåte skjetne kle der d kan drype uten å øydelegge
      -støvsugerluke dings i sokkel på kjøkken
      -breie skuffe til bestikk på kjøkken
      -mykje skapplass på kjøkken OG bad
      -badekar i dusj
      -vanlig badekar og vanlig dusj
      -skyvedøreskap til ytterkle, men i tillegg mulighet til å henge dei mest brukte klea framme
      -ega stue til kidsa
      -hagestue
      -mange soverom
      -sovesoffa der d gjeng ann
      -egen plass til sengkle og slike ting

    18. Gleder meg så mye til å se resultatet når den tid kommer! Veldig mye å tenke på ved husbygging ja, de tipsene jeg kommer på i farten er – skuffer under benker på kjøkken fremfor skap, skuffseksjon på bad under vask, slitesterk parkett og nok stikkontakter rundt om i huset! Dette er liksom noe av det vi (mamma og pappa) gjerne skulle hatt mer av da vi/de bygget! 🙂 Vet ikke om det var til hjelp for dere, men! 😄

    19. Det kan være lurt å tenke på fremtiden, altså alderdommen allerede nå. Mine tips er i såfall alle hovedrom på samme plan! Soverom, bad, kjøkken og stue. Terskelfritt så langt det lar seg gjøre. Og et innkomstparti hvor det er lett å komme seg inn og ut med hjul (barnevogn, rullator, rullestol etc). På vaskerommet ville jeg ha tenkt på plassering av vaskemaskin/tørketrommel, få det opp i arbeidshøyde med skuffer under for plassutnyttelse. Når det gjelder kjøkkenet ville jeg ha tenkt på plassering av skap og hva som skal hvor. Tunge ting nederst og mulighet til å plassere det som brukes daglig i riktig arbeidshøyde for alle (friske eller ei). Man kan aldri planlegge hvordan kroppen blir i alderdommen, eller hvilke skader/sykdommer man får. Men å ha et hus som er funksjonelt og som er tilrettelagt slik at en hel familie kan bli gamle der, DET kan man gjøre noe med! Og aller helst når man er ung og har både overskudd og ork til å gjøre det:) En mulighet er å be en ergoterapeut i deres kommune til å se på utkaster til tegningene og spørre om det er noe som kan gjøres mer funksjonelt. Ofte er ergoterapeuter i byggekomiteer og tenker funksjon i en bolig. PS: ergo er lavterskeltjeneste og dermed gratis, men kan ha noe ventetid.

    20. Hei 🙂
      Har tre aktiv barn selv…..og jeg kan skrive under på at bæringen av rene klær til skap på rommene, er “dårlig logistikk”.
      “Hovedbadet i 2. etasje skal også være så stort at det har plass til store skyvedørsgarderober – for hva skal man egentlig ha alle klær og håndklær på soverommene for? Det er jo på badet man skifter. ”
      Men jeg ville ha valgt = drømmen – å ha en nisje/masse skap rett utenfor vaskerommet der alle klær til hele familien sorteres og hentes av den enkelte.
      Håndduker tas til badene, men resten av klærne i en egen nisje utefor vaskeommet. Jentene blir større; driver med ulike aktiviteter og sport: Greit med kurver og hyller veldig nært vaskerommet…..Det kan bli mye å bære opp….før det ender i skittentøyskurvene igjen like fort.
      Og ha to skittentøyskurver på vaserommet; en for farget og en for hvitt. Lær barna tidlig at det som er skittent/skal vaskes er de selv ansarlig for, og at det havner i rett skittenstøykurv av dem selv.
      Dette har fungert utmerket med mine tre.
      Blir spennende å flge husprosektet og byggingen! Gleder meg 🙂

    21. Hei! Dette har jeg aldri prøvd ut selv, men har tenkt på og ser for meg at i ett drømmehus, så er vaskerom, soverom og hovedbad i samme etasje, slik at man slipper å bære alt opp og ned. Selv med en klessjakt, må liksom alle klærne, sengtøyet og håndklærne opp trappa igjen. Tenker at det er praktisk å samle alt sånt i samme etasje. Mulig det er praktiske løsninger mot dette siden alle har vaskerom i 1.
      Det nye huset ser forresten ut til å bli utrolig fint!

    22. Om du ikke er særlig glad i å ha ting (dobørste, doruller etc.) rundt doen, går det an å få laget plass til det i veggen – slik at man åpner en luke for å få det ut! Anbefales!

    23. Min store drøm er å ha walk in closet fra «yttergangen» med garderobeskap til hvert enkelt familiemedlem, slik at alle kan ha jakker,sko,votter,luer,skjerf osv. Sortert ryddig. Da slipper man også at hele gangen blir full av alskens klær og sko når gjestene kommer! Slipper også å lete igjennom alle knagger for å finne sin egen jakke! 😃😃
      I tilegg ønsker jeg meg et stort vaskerom med mulighet til store skuffer for å sortere klær i.(farge og vaskeanvisning) Etter hvert som klærne blir slengt til vask sorteres de slik at man til enhver får bedre oversikt over hva som skal vaskes nå, og hva det ikke er «nok av» slipper også og sortere gjennom dungen for hver gang og innse etterpå at de var noe som ikke ble med😅

    24. Det blir ikke for fuktig på ett bad til at det er særlig lurt med garderobe der? Tegner hus selv for tiden, og slo den tanken fra meg. Spennende tider ja.

    25. Så gøy med nytt hus. Jeg støtter deg i tanken på å få klærne vekk fra soverommene og samle dem ett sted. Men er du sikker på at du vil ha klærne inne på badet? Tenk på når barna blir større og vil være alene på badet, gjerne lenge. Da er det kjedelig å ikke ha tilgang til klærne. Og det blir ofte fuktig inne på et bad, det er jo ikke det beste for tekstiler. Har dere mulighet for å lage et garderoberom eller lignende rett i nærheten av badet? Tenk også på plass til å henge opp våte og skitne klær nede på vaskerommet, og tørkeplass til rene klær på vaskerommet eller badet.

    26. Så spennende! Jeg har aldri angret på at jeg hadde vaskerommet i 2 etasje i forbindelse med badet og garderobene, da slipper du klestransport og sortering fra sjakt ☺️

    27. elisabeth: Veldig lurt, men jeg ønsker garderobe i etasjen med sorerommene, og vaskerommet må bli nede, så det passer ikke helt med planløsningen, men enig med deg, det høres genialt ut 😀

    28. Legge opp til mulighet for vaskemaskin i en av de andre etg i tillegg. Vi har 4 barn hvor han eldste er 16. Veldig greit at han kan sette på en maskin nede der han har rom/tvstue det blir nok klesvask til å forsvare to vaskemaskiner i fremtiden. 3-4 barn som trener fotball 3 ganger i uken er for mange en realitet og ungdom bytter klær all the time..hehe

    29. Et ekstra soverom hvis det kommer en atpåklatt? 🙂
      Jeg ville seff puttet inn et Narnia-skap og hatt et hemmelig rom inni haha! Seriøst, det ville vært drømmen <3

    30. Så spennende med nytt hus😍 Det sies at en skal bygge hus 3 ganger før en er fornøyd, det er alltid noe en glemmer å tenke på🙈
      Et av mine tips er å setta av mye areal til vaskerommet. Det glemte vi selv da vi bygget hus, og det var noe jeg ergret meg skikkelig over. Naboen har satt av 14 kvm til sitt vaskerom, og skulle vi bygget en gang til hadde vi gjort det samme!
      Tenk at her skal du vaske klær, brette klær, oppbevare ulikt rengjøringsutstyr osv. I tillegg bør du ha en vask hvor du kan skylle skittent regntøy, støvler og lignende.
      Plass til å ta inn barnevognen er også greit, uten at den står i veien for noe.
      Jeg ville laget egne «barnehagegarderober» til barna, hvor de kan henge fra seg ytterklær på sine egne plasser.
      Jeg ville også satt av god plass til tørkestativ, slik at det går an å ha to stk stående fremme ved behov.
      I tillegg ville jeg hatt plass til strykebrett, enten et vanlig eller et slikt som kan slås inn i innredningen.
      Og sist, men ikke minst, sett av plass til sortering av skittentøy. Jeg har selv skittentøysjakt, og klærne faller ned i en stor kurv. Derfra sorterer jeg de videre i trådkurver fra elfa. Jeg har 3 kurvreoler ved siden av hverandre (slike som går under benkeplaten), og her har jeg kurver til de ulike sortene tøy. Da er det så enkelt når en maskin skal settes på; bare velg den kurven som er stappfull og kast alt i maskinen😄

    31. Jeg er veldig fornøyd med en stooor øy på kjøkkenet! Så sosialt og enkelt å holde på sammen med barna 🙂 Kommer heller aldri til å kvitte meg med kjølerommet!

    32. Har selv tegnet og bygget vårt første hus for 4 år siden. Har også 3 barn i alder 9, snart 5 og 3.
      Jeg har hørt man må bygge 3 ganger for å bli fornøyd, dessverre tror jeg det ligger noe i det. Jeg har nemlig en liste over ting jeg skulle ønske vi endret på. For øvrig er vårt hus ganske likt deres i utseende. Her kommer min liste!
      – Vi har etagen med soverom, tv stue, vaskerom og hoved bad i 1 etg. og har valgt kjøkken og stue med full takhøyde i 2 etg. Noe som er helt fantastisk! Har også gjestebad og gjesterom her.
      I kjelleren har vi leilighet, hobbyrom, teknisk rom og et bad som mannen benytter seg av hovedsaklig. (Dette skal vi nå bygge litt om på slik at hans hovedinngang blir i kjelleren. Han jobber ganske mye å da får han egen plass til å henge arbeidstøy, samt evt å dusje før han kommer opp til oss.)
      – Vinduer, god plassering på vinduene! Eksempel: På mitt vaskerom skulle jeg ønske vinduet var litt lavere samt litt mer til venstre. Hadde da hatt full sjø utsikt mens jeg bretter klær.
      Gulv til tak vinduer på barna sine rom. Her tenkte jeg bare ikke så langt, ser nå i ettertid at det måtte vært gøy for de minste, selv med mer fingermerker for meg å vaske. Samtidig som rommet føles mer åpent og det kommer inn mer lys.
      – Klær, her er det nevnt av flere også deg selv. Jeg ville hatt store skap på vaskerom/bad slik at når jeg bretter så hadde jeg ikke trengt å marsjert rundt i huset men simpelthen snudd meg rundt å plassert.
      – Badekar, do I need sto say more?:P
      – Vi har kjøkken øy med vask. Har stor (vanlig) vask inntil veggen, å på kjøkken øya har jeg platetopp, benkeplass og utslagsvask (liten). Perfekt for meg når jeg står å lager middag osv. Så det på IKEA noen år før vi bygget å syntes det var en kul ide som også har vært super praktisk.
      – Soverommet er bygget slik at vi kunne få inn en 180 seng med plass til nattbord. Vi har også 4 meter med pax garderobe foran sengen med lagt opp plass til en smart tv inni, slik at skyvedørene skuler tv`en. Har også store doble terrassedører med terrasse ut fra soverommet.
      – Våre 3 jenter har eget bad som de kommer til å dele på når de blir eldre.
      – Jeg valgte bevist tv-stue og stue, da jeg prøvde å tenke langsiktig på at jentene skal kunne ha med besøk hjem å ha filmkvelder, samtidig som meg å mannen skal ha en plass å være.
      – Skille ønske vår hovedterrasse var lettere å komme til fra kjøkkenet. Tenker da på sommeren og man skal grille osv å man kan slippe å vandre rundt i huset. Men jeg valgte kjøkken i øverste etage å da ble det slik. Men kanskje noe å ha i bakhodet.
      Dette var de tingene jeg kom på i farten som jeg er fornøyd/ikke fornøyd med!
      Mvh Iselinn. Lykke til videre i prosessen!

    33. Ser du fått mange tips.
      Men her er noen jeg er så fornøyd med etter at vi bygget hus:
      Sokkellist før sentralstøvsuger i gangen -ikke bare på kjøkkenet.
      Så lett å feie vekk grus å sand omgangen i sokkelisten, den bruker vi faktisk mer en den på kjøkkenet.
      Vi har en kjøkken øy på 3 m
      Vi har stikkontakter inne i kjøkken skuffene 👌🏼
      Hjørnekjøleskap
      Helt enig med garderobeløsninger og bad.

    34. Så spennende med husbygging! Og så fine planer du har lagt allerede – gleder meg VELDIG til å følge fortsettelsen 🙂
      Og et helt urelatert spørsmål: de fine eskene du dekket med folie til stelleplassen til Vilde, hvor har du kjøpt de? Eller har du tryllet selv? 🙂

    35. Spennende med husbygging! Gleder meg til å følge med i prosessen.
      Noe jeg selv angrer på at vi ikke gjorde var å ordne med sentralstøvsuger. Det skulle jeg gjerne ha hatt.
      Så må du ikke glemme at du etterhvert har tre tenåringsjenter som kommer til å ha masse klær! Husk å sørge for nok skapplass, evt klesrom😊

    36. Vet ikke helt om jeg forstod deg rett, men vil du ha vaskerom med dusj i 1. Etg, men ikke toalett? Her blir det (når vi tar over gården) en del søl som kommer inn, men vil helst ikke ha det på samme rom som toalettet i 1. etg. Vet ikke om vi klarer å finne en praktisk løsning på det siden vi pusser opp og ikke bygger nytt, men jeg ville vertfall ha hatt en egen inngang til vaskerom som videre fører inn til et bad. Da kan det fint brukes som vanlig toalett, “fjøsbad” for familien og samtidig gjestebad, fordi man får bort den verste skiten på vaskerommet 🙂 Vet ikke om det var forståelig, men da blir det to rom (vaskerom med egen utgang) og et helt normalt bad som ikke blir mer skitten en et hvilket som helst annet, men samtidig slipper man å løpe gjennom huset for å dusje etter å vært ute og jobbet på gården 🙂 Vil tro det blir et styr med tre jenter + dere to når dere alle skal bruke badet om morgenen, og det bare er et skikkelig bad + et vaskerom. Merkes vel godt når jentene kommer i tenårene 😅 Men man får vel alt til å funke 😉 Vil også tipse om skuffer på vaskerommet, ikke bare skap! Er såå bale å måtte grave seg langt inn i skapet for å finne smådill, så litt skuffer er gull (men kanskje mest skap da ;-))
      Lykke til med husbygging, blir spennende å følge med!

    37. Jag kan vaaaarmt rekommender koketopp i stil med borat sin, med integrert vifte. vi har kjøkken-ø med borat koketopp och har utsikt over hela stua där barnen är och leker. full oversikt over de små när jag lagar mat och väldigt socialt när man har folk hemma utan att gömma sig bak en vifte! 🙏🏽❤️

    38. Ei venninne har ei skyvedør på badet, bak den døra er et walk in closet, helt genialt!
      Ser du skriver at dere skal ha skyvedørsgarderobe, men om dere får plass hadde jeg valgt walk in!

    39. Vi har inngang til vaskerommet utenfra og det er bare helt genialt med små barn, skjønner godt dere vil ha det! God plass på vaskerom til mange sorteringsdunker: ull, hvitt, farget, både 40 og 60 grader er sååå praktisk👌Og stor benk til bretting💪

    40. Så spennende med husbygging! Vi flyttet inn i nytt hus for rett over ett år siden, og det er ganske likt som deres 🙂 Vi har lukket kjøkken (med doble glassdører), noe vi er superglad for. Både kjøkken og stueareal er ganske store, ser ut som de blir det hos dere også, og da synes jeg det luner veldig å skille av. Vi hadde åpen løsning tidligere, men trives mye bedre med lukket løsning, men det er så klart smak og behag 🙂 jeg drømte også om klessjakt ned til vaskerommet, men for å få en best mulig løsning totalt måtte jeg gi slipp på det til slutt. Irriterer meg fortsatt 😉
      Lykke til med tegningene!

    41. Hei! Se på landligfunkis på insta. Hun har egen walk inn til alle barna mellom soverommene. Ser så utrolig praktisk ut!!!

    42. Vet ikke hvordan husets ytre er planlagt, men å tenke på klimaendringer er en god ide. Et hus uten for mye krims krams som kan tåle fuktigere vær 👍

    43. Et teit men genialt tips istede for sjakt. Sånn mini heis man hadde i gamle hus flr som man brukte til og kjøre mat opp og ned fra etasjene hvis du skjønner 😉
      Tenk så digg og stå på vaskerommet og bare trykke på en knapp så er alle klærne oppe/nede 😀

    44. Jeg vet ikke om min kommentar kom med igår – men uansett glemte jeg å si at det jeg angrer på er at vi ikke har 2 bad oppe – det merkes nå med 1 tenåring i hus – vi har totalt 2 bad, men likevel hadde det vært greit å hatt et lite bad til oppe til barna
      ( vi har kun soverom og bad oppe, vi droppa loftstue i dette huset da vi i det forrige huset syns det var for mye støy i midten og inn til rommene – alle dørene i nåtidens hus er jo ikke tette pga ventilasjonsannlegg og tv og lyd generellt ljomer.
      Så var jeg deg ville jeg ha valgt loftstue i et hjørnerom heller – da holder lyden seg litt mer på et sted.. Evt bygge inn loftstuen litt mer – bare et tips fra en trebarnsmor ( større barn med venner når mindre barn skulle sove på soverommet – arg – ble mye styr gitt)
      Vi har vaskerom oppe inforbi badet – men ser du ikke kunne det. Vi har også en vaskemaskin nede på grovgang til div møkkete yttertøy ol
      Uansett – masse lykke til
      Mvh Anne

    45. Masse stikkontakter. ville hatt en i hvert hjorne og midt paa hver vegg i allrom(stuer). smaken er som baken men er veldig fan av ringbelysning med spottrt og adakilt lampe midt i for atmosfaren.

    46. Mitt tips er å ha klær og vaskerom i samme etasje. Innmari kjedelig å gå opp og ned med bunker med klær

    47. skal alle soverommene ligge i 2 etasje? hvorfor ikke ha vaskerommet der i tilfelle? Da slipper man turer opp og ned med skittenvask..

    48. Sååå gøy! Nå skulle jeg ønske vi lå et år etter dere med vårt husprosjekt- for å stjele dine ideer🙈 men, vi har nettopp bygget hus, og flyttet inn i vår. Vårt er prikk likt deres på fasaden😊 har selvsagt noen tips.
      1) loftsbod i 3.etg! Vi hevet taket noen cm for å få ståhøyde. Boden er tett, og vi skal ha fast trapp opp, ikke luke med stige (holder på med trappa for tiden..).
      2) vaskerom i 2.etg. For vår del er det kjøkkenfiller vi må ta opp og ned, ikke klær. Hos oss bruker vi mer klær enn kjøkkenfiller liksom.. har et skap som er kilt inn i veggen mellom vaskerom og bad, og her legger jeg rent undertøy og håndkle, og i bunn har jeg skittentøy fra badet som jeg plukker opp på vaskerommet (har garderobe utenom, ville helst hatt alt dette «mellom» bad og vaskerom, men deg gikk ikke..). Så har vi en vaskemaskin ved grovinngangen til sko, dresser osv.
      3) grovinngang har vi direkte fra garasje. Greit når det regner f.eks. Så har vi en liten benk med vask og vaskemaskin. I tillegg garderobe til yttertøy. Et lite bad med do og dusj.
      4) matbod, med fryser og ekstra kjøleskap, samt hyller til div matvarer, lappetakke, gryter, våpenskap, toalettpapir, plastsøppel etc.
      5) ser du har nokså «store» soverom. Vi har på ca 10-12 kvm. Og så har vi et eget «aktivitetsrom» (foreløpig tv-stue). Har ikke lyst å ha ungene på rommene sine på fritida… ser heller ikke gjesterom og kontor/syrom, men kanskje du skal bruke det huset dere bor i nå, til det formålet.
      Kunne komt med mange andre ting også, men da får du heller ta kontakt. Gi gjerne lyd om du vil ha kopi av hustegninger eller bilde fra huset mitt😊 lykke til med husbygging😊

    49. Drømmen min (én av de ihvertfall 😂) er et lite spisskammers i tilknytning til kjøkkenet. Både til tørrvarer og kjøkkenmaskiner etc!

    50. Jeg ønsket meg åpen løsning mellom stue og kjøkken, men endte med å kjøpe leilighet uten. Det er jeg så glad for! Jeg er ikke den som rydder underveis i matlaging og det er så fint å ha rotet på kjøkkenet og stua ryddig, spesielt hvis vi har gjester. Åpen løsning gjør hele området rotete hvis en del av det er rotete…å ha adskilt stue og kjøkken, evt med et frokostbord på kjøkkenet, er mitt beste tips. I tillegg har jeg sett noen som hadde et areal i stua med kombinert leke/treningssone. Matter på gulvet, ribbevegg, litt treningsutstyr og kasser til lekene. Det skal hvertfall jeg ha i mitt nye hus! Genialt, så tilgjengelig for aktivitet i hverdagen, og mye gøy.

    51. Eg har irritert meg over at der det er plass til eit juletre er det aldri stikkontakt dei plassane eg har budd, så masse stikkontakter 😊
      Ellers er det lurt å tenke på hått som funker best i hverdagen for dekkan med tanke på planløsning, ønsker osv.
      Lykke til med bygging 🔨😊

    52. Jeg ønsker meg hobbyrom! Med plass til at symaskinen kan stå fremme, arbeidsbenk, strykebrett og masse oppbevaring til garn og stoff!

    53. Ser du har fått mange gode tips, de jeg henger meg veldig på er:
      -separat do til gjester i 1etg, slipper vaskerommet å være strøkent, veldig glad vi har det!
      -stikkontakter! Du får aldri nok😂 sett de over alt, over vindu(julestjerner), ta flere enn du tror du trenger(hilsen «gammel» elektriker).
      – og bare si jeg er så enig egen inngang til vaskerommet, veldig deilig! Slipper så mye rask og skitt i vanlige gangen😊👍🏻
      -likte godt ideen din om skittentøyssjakt, det fikk dessverre ikke vi til, og kjempe smart med klær ved badet!😃👏🏻
      Gleder meg til å se ferdig resultat! Du er jo bare super flink med interiør og å lage ting, blir spennende å følge☺️ Masse lykke til😊

    54. For en spennende prosess! Vi flyttet i nytt hus for snart et år siden. Vi har ikke bygd huset selv og dermed ikke kunnet bestemme planløsninger selv heller. Det jeg savner fra det forrige huset er åpen løsning mellom kjøkken/stue. Savner spesielt den store kjøkkenøya med barløsning for å kunne sitte og nyte frokosten om man er alene eller bare to. Barna elsker også å sitte der og følge med/leke mens jeg for eksempel lager middag o.l. Det jeg derimot elsker i det nye huset er vannbåren varme i gulvene. Når man blir vant til det, er det nesten umulig å gå tilbake. Vi har også investert i varmepumpe som varmer opp vannet til den vannbårne varmen, noe som sparer mye strøm. Det er en nokså dyr investering, men med støtte fra enova er det i alle fall for oss et must i eventuelt nytt hus/leilighet senere. En annen ting jeg er helt enig med deg i, er vaskerom i kjeller! Det gjør alt så mye enklere med barn! Forøvrig også helt fantastisk å kunne gå rett inn i garasjen fra huset!
      Blir spennende å følge med fremover! 😀

    55. Tenker det samme som ble sagt over med et garderoberom, tenker det blir for fuktig med klær på badet? 🙂 Dette er spennede og følge med på! Heldigvis kan jeg ta inspirasjon og lure ideer rundt om, før jeg skal bygge selv!

    56. En kjempeviktig ting: tenk på hvor sola treffer huset på ettermiddagen/kvelden/morgenen når dere skal plassere soverommene eller tenke på hvordan dere vil ha huset vendt! Der vi bodde før steikte ettermiddagssola på veggen hvor to av soverommene var -ble som en badstu å legge seg der i de varmeste ukene på sommeren, til tross for mørkleggingsgardiner som absorberte varme også.. Nå bor vi i hus med soverommene i 1 etg. vendt slik at sola varmer dem opp midt på dagen men de er svale igjen til leggetid -deilig🙌

    57. Så spennende med husbygging! Selv om det er veldig praktisk å ha barnas soverom i nærheten når de er små, ville jeg bygget slik at hovedsoverommet og barnerommene + stue til barna lå noe fra hverandre. Da jeg bodde hjemme hadde jeg og min bror hele 2 etasje (soverom, bad og stue) alene, og både vi og mamma og pappa syns dette var helt fantastisk. Da kunne vi ha besøk uten å forstyrre de hvis de ønsket å legge seg tidlig. I tillegg kan det jo være fint for mor og far å ikke ha ungene vegg i vegg også, når de blir litt eldre…Kjempe lurt med egen inngang til vaskerom, det kommer til å bli gull. Vi har åpen kjøkkenløsning, og jeg elsker det. Da ser jeg ungene når jeg lager mat, og hvis vi har gjester kan jeg stå å kokkelere mens de sitter rundt spisebordet. Har aldri savnet dør på kjøkkenet. Gleder meg til å se 😀

    58. Vaskerom og bad vegg i vegg med skuffer som gå begge veier. Og evt skap i mellom også som kan åpnes fra begge rom. Det ønsker jeg meg.
      Hadde jeg bygd nytt hus i dag og hadde hatt stor nok tomt så hadde jeg bygd alt på ett plan!
      Ha i allfall vaskerom, garderobe og bad i samme etasje, så du slipper opp og ned med rene klær fra vaskerom til der du har klærne. Det er det verste jeg vet, legge sammen klær ned for så å gå opp med klærne i skapet for så å dra ned klær igjen til neste dag. Vi bruker aldri badet i 2 etasjen, det er størst men det er mest praktisk å bruke det vi har ned slik som morgenrutinen er her i hus, da barna alltid går ned å spiser før de har på klær og ordner seg til skole og barnehage. Og jeg kan gå på badet samtidlig som jeg hører de som sitter å spiser frokost.
      Har åpen kjøkkenløsning og har aldri angra på det, skulle noen se at vi ikke har gidda å rydde etter middagen en dag så kunne jeg ikke brydd meg mindre om det 😅
      Gøy med husbygging, lykke til 👍😊

    59. Noe jeg kunne tenke meg hvis jeg skulle bygge nytt hus er Walk-in-closet i gangen. Det er så mye jakker, sko, støvler osv en familie bruker gjennom året. Ser for meg skyvedører med et rom innenfor hvor alt henger/står etter årstid.
      Savner et slikt vaskerom/grovbad med egen inngang og håndvask rett innafor døra, og dusj selvfølgelig.
      Lykke til med tegninger og bygging 🙂

    60. Hei, så utrolig gøy med husbygging! Elsker klassiske hus med full takhøyde i begge etasjer! 👌🏼 Kan gjerne dele løsninger som jeg er fornøyd med i mitt totalrenoverte hus.
      1. Jeg drømte om vaskerom med grovinngang i første etasje, men måtte ofre det for bod/kontorplass. Nå i ettertid er jeg så glad for det. Vaskerom i samme etasje som alle klærne/soverommene er virkelig helt fantastisk. Det eneste jeg trenger å bære opp og ned av klesvask er kjøkkenklutene. I stedet har vi en grovinngang fra kjeller med grovvask/hånddusj (vi har 3 etasjer) der vi kommer inn med vått og møkkete tøy som vi kan skylle av der og henge opp. Dette er jo også klær som trenger sjeldnere vask i vaskemaskin og dermed blir det ikke så ofte de må bæres gjennom huset for å vaskes. Så hvis jeg skulle bygget det huset som du bygger ville jeg ha laget en grovinngang i hovedetasje der man kan oppbevare alt yttertøy systematisk og med mulighet for å skylle av/henge opp. Og med vaskerom i samme etasje som klær. Jeg tørker klærne på samme rom som vi oppbevarer de og kan dermed legge de rett fra stativet over i hyllene 👍🏼
      2. Når du tror du har nok skuffer og skap på kjøkkenet er det lurt å legge til enda flere. Jo mer du kan oppbevare i lukkede skap, jo mindre frittstående oppbevaringsmøbler trenger du. Og det fører til mer luft og romsligere romfølelse. Jeg har en hel vegg på kjøkkenet med skuffer/skap/integrerte hvitevarer og på motsatt side benkeplater uten overskap. Oppvaskmaskin er plassert slik at når jeg skal legge på plass i skapene trenger jeg ikke gå et eneste skritt, jeg snur meg bare rundt og plasserer i skapet rett bak 👌🏼 Små enkle gleder som husmor 😅👍🏼 Er også smart når man har åpen løsning at en slipper å se oppvasken fra sofakroken😆
      Beklager for superlang kommentar, men måtte bare dele 😅🙈

    61. 1. God plass til kildesortering. Vi har satt av en del av et skap til dette hos oss, med store gode beholdere. 2. Vi har åpent mellom kjøkken og stue. Jeg ønsker å lage skyvedører mellom rommene, som man kan skyve inn i veggen. Slik kan man velge om det skal være åpent, eller ikke. Genialt om man får uventet besøk og det flyter på kjøkkenet.

    62. Hei! Vi har omtrent samme hus som dere, og det vi angrer på er at vi kke har vaskerom i samme etg. som soverommene. Selv om du får sjakt ned fra badet så må du fortsatt gå opp med alt som er vasket og brettet. Skulle også ønsket å heller ha stue og kjøkken i 2 etg, for å få finere utsikt og komme litt “opp fra bakken” og å ha kjellerstue i stede for loftsstue.. I tilegg ville da soverommene kommet i i 1 etg, og ikke i 2 da det er veldig varmt på sommerstid. Lykke til!!

    63. Når vi skal pusse opp kjøkkenet ønsker jeg meg et skap til noen av maskinene vi nå har på benken. Da må det også være stikkontakt inne i skapet. Til kaffetrakter, kjøkkenmaskin, osv. Jeg ønsker meg også et høyt skap med stikkontakt til lader av trådløsstøvsuger.

    64. Ift støvsuger. Jeg har bodd flere plasser med sentralstøvsuger, og var drit lei det! Lang slange man må dra rundt etter seg/alltid i veien osv og som lett kan lage merker på gipshjørner osv. Man må i tillegg ha plass på teknisk rom til støvsugerenheten. I huset vårt nå kjøpte vi i stedet trådløs støvsuger som har mange ulike deler. Helt genial! Vår er fra Philips, men Dyson har og mange typer. Helt genial støvsuger som suger 360 grader rundt 🙂

    65. Så spennende med husbygging! 🙂 Vi flytta inn i nytt hus i mars, lang byggeprosess men så verdt det 😍 Vi var litt uenig om åpen løsning fra stue til kjøkken, men kom tilslutt frem til dobbel skyvedør. Da har du åpenløsning, men samtidig mulighet for å lukke. Stor gang og vaskerom med egen inngang er ganske digg. Vi har også eget bad fra hovudsoverom, ganske praktisk.

    66. Toalett nær yttergang. Da slipper du barn som kommer utefra og må gjennom hele huset med ytterklær (vinterdress) og sko fordi de MÅ tisse NÅ. Kan også brukes til gjestetoalett. Det var og er jeg mest fornøyd med.

    67. Vi har omtrent helt lik fasade på huset vi bygde som heter «Adele», men vi valgte å la vinduene på fremsiden av huset gå nesten helt ned til gulvet. Meget fornøyd med det da vi har sjøutsikt. To i. Ganger er jo et must. Jeg angrer på at vi ikke kuttet ut vegg mellom vaskerommet og grovinngangen og ikke heller tok en stor gang/vaskerom-kombi. Det er vel omtrent det eneste jeg angrer på med vårt hus 🙂 Lylle til, er ikke bare enkelt å bygge og en går omtrent alltid over budsjett…. 😛

    68. Det kan være en ide å enten ha sprosser på alle vinduer evt. Ingen av de. Kan fort føles rotete. Anbefales også å tenke over hva du får inkludert i tilbudet FØR du signerer. Vi fikk med mye i tilbudet siden vi var svært oppmerksom på dette, men er fort gjort å glemme mye som fører til store ekstra kostnader. Blant annet så fikk vi inkludert stolpefritt glassrekkverk som vi sparte 60 000,- på. I tillegg så bestemte vi type dør før vi skrev under som førte til at alle skyvedører ble inkludert, og alle de ?spesielle? dørene. Fort en del penger der. Tenk gjerne over hvor vedlikeholdsfritt dere ønsker; aluminiumsvindu, møre royal osv er veldig kjekt – men koster. Masse lykke til 😊

    69. Mulighet for å spyle sølete hunder, barn med uteklær og støvler i nærheten/utenfor grovingangen! Så slipper man å dra med søla inn 😊

    70. Hei☺ ser du får mange gode tips..
      1. Vaskerommet:
      – skuffer i innredningen som du har til sortert tøy før vask..
      – god plass til klesbretting
      – v.maskin og t.trommel forhøyet, men ikke oppå benk, vanskeligere å få i pulver pga høyde.
      – tørkestativ som er festet i tak i tillegg til vanlig stativ
      – ett høyskap til mopper og lignende
      2. Kjøkken:
      – vifte i benk og ikke tak
      – skuffer og ikke skap, mye mer praktisk.
      – bare høyskap bak kjøkken øy til integrert kjøleskap, o.maskin, ovn, micro, kjøkkenmaskin.
      – svær øy med vaks og komfyr.
      – stikkontakter i skap og benkeplate.
      – kjøkkenmaskin i en skuff i arbeidshøyde, bare dra ut og bruk.
      – vannfalls benk på øya(benkeplate ned på sidene) ser fint ut og mye mer estetisk ut hvis du skal ha stoler med benken.
      – seperat stue og kjøkken(anbefales av intreørdesignere osv), men kan plassere en sjeselong inne på kjøkknet for kos og selskap
      – dør til veranda
      ~ fører til et kjøkken som ikke virker lite, arbeidsvennlig og lett å holde rent
      3: garderoberom:
      – åpne hyller som ikke er i skap, lettere å legge på plass klær
      – korger du kan legge i hyllene til sokker og undertøy
      – ha en plass hvor du kan henge tøy i to høyder
      ~ arbeidsvennlig kanskje ikke like estetisk å se på, men hvem ser det??
      4. Gang:
      – SVÆR skyvedørsgarderobe(sommer,vinter og alt av ute tøy, sko for alle sesonger.. i hyller) noe til oppheng
      – og vanlig skohylle og oppheng.
      – stol til å sitte i når man tar tøy av og på.
      5. bad:
      – hadde hatt en ekstra oppe med do og vask(puddre rom?)
      6. Soverom:
      – voksne trenger ikke store rommet, hvertfall når dere skal ha garderobe rom
      7. Lekerom:
      – lett å rydde når alt skal inn på et rom, lukk døra og ferdig med det.
      Hvis jeg kunne valgt noe som hadde vært kjempe praktisk så hadde de vært en liten gang når du kommer evt. Inn fra en garage hvor det er tre dører; do, matbod med plass til kjøleskap, stor frys og hyller til andre tørrvarer(ikke varme i gulv pga holdbarhet), og dør inn til kjøkken(lite stas og bære varer langt.)
      – Mye naturlig lys, men husk plassering i forhold til innhold inne og ute
      – stikkontakter oppe ved hvert vindu, hvert hjørne nede(helst flere) og litt hær og der
      – velg kledning som er slitesterk og trenger lite behandling f.eks. oljet tre så slepper du å male på all evighet

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg