Du vet: følelsen av å skru av kjøkkenvifta! Prøv barnefri

Klokken var 08:03 da jeg spratt opp av sengen, jeg fortet meg ned til kjøkkenet for å sette på kaffen.
Et lite hodet med et megastort smil tittet opp fra sengekanten, hun så rett på meg igjennom døra som sto på gløtt. Jeg tok veslejenta på hofta og laget en flaske varm melk til henne. Utsette frokosten litt – tenkte jeg og så slang vi oss på sofaen bare vi to – hun med melk, jeg med kaffe.

Det var nemlig en ting i dag tidlig som var helt annerledes i dag enn dagen før, og uken før der og uken og uken før der igjen. Denne morgen hadde jeg så og si helt barnefri. For det er ingen tvil om at det noen ganger kan føles som om: “Én er som ingen, og to er som ti”, og da kan du bare tenkte deg tre!

Skal jeg gjøre det helt Sosiale Medie-vennlig så sier jeg med et vakkert nysminket fjes: Det er altså helt fantastisk med så mye tid sammen med barna, det er nesten som om man blir kjent med de på ny..

Virkeligheten er jo nesten helt sann, bare glem nysminket fjes, men det kan tidvis føles som om man blir kjent med de på ny. Ikke visste jeg at barna mine kjedet seg såå mye hver eneste dag. Jeg som trodde at alle barns behov var fylt opp om vi tok en tur på stranda med bading, krabbefisking og is sammen med gode venner, for så å reise hjem og bade i bassenget og sjekke ut de splitter nye vannlekene, og det etter å ha feriert en uke sammen med 4 andre familier. Men nå har jeg lært at unger rekker og kjede seg om de blir ferdige med å bade fem minuttet før det er mat. Hva søren kan man finne på i fem minutter da? 

Neida, det er hyggelig også, det blir uten tvil både liv og larme i huset. Masse barnelatter og enda mer barnehyling – Herrefred hvor høyt de barna snakker da… Hele tiden faktisk.

Men så lærer de mye i ferien da, mye nytt og annerledes. Det er skikkelig gøy. Jentene i hus har lært seg å kaste med fiskestang og sluk helt på egenhånd, og enda større, de har lært seg å svømme uten armeringer og flytevest. Så er det en ting til de har blitt helt eksepsjonelt gode på i løpet av tre uker med sommerferie – nemlig å sladre. Fy flate det er de blitt rå til. “UUUHWÆÆÆ, MAAAAAAAAAMMAAA, HUN SPARKET MEG!!” ” NEEIEE, JEG LA BARE FOTEN DER, MEN DU DYTTA NED BAMSEN MIN!” “NEEI, DET GJORDE JEG IKKE! MAMMA, HUN SIER JEG DYTTA NED BAMSEN HENNES, MEN DET GJORDE JEG IKKE!”

Det er heldigvis ikke slik at jeg går fra sans og samling over ekstra sladring, krangling og kjedsomhet fra barna, for det er noe med at når man står midt oppe i det, så bare handler man. Jeg lever i øyeblikket, slukker branner og plastrer skrubbsår, tørker tårer, og kjefter på rampestreker. Men i det mormora ber to av tre på overnatting tre netter på rad, ja da legger jeg merke til det – hvor mye kaos det faktisk er med sommerferie på alle fem.

Du vet følelsen av å skru av kjøkkenvifta etter å ha hørt på den litt for lenge? Barnefri vil jeg påstå kjennes litt ut som den følelsen, bare ganget med ti (tusen).
Det er som om en hel tornado har forsvunnet fra området – plutselig er det brutalt stille, men over alt er det spor av hva den har dratt med seg og slengt i fra seg både her og der.

Den eneste forskjellen er at etter et par dager begynner jeg å glede meg til tornadoene kommer tilbake, men det skjer ikke før det har gått i alle fall to døgn!

 

God SOMMER folket ! Nyt den med kaos, krangling og mye latter

 


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

4 kommentarer
    1. Sammenligningen din mellom kjøkkenvifta og barnefri var bare så god at jeg måtte lese innlegget ditt.
      Kjenner meg igjen, eller husker hvordan det var – selv om mine barn nå er i tyveårene og kun en bor hjemme.

    2. Hehe, sommerferie er ikke som det en gang var, nei. Kos og kaos går virkelig hånd i hånd 🙂 Hilsen fra ei med ei på 6 år, en på 4 år og ei på 3 uker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg