B-mennesket på sitt verste

Med hodelykt og headsett på snørte jeg på meg vinterskoa, tok meg med snøskuffa og gikk for å måke kaningården. En snapp poppet inn på mobilen, og jeg stoppet opp for å sjekke hva det var. En beskjed fra “kjæresten”.
Jeg åpnet opp, og så en vidoesnutt av meg selv, jeg sto og kastet den ene snøskuffen etter den andre full med snø over skulderen. På videoen hadde han lagt på klokkeslettet, og det varr ikke før da jeg innså at det muligens ikke er helt normalt å kle på seg uteklærne for å gå å måke en kaningård når klokken nærmer seg halv 1, natt til en ny hverdag.
Jeg smilte skjevt opp mot soveromsvinduet mens jeg hevet begge skuldrene som i et unnskyld for at jeg er den jeg er, uten å vite om han fremdeles kikket på meg.
Jeg tastet tilbake: “b-mennesket på sitt verste!”

Jeg giftet meg med et a-menneske, og la meg presentere det beste med akkurat det: mannen min liker å stå opp tidlig og står derfor alltid opp med ungene i helgene, som en ekstra bonus fordi han er fantastisk kommer han opp med nytraktet kaffe og en sjokoladebit når han vekker meg litt senere.

I følge min mann er det tiden fram til lunsj som uten tvil er den mest effektive tiden, der han virkelig rekker å gjøre langt mer enn planlagt.
I følge meg er tiden fram til lunsj som en grå tåke, jeg klarer nesten ikke å se klart, og alt hjernen klarer å fokusere på er kaffe, kaffe og litt mer kaffe, men i det klokken bikker 21:00 om kvelden skrur hjernen seg på, og jeg går inn i et modus der tid og sted ikke lengre eksisterer. Plutselig er jeg kreativ og like plutselig er klokken langt ut på natt.

Når klokken er 01:00 tvinger jeg meg i seng, bare fordi jeg vet jeg må, bare fordi jeg vet jeg har tre barn der den ene gjerne vil puppe et par ganger i løpet av natten, mens de to store er klare for å starte dagen når klokken er 7 og mannen allerede er på plass på jobben.

Jeg later alltid som om vekkerklokka skal få meg opp, men jeg har visst lagt meg til en vane. I det klokken ringen griper jeg mobilen og så legger jeg meg på den. Det er som om jeg klokken 7 om morgen ikke er bevisst i mine valg. Jeg klarer ikke å skru av alarmen, men jeg forstår ikke hvorfor det bråker, så derfor legger jeg meg på bråket. Det er bare det at jeg aldri husker at jeg gjør det, ikke før ungene hopper på meg og den lave lyden av en sørgelig iphone klemt mot mageskinnet synger sin melodi på det hundrede forsøk.

Så slik har det seg til at denne mammaen innimellom sovner som en prinsesse (!?Haha) på sofaen med ammepuppene halvveis ute, mens mini tar seg en formiddagslur.

9 kommentarer
    1. Kjenner meg såå godt igjen! Når mørket kjem og kvelden sig på, kryp kreativiteten fram og hjernen skrus på. Sovnar ofte ikkje før 2 på natta, sjølv om eg må opp kl 7 dagen etter. Ha ein fin kveld vidare, Stine 🙂

    2. Kjenner meg igjen i dette. Å i disse dager blir det sent i seng og jeg er trett hver dag. Sånn ekkelt trett. Det er nok mye bedre å være a menneske, skulle ønske jeg var det. Men disse sene timene er veldig fine også..

    3. Kjenner meg så igjen jeg også 🙂 men her er både jeg og mannen B-menneske. og det er også ganske så digg. har lange fine samtaler som gjerne starter i 23.00 tiden på kvelden. og plutselig sitter vi engasjerte og diskuterer et eller annet gøy til langt på natt. Og det ser ut til at dette med B-menneske er arvelig, iallfall når begge to er B-mennesker. For her har vi en 2 åring som gjerne kvikner til rett før leggetid.. leker så fint og finner på nye rolleleker osv mellom 19.00 og 20.00. Og selv om vi alltid får henne i seng og hun sovner mellom 19.00 og 20.00.. så sover hun ofte til 09.00-09.30 hver morgen. Vi sliter med å rekke barnehagen for å si det sånn. Ganske så deilig det der også. Men jeg er iallfall ikke i tvil om at dette med B-mennesker er en reell ting.. og at vi faktisk fungerer best og er mest kreative på kvelden og natten. Selv om mange A-mennesker mener at vi bare må skjerpe oss og tilpasse oss samfunnets vanlige og sundeste rutiner 🙂

      1. By the way… gøy å se tidspunktet til de første tre kommentarene her nå… på oss tre som kjenner oss igjen.. sitter oppe midt på natta og kommenterer 🙂

    4. eg leste dette i dag da,men det var fordi eg var opptatt kl 3 i natt med å bake brød HAHAHAHA 😀 So I hear ya

      Blir mitt mest kreative etter 22

      Før var det krise, la meg 5 og møtte exen i gangen, da sto han opp og sku på jobb…..han sovnet jo rundt 22 nett da eg begynte å ville vaske og rydde, og finne på ting….er ex for en grunn..så ikkje alltid at A og B fungerer
      Har moderert meg og føler meg flink om eg legger meg 1

    5. Her var det mange B-mennesker 🙂 Jeg også! Angrer alt for ofte på at jeg ikke har rota meg i seng tidligere, når urviserne forteller at klokka nærmer seg to om natta… For jeg TRENGER søvn, men det er jo så mye jeg MÅ gjøre før jeg legger meg 🙂

    6. Her måtte jeg dra på smilebandet! Akkurat slik er det hjemme hos oss også. Når klokken bikker kveld kvikner jeg til, og kan gjerne brette klær, rydde huset eller vanne blomstrene. Plutselig er det langt på natt og man vet at jobben dagen etterpå kan bli noe utfordrende å stå opp til… Vi har enda ikke barn i hus, men drømmer om å lage oss en liten familie etter at vi gifter oss i sommer. Håper mannen vil stå opp i helgene, slik som din, for jeg liker å sove både til klokken 10, 11 og 12 viss jeg kan! Hihi. 🙂

      1. Så godt å høre vi er flere ! Hah 😀 Rart hvor tørste de blomstene kan se ut akkurat når man er på vei i seng 😛
        Åh, så koselig med bryllup. Skulle gitt mye for å oppleve den dagen igjen. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg