DIY: Lag tennbriketter av kongler

Det ble brått en uønsket pause i Den Kreative Julekalenderen, da jeg på fredag fikk omgangsyken. Fytti fy, for noe djevelskap.  Stort sett har det kun vært mannen i hus som har blitt smittet når ungene har fått dette opp igjennom årene, men denne gangen har ikke en gang ungene vært syke før jeg ble dårlig. Nå er jeg endelig på bedringens vei, og mens resten av familien koser seg med pepperkakebaking hos mamma, sitter jeg hjemme og kan oppdatere dere mens jeg prøver å få i meg litt næring igjen.


Like brått som denne omgangsyken, kom jo snøen. Så da det begynte å lave ned på torsdag skyndte  jeg meg ut for å finne kongler. Det har kommet en god del snø siden da her i Vestfold, men det gjelder jo ikke resten av Norge, så jeg vil dele dette kreative tipset uansett.
Kongler finner den som leter. Er du i tvil på hvor du skal lete om snøen ligger og dekker landskapet så start under et gammelt furutre. Det er forresten furukongler du har lyst på, da grankonglene er lange og alt for store.

Ja, jeg måtte lete under snøen selv 🙂

Konglene du finner på bakker er ofte lukket som alle mine kongler, det du gjør for å åpne de er å legge de i stekeovnen og steke de på 70 grader over et par timer, til konglene er tørre og åpne

Etter at konglene har fått varmet seg ser de plutselig slik ut! Og da er de klare for neste steg

Finn fram noen stearinrester som du varmer opp på middels varme i en kasserolle

Dypp så konglene i stearinen og la de tørke på et bakepapir

Når stearinen er tørr igjen kan du ha de over i en pen beholder og sette de ved siden av peisen i stuen, eller pakke de inn og gi bort til noen til jul.

Konglene er ikke bare dekorative, de er utmerkede som tennbriketter.

Ikke bare brenner de pent, de brenner lenge også takket være stearinen


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

11 kommentarer
    1. Genialt! Men hvordan vasker du kjelen etterpå? Jeg smeltet stearin i kjelen i fjor, men det stivna jo og jeg fikk den aldri ren😂😂

    2. Dumt spørsmål, men… Sett noe lignende på Pintrest før, men der hadde konglene veke. Det har ikke disse? Men det går bra allikevel?😊

    3. Genial ide! Lager selv tennbriketter av kongler en gang i blant 🙂
      Hvis jeg skal kjøpe bruker jeg Norgesbriketten som jeg får kjøpt gjennom datterens håndballag hver høst.

      1. Smelt heller stearinen i en gammel hemetikkboks som du setter i vannbad i en kjele. Da slipper man stresset med rengjøring av kjelen. Dette er også mye sikrere med tanke på brann. Blir lavere temperatur direkte mot stearinen.

    4. Kan man bruke gran kongler også? Ser du har brukt furukongler, men det er ikke furu i området hvor jeg bor, bare gran.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg