8 migrenefri måneder er over

Jeg blir uvel bare av å tenke på det, migrenen er tilbake, og på ny skal frykten ta en del av hverdagen min.. 

Jeg hadde akkurat levert de to store jentene i barnehagen. I garasjen sto det bruktkjøpte skrivebordet. Jeg hentet det, ivrig etter å komme i mål med et nytt syrom i huset. Jeg fikk stablet det tunge bordet inn, og begynte å sveipe over det med en våt klut. Noe kludret til synet, i det kluten i sirklende bevegelser ruller over bordet ble hele kluten og hånden min borte langs øvre halvdel av sirkelen. 

Jeg stoppet opp, lot blikket falle til fingrene som jeg spriket med foran meg. To fingre manglet. Jeg gned meg i øynene, hardt og lenge. Så tok jeg en ny kikk på fingrene. Det manglet fremdeles to. Fornektelse.. Jeg fortsatte å vaske. 

“Jeg har sikkert sett på et lys, eller solen!? Jeg er nok bare litt blendet.. Det går over. Dette går over.. “

Uansett hvor mye jeg prøver å fornekte det faktum at synsfelter forsvinner, så vet jeg innerst inn at i det sekundet jeg oppdager dette, er dagen min på vei til å bli et mareritt. 

Jeg begynte jakten etter riktig pilleeske, det var så lenge siden sist nå. Med et defekt syn er det heller ikke enkelt å lese, men med mysende øyne fant jeg til slutt den som det sto “1 tablett ved anfall” på. Jeg dro pillebrettet opp av pakken, og gravde etter pakningsvedlegget. Jeg fant til slutt det jeg lette etter: 

Amming: unngå amming i 24 timer etter du har tatt medikamentet

Jeg kastet arket i fra meg i frustrasjon. Tok meg i stedet en Paracet og begynte den mentale forberedelsen på det jeg nå skulle igjennom; Mitt første migreneanfall på over 8 måneder, uten medisiner. 

Med en baby i armene var jeg nødt til å varsle mannen min, slik at han kunne komme på kort varsel om jeg trengte det. Jeg vet aldri på forhånd utfallet av migrenen, jeg kunne få et lett anfall, der hodepinen legger seg som en skygge over meg i noen timer. Eller jeg kunne få et sterkt anfall, der en hodepine fra en annen verden legger seg over meg, i tillegg til lammelser i kroppen, kraftig oppkast, talevansker og panikk. 

I går var jeg heldig, det ble et mildt anfall, og med en sovebaby, sov vi inntil hverandre de fire mest intensive timene. Etter bare fem timer våknet jeg til liv igjen, og med hver time til hjelp kunne jeg i løpet av kvelden fungere som normalt igjen. 

Migrenepiercing og migrene det siste året 

Det er godt over 1 år siden jeg tok daithpiercing i begge ørene. Dette er en piercing som settes i et akupunkturpunkt for migrene og hodepine. Veldig mange stiller meg spørsmål om virkningen, så jeg skal prøve å gi et svar igjen nå etter så lang tid. 

Jeg hadde helt klart en følelse av at piercingen hadde en virkning etter jeg tok det. Jeg fikk anfall, men de var mildere. Så tok det ikke så lang tid før jeg ble gravid, og det er slik at migrene veldig ofte endrer seg med graviditet. Da jeg gikk tvillinggravid for 6 år siden hadde jeg ikke et eneste anfall. Da jeg ble gravid for ett år siden fikk jeg en sterk forverring av migrene i det første trimesteret, både i omfang og styrke. Etter første trimester forsvant migrenen, og jeg har ikke hatt ett anfall før nå i går. 
I går var anfallet langt mildere enn jeg normalt sett får det, så jo og ja, jeg holder en knapp på at piercingen til en viss grad hjelper meg, selv om jeg fremdeles venter på den virkelige kuren på dette helvete. 
 


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

20 kommentarer
    1. Åå føler med deg! Sliter med det samme og har en “lett form” for migrene idag + influensa 😷 Det er såå grusomt dette med migrene,jeg får også slik øyemigrene som jeg kaller det. Veldig ubehagelig! Har prøvd masse forskjellige medisiner som funker greit i starten, men så blir kroppen liksom immun mot de eller noe, de slutter å funke. Har ikke prøvd piercing som du har, men har vært inne på tanken. Vet ikke av noen i Trondheim som er kvalifiserte til å utføre det på riktig måte.

    2. Uff, du har min største medfølelse!❤️
      Jeg skjønte liksom ikke helt greia med migrene før, du har vondt i hodet og orker ikke no annet enn å sove, og for all del, jeg skjønte at det ikke var no godt. Men etter å hatt et, og takk Gud for at det bare har vært et, migreneanfall har jeg den største medfølelsen på jord med alle som har migrene. Det er det verste jeg har vært med på, hode føles som det skal eksplodere, alt gjør vondt, og ikke minst den grusomme kvalmen og oppkast😣 og det slutta ikke heller på evigheter før jeg fikk medisiner som hjalp meg.. håper aldri det skjer meg igjen!
      Uff, igjen min største medfølelse❤️ Håper du slipper å få de verste anfallene igjen, mye som skjer med kroppene våre når barn blir til, lov å håpe migrene har blitt «bedre».❤️

    3. Føler så med deg, jeg har slitt med KRAFTIGE migreneanfall fra jeg var 10 år, men jeg har vokst det av meg mer og mer etter at jeg fylte 18. Fra å ha det ca. 1 gang i måneden til å ha det en gang i året. Jævligste er når flimringen (som jeg kaller det) foran øyene starter og ting forsvinner sakte men sikkert, og du bare går rundt og venter på at helvete skal bryte løs. Syntes det er så mange som hevder de har migrene, men sorry – sterk hodepine kan IKKE sammenlignes! Håper du som meg også vil vokse det mer av deg, migrene unner jeg ikke en gang min verste fiende!! Har vurdert samme piercing etter du skrev om det, men når jeg får så sjeldne anfall nå vet jeg ikke om jeg gidder likevel. God bedring til deg! Klem<3

    4. Håper du fortsetter med milde anfall! Men, anbefaler å ta kontakt med tryggmammamedisin.no før neste anfall og legge en plan. De forholder seg til ny forskning og ikke bare produsentenes informasjon. Legemiddelprodusentene (og en del leger) er ofte ekstra forsiktige for å ikke bli saksøkt e.l. Kan godt hende du kan amme med medisinen, eller avt at du kan vente i mindre enn 24 timer. Spør om smertestillende også, kan godt hende du kan ta noe som er mer effektivt en paracet.
      Har det foresten skjedd noen endring i ammingen i det siste? Det er sikkert individuelt, men jeg merket forverring når det ble mindre amming og ikke minst etter ammeslutt. Hvis babyen f. eks har begynt å sove hele natten ville jeg faktisk vurdert å lagt henne til i søvne eller stått opp for å pumpe i en periode hvis det kan gi enn lengre pause fra migrenen.

    5. Hei. Hva heter navnet på tbl du bruker ved anfall? Mannen min bruker nesespray, lurer på om dette er bedre.

    6. Anette: Vet du, jeg har vært innom de aller fleste migrenemedisner nå, det er stort sett samme greia, men de har alle litt forskjellig innhold som kan gjøre at de fungerer litt forskjellig fra person til person. Jeg tørr og gjette på at din mann da bruker imigran, og det skal være kjempebra for mange. Selv fungerer de dårlig på meg, men på den andre siden har jeg vel egentlig ikke funnet noe som faktisk virker. Nå har jeg Relpax.

    7. Migrenemamma: Takk, at jeg ikke tenkte på det! Legen min har også anbefalt denne siden, men den har visst forsvunnet fra tankene igjen. Jeg må finne ut hva jeg må gjøre til neste gang.

      Jepp, du er helt klart inne på det. Snuppis sover hele natten, og det har også ført til at jeg har fått første blødning etter fødsel, fordi det da går normalt 7-8 timer mellom ammingen om natten. Så migrenen kom jo rett etter det.. De satans hormonene..

    8. Caroline: Så deilig å høre at du har blitt bedre. Det er et helvete ja, og selv om normal hodepine både er vondt og slitsomt, så kan ikke smertene sammenlignes nei :/

    9. Ellen: <3 Det er et helvete, så jeg unner ingen det, men jeg har vel tenkt mang en gang at alle skulle prøvd å vært igjennom bare ett, bare for å forstå at hodepine og migrene er to ganske forskjellige ting. Jeg husker mitt første anfall ekstremt godt, jeg ble grepet av panikk for jeg var faktisk helt sikker på at hjernen eksploderte.

      Jeg gir aldri opp håpet om å bli bedre, eventuelt at det vil komme nye medisiner som faktisk virker.. 🙂

    10. Huff for en forferdelig følelse når du vet hva som kommer! Men vil tipse deg om Trygg Mammamedisin. Ofte står det i pakningsvedlegget eller andre plasser at man ikke kan amme på så og så lenge men ikke alltid det stemmer.. Ville hørt med dem om medisinen din. Kanskje du ikke trenger å vente like lenge i det minste? 🙂

    11. Prøvd CBD-olje? Har en nabo som sliter med migrene, kanskje ikke like kraftige anfall som du har, men det hjalp henne 🙂 søker man opp CBD-olje og migraine, får man vel en del treff 🙂 bare å ta kontakt hvis du vil vite mer!

    12. Har hatt migrene siden jeg var 11 år, men botox forandret livet mitt totalt! Prøvd alt av alle andre mulige forebyggende medisiner og anfallsmedisiner, men som sagt, ingenting har fungert så bra (og hvert fall uten alle bivirkningene) som botox. Kanskje du kan høre med legen din? Tror man må ha et viss antall anfall i mnd, men det skader ikke å høre likevel? Håper du blir bedre snart. <3

    13. Hei! Har du prøvd botox for migrenen? Kjæresten min var fryktelig plaget med migrene, og hadde anfall 6-7 dager pr.uke. Prøvde ut både blidtrykksmedisin og betablokker, uten særlig endring. Fikk botoxbehandling for en drøy mnd siden, og har hatt migrene kun en gang siden da😀 Skal ha nye injeksjoner hver 10-12 uke. Fått et nytt liv! Verdt å sjekke ut om du ikke allerede har prøvd.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg