2018 ga oss Vilde

Tårene sitter løst. Året 2018 ga oss Vilde. Det hadde vi aldri trodd for ett år siden.

Som de fleste gravide senket jeg skuldrene og jublet den dagen jeg hadde passert den 12 svangerskapsuken. Sannsynligheten for at en abort forkommer etter den uken faller til bare et par prosent. Vi hadde vært på tidlig ultralyd i den 11. svangerskapsuken og alt så bra ut med det lille barnet som sprellet rundt inne i mørket.

Tre uker senere i svangerskapuke 15/16. startet vårt mareritt, dagen var nyttårsaften for ett år siden

Utdrag fra teksten jeg skrev for ett år siden:
På formiddagen kom kynnerne, sammentrekningene i magen – mange og ubehagelige. Jeg løp til toalettet i det jeg kjente noe strømme ned mellom beina mine. Frisk blod, og mye av det. Jeg husker bare jeg klynket “nei, nei, nei”.

Selv om jeg innerst inne forsto alvoret i de kraftige blødningene, var det allikvel så rivende vondt å høre gynekologen si: 

  “Jeg må bare være ærlig med deg, men det du gjennomgår nå er en spontanabort. Det er lov å være lei seg”

Det var slik marerittet startet

De følgende timene etter denne beskjeden var elendige. Jeg var oppløst i en tåreflom, samtidig som frykten kom over meg,  jeg ventet på at det 14 cm lange fosteret skulle komme ut sammen med blodet og var livredd. Jeg gråt til det ikke var tårer igjen, kun et hovent ansikt.

Det var ingenting sykehuset kunne gjøre fra eller til, så jeg ble hjemme med mannen min ved min siden.
Syv timer senere ville gynekolog allikevel ha meg inn ettersom fosteret ikke var kommet ut til tross for de store blødningene.

Ord kan ikke beskrive den følelsen som rommet meg i det jeg så det lille hjerte banke sterkt og rytmisk på ultralydskjermen foran meg da gynekologen skulle bekrefte dødt foster.

Jeg hadde bare ett ønske da rakkene skøy opp kl: 00:00, 01.01.2018:

– La dette gå bra!

Jeg fikk ønsket mitt oppfylt, og takknemligheten for at vi fikk oppleve å få Vilde i 2018 kunne ikke vært større. Jenta som bringer lykke til hele familien, jenta som kan få det tristeste menneske til å smile, jenta som fortryller en hver dårlig dag til en god en. Vår lille solstråle!

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

3 kommentarer
    1. Sitter her med tårene presset i øynene. Jeg fikk min sønn i oktober, og etter å ha fått barn, får man et så nytt syn på dem og andre sine. Takknemlig på deres vegne at Vilde kom frisk til verden. Hun er utrolig fin❤️

    2. Tårene presser på, en så sterk historie- med en lykkelig slutt <3
      Har selv en liten en på 8 mnd, føler meg heldig hver dag 🙂 <3

    3. For en rørende historie, heldigvis gikk alt fra til slutt!

      Men siden du ikke spontanaborterte, hva var da de kraftige blødningene? 😮

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg