Mammahåret (!)

Det skjer noe med håret i det du blir mamma, ikke bare noe heller, men en hel del. 

Hvis du setter deg ned på en benk i byen og lar blikket hvile fra hodet til hode, så vil du raskt se hva jeg snakker om. Jeg snakker om de med håret dratt vekk fra ansiktet. Samlet i en hestehale eller en dott på hodet, men aldri den velstelte dotten, den tilhører en helt annen gruppe.
Det er de med ettervekst her i fra og til månen. Ja, du kan faktisk skimte månen, eller i alle fall gode viker.  Men tydeligst av alle tegn; de tusener av hårstrå som står rett ut som en glorie over hele hodet, bare 3 cm lange. Og ja – pannelugg! 

En hver mamma gjør så godt hun kan for å unngå at det lille barnet skal rive av henne halve håret med de klamme små hendene som griper på refleks, men til tross for oppsatt hår får de på merkelig vis alltid tak allikevel. Dessverre ryker halve håret med uansett, men det på grunn av en røyteperiode etter fødsel som er verre enn bikkja i hus. Problemet blir ikke noe mindre i det de tusener av mistede hår kommer tilbake igjen, på en og samme tid. Da ser det dessverre ut som en hver nybakt mamma har lider av et kraftig elektrisk sjokk. 

Jeg vet, for jeg lider av samme diagnosen selv – jeg kaller det bare mammahår! 

Kanskje ikke så rart at frisøren min selv invitere meg til en ny frisørtime, og med nyfarget hår, en runde med saksen og en god dose deilige produkter som hårkur, olje og annet gøy så klarte hun utrolig nok å skape et kunstverk ut i fra ett kråkereir av et mammahår! 

Nok en gang tusen takk til Marthe Beate på Klippotequet L i Tønsberg ! Du kan gjøre gråstein om til gull! 💁🏽
En tone mørkere og med ny kontroll er jeg klar for å ta høsten med storm. (Ja, eller noe sånt) 😅😆


 

4 kommentarer
    1. Så fin du ble 🙂 Kjenner meg veldig igjen. Er mamma til tvillinger på 21 mnd og en på 7 år, og er ikke mye tid til egenpleie og hår. Husker kanskje å børste det innimellom, og det virker som de små nye hårstråene aldri gror ordentlig ut. Ble veldig inspirert til å ta med etter bildet ditt til frisørern og si jeg vil se slik ut 🙂 Veldig glad i bloggen din 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg