Du venter tvillinger

Hvordan ville du reagert dersom noen sa til deg: du venter tvillinger? Du tror kanskje du har et svar, men egentlig aner du ikke hvordan du ville reagert. Akkurat som at du ikke aner hvordan du ville reagert dersom du var første ute til en ulykke, eller dersom mannen din gikk ned på kne i dette sekund. Det er ikke før etterpå at du faktisk vet hvordan du ville reagert.

På denne dagen for 6 år siden, fikk jeg den største nyheten i mitt liv. Vil du gjette hva den var? Det var et retorisk spørsmål. Vi fikk vite at vi ventet tvillinger, og hele illusjonen om den lille gutten jeg hadde sett for meg snuble med ustødige bein i gårdsplassen vår raste fullstendig. Det var verken gutt, eller én, det var jente, og to av dem.

Sjokk og forferdelse 
Jeg var halvgått i svangerskapet, og vi var til vår første ultralydundersøkelse. Det jeg så på skjermen foran meg lignet definitivt ikke på noen baby jeg hadde sett tidligere.  Alt som var å se var to sirkler og en masse grums. Mannen min så like spørrende ut som meg selv da jordmor spurte: “Ser dere hva jeg ser?”. Noe vi definitivt ikke gjorde.

Det kunne både se ut som og høres ut som jordmor nettopp hadde skrapet seg fram til en gevinst på et flaxlodd da hu jublet: “Det er jammen meg to her!”
Jeg svarte på hennes entusiasme med å umiddelbart begynne å gråte. Den rasjonelle delen av hjernen min presset så fram et smil og en kvalt latter i mellom alle tårene og hikstene. Jeg skulle jo være glad ikke sant. Tross alt finnes det kvinner som ikke kan bli gravid.

Alt som skjedde inni meg var det bare jeg som så. Jeg så meg selv springe ut av rommet, løpe til jeg fant et sted der ingen kunne se meg. Der falt jeg sammen og gråt slik barn gråter, uten skam, uten frykt for at noen kunne høre meg. Det var ikke slik det skulle gå, og alt jeg ville var å komme meg vekk, og sørge over nyheten.

I dag er det deilig å vite at reaksjonen og den umiddelbare frykten som fylte hver fiber av kroppen min ikke betydde noe annet enn at kroppen fikk sjokk i det sekundet alle mine forestillinger og  forventing om det framtidige barnet ble revet i stykker.

For hvis du i morgen, eller til neste år får beskjed om at du venter tvillinger og kjenner på en stor fortvilelse, så har jeg noen trøstende ord: Livet med tvillinger har vært en reise mer spennende enn noe annet jeg har vært med på, det å få oppleve tvillinger så nært har vært det mest lærerike og interessante i mitt liv, og er det en gave et barn kan få som overgår alt annet så er det å være født med en tvilling ved sin side.


Foto: Kamilla Weiglin / Barnas Bilder

4 kommentarer
    1. Det å ha barn er en ubeskrivelig kjærlighet <3 De gir så mye glede. Vi er så heldige at vi har en. Har prøvd på nr 2 i halvannet år, men har fått vite at jeg har sjelden eggløsning, så nå er medisiner neste steg.

      Elsker å lese bloggen din, den er så jordnær og gjenkjennelig for oss "folk flest". Håper du vinner Vixen 🖒

    2. Har tvillinger selv, gutt og jente og er evig takknemlig tross litt slitsomt til tider 😅❤️💙

    3. Jeg fikk beskjed om tvillinger i uke 7, beste beskjeden jeg noen gang har fått!! For jeg ønsker meg så inderlig tvillinger også fikk jeg det!! Gynekologen så at “jammen tok du nyheten pent”. Men det var jo fordi jeg fikk ønsket mitt oppfylt. Jeg gråt ikke da, men ble bare kjempeglad .

    4. Takk for at du deler! Takk for at du er ærlig og sier at du og gråt, men kanskje burde vært glad…. Vi fikk just beskjed om vi venter tvillinger, og har en gutt fra fra. Verden raste på en måte, selv om tankene på at vi er så heldige å skulle få to barn til er der og er fine, men utfordringene som kommer/kan komme dukker ofte opp i hode mitt… er så fint å lese det du skriver i tidligere innlegg om at det er vanskelig å finne ulemper, det hjelper veldig… takk som deler, både det gode og ikke fult så gode.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg