Kvalitet bak hjemmesydd?

To rampete glade ansikter, stolte i splitter nye kjoler, med det er alt over ett år siden. Enda er de stolte over å ha en mamma som kan sy, sy klær bare til dem. Det er ikke så mange barn i barnehagen som kan spørre mammaen sin om hun kan sy en kjole med paljetter og tyll. Men det er nok ikke lenge før de synes det er flaut, en mamma som syr liksom. Hallo, så teit. Men ikke i dag, i dag bærer de klærne så stolt, og du kan se jeg nærmest bruser i det de attpåtil springer fram for å fortelle til vedkommende at det er nettopp mamma som har laget klærne de har på. 

Ja, over ett år har gått. Du kan se det godt. Kjolene har ikke krympet siden da, men mye kortere har de blitt i takt med at de to små spirene har strekt seg enda et hakk nærmere solen. Utallige ganger innom vaskemaskin og tørketrommel har de gått, så jeg kan nok konkludere: Hjemmelaget er like godt!! 

De to kjolene jentene har på finner du både oppskrift og mønster på. Bare ta deg en titt, det er mye fint, så da er det vel tid for å sy litt? 

Se alle mønster og oppskrifter på søm her 😀 

8 kommentarer
    1. Hjemmesydde kule klær er favoritten til barnet her. Fortsatt kult (bank i bordet) i 3.klasse😂 Testet kosebukse mønsteret ditt idag i str 140, og det ble nye favorittbuksen hennes. Gleder meg til nye mønstre kommer:)

    2. Du er en så stor inspirasjon, Stine!! Jeg elsker å lese bloggen din! Og etter å ha beundret de flotte hjemmesydde plaggene dine i noen år, så har jeg gått til innkjøp av symaskin! Jeg har kjøpt flere av dine mønstre, og gleder meg til det kommer flere 😀
      Men et dumt nybegynner-sy-spørsmål: Når man starter å sy, skal man feste tråden i starten? Altså skal man også sy frem og tilbake i starten også? Og når man er ferdig å sy, så syr man fram og tilbake og trykker på “avslutt”-knappen. Er det da bare å klippe av trådene? Man må ikke feste de trådene for hånd? Om du skjønner hva jeg mener ;-p

    3. Alex: Åh, så utrolig hyggelig å høre! Tusen takk.

      Ingen spørsmål er dumme. Sy litt fram og tilbake både på start og slutt for å feste tråden i begge ender 🙂 du trenger ikke feste trådene noe mer enn det 🙂

    4. Du er så flink. Det er så moro med unike klær. Kunne ønske jeg turte starte opp symaskinen min..! Men livredd for både nål og tråd. Ennå… Håper tiden vil gjøre meg tøffere, og at barna blir eldre vil gi meg bedre tid til slike hobbyer. Får vel sy til barnebarn istedet… Og de barna dine- de er så nydelige. Fotogene frøkner 🙂 Lik sin mor 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg