3D plantegninger av huset

Allerede har vi revet en vegg, og bygd ut badet!

Det å skulle bygge et helt hus er langt vanskeligere enn hva jeg noen gang kunne sett for meg. Ikke bare skal man lage fornuftige og gode planløsninger, man skal også, lenge før møblene er kommet i hus, bestemme hvor stikkontakter og lysbrytere skal være. Huset burde egentlig være planlagt ned til den miste lille detalj mens husbyggingen fremdeles er helt fjern.

Hvilke behov man har er også svært forskjellige har jeg forstått, så det gjelder å følge egen magefølelse for hva som kommer til å passe egen familie best. Jeg fant ikke drømmehuset vårt da jeg lette. Svært få ferdighus er laget med 3 like store barnerom for eksempel. Derfor endte jeg opp med å tegne hele huset vårt selv, før vi sendte tegningene til arkitekt. Allikevel har det blitt en del endringer siden tegningen var klare.

Slik ser de oppdaterte plantegningene ut: 

Planløsningene jeg elsker:

Det jeg er aller mest fornøyd med den dag i dag er at jeg har valgt løsninger som gjør det enklere for oss og gjemme unna rot.

  • Vi får et stort vaskerom med inngang og dusj, slik at sølete støver og møkkete bikkjer kan bruke denne inngangen. På den måten slipper vi å dra unødvendig mye søle og skitt inn i huset.
  •  Vi skal ha et enkeltstående toalett sentralt plassert i huset, her skal det kun være en do og en vask, og grunnen til det er at jeg ønsker å ha et bad der det ikke hoper seg opp med skittentøy og rot. Da kan det komme gjester på besøk uten at jeg må fare opp og rydde for at de skal få gått på do.
  • Klesrom på innsiden av hovedbadet i 2. etasje gleder jeg meg til å få tatt i bruk. Vi har vel alle et dilemma med de halvbrukte klærne? De som er for rene til å havne i skittentøyet. Disse klærne har en tendens til å havne i en haug på badet vårt. Klesrommet skal derfor være et rom til disse halvbrukte klærne, i tillegg til håndklær, morgenkåper og andre baderomsrekvisitter, så kan jeg bare skyve igjen døren for å gjemme alt rotet.
  • skittentøyssjakta fra hovedbadet og ned til vaskerommet. Dette håper jeg vil gjøre det langt lettere å unngå at klesvasken hoper seg opp.
  • alle rotrom i en del av huset – dette var også et bevisst valg jeg gjorde under tegningen for å gjøre det enklere og rimeligere med rørlegger.
  • kjøkkenvegg for å skjerme rot – på kjøkkenet har jeg dratt ut en lettvegg og plassert oppvaskmaskin og vask på baksiden, på den måten kan det bli stående litt rot i oppvaskkummen uten at det er sjenerende for resten av stuen og spisestuen. 

I dag kommer rørlegger, så jeg håper vi får ferdig vann og avløp og til fredag kommer elektriker for å sette stikkontakter og uttak til lamper! Ting skjer.


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

20 kommentarer

Siste innlegg