DIY salongbord

I andre etasje venter flere rom på å få sparkel på veggene, men fristelsen til å være møbelsnekker er ganske mye større. Denne uken har jeg derfor latt sparkelspadene ligge og tatt fatt på et prosjekt jeg har hatt i tankene lenge, et prosjekt jeg har gledet meg til å gjennomføre.

Nemlig å lage et salongbord. 

Jeg hadde to store italienske flis liggende, etter å ha fliset toalettet i huset. Flisen måler heler 60/120 cm og jeg hadde to av de. Disse måtte jeg få brukt til noe spennende, da de var alt for lekre til å kaste.

Slik laget jeg bordet: 

Jeg fikk mannen til å kjøpe MDF plater til meg, en plate i som var 2 cm tykk, og en plate som var 1 cm tykk, platene er 122×244 cm store. Disse er begge kjøpt på Montér.

Den tynne plate delte jeg opp i to plater på 120x120cm.

Den tykke plata brukte jeg til å lage resten av rammeverket til bordet.

Ved å se videoen min fra prosessen kan du enkelt forstå hvordan jeg har satt sammen bordet:

Siden jeg allerede har fått flere forespørsler på om jeg kan lage en oppskrift, så kommer det en enda mer detaljert beskrivelse her:

Først kappen jeg 4 plater på 10X80 cm. Disse skrudde jeg sammen til en firkantet ramme som er plassert under bordet. OBS: Når jeg festet mdf plater, bruker jeg trelim i mellom platene og borrer hull til skruen før jeg skrur delene sammen.

Hensikten med rammen i bunn er å gi bordet en illusjon av at det svever over bakken, samtidig som det tar av for støt fra støvsuger og føtter som sparker borti kanten. Rammen er 10 cm høy, slik at robotstøvsugeren får fint under.

Jeg festet så den ene store plata på 120X120 cm til rammen. Så laget jeg et kryss av MDF (se video) som jeg plasserte oppå den 120×120 cm store plata. Funksjonen med dette krysset er  å bygge opp bordet til rett høyde, og gi en god støtte til topplata. Jeg valgte å lage bordet ca 40 cm høyt.

Jeg la så bordet på hodet og malte ferdig undersiden. Først med et strøk kvist og sperregrunning, så to strøk med lady supreme finish i fargen: dempet sort.

Da malingen var tørr flyttet jeg hele bordet til stuen, da det allerede uten topplaten, flisen og sideplatene begynte å bli ganske tungt. I stuen plasserte jeg på den andre 120×120 cm store plata, og brukte et vater mellom de to 120×120 platene, for å forsikre meg om at de lå helt parallelt over hverandre. Så skrudde jeg den fast til krysset under.

Flisene festet jeg til topplata ved å legge striper over hele sponplata med limet TEC7, før jeg la flisene oppå. Har du ikke så store flis som 60×120, kan det bli like stilig å bruke fire 60×60 cm store flis.

Jeg tok så et kontrollmål på hvor høye og lange sideplatene skulle være, noe som var 30×122 cm og skjærte ut fire sideplater i lik størrelse. På den ene platen skjærte jeg ut en rektangel, og byde en boks på baksiden, slik at jeg fikk dette rommet til fjernkontroll.

Alle platene grunnet, og malte jeg to strøk før jeg festet de til bordet. Siden alle sideplatene er like store er de plassert slik. Den første platen går kant i kant med flisen på den ene siden, og stikker to cm på utsiden på den andre. Neste plate settes inntil utstikket av første plate, noe som gjør at du får et jevnt hjørne. Slik fortsetter du med alle fire platene. Jeg limte og brukte en dykkertpistol (liten spikerpistol) til å feste sideplatene.

Helt til slutt sparklet jeg over spikerhull, og malte et siste strøk


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

13 kommentarer
    1. Helt nydelig ble det! Du er så flink!
      Lurer på hvordan du gjør det når bordet skal flyttes på? Er det hjul på?

    2. Vettu, jeg blir så imponert! Du er den eneste bloggeren som kan sjonglere familieliv og oppussing. Og som er kreativ og handy. 😄 De andre bloggere ansetter folk til styling og husbygging. Til og med aupair. Men du får til alt. Stå på, dette blir kjempebra 👍👍👍

    3. Hei! Du som er dreven på roomsketcher 😉 Vet du om man kan få sett hele huset utvendig i roomsketcher, og ikke bare en og en etasje? Og hva med tak og takvinkler, hvordan løste du dette når dere tegnet opp huset?

    4. Hei! 🙂
      Så fint det ble. Hva heter fargen på stua, og hvor er vasen med de matchende lysestakene fra?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg